List navodi da su se ratovi često događali na prostoru oko Vjetrenice te ostavljali na njoj tragove, ali da su domaćini i kad su ratovali jedni protiv drugih nastojali poštedjeti špilju.
"Danas se za Vjetrenicu vodi svojevrsni rat između struke i nauke s jedne i primitivizma s druge strane i to s krajnje neizvjesnim ishodom. Ukoliko se pak nešto hitno ne poduzme, taj kraj bi za bogat podzemni svijet Vjetrenice mogao biti tragičan", kaže se u članku dopisnika Dela Zdravka Latala.
"Delo" precizira da ostaje bez odgovora egzistencijalno pitanje bi li "špiljom trebali gazdovati nauka i svjetski eksperti za speleologiju, vlasti države BiH, kantona ili nekoliko činovnika sićušne nakon rata formirane Općine Ravno".
Taj list prenosi da je epilog aljkavosti vlasti ugroženost svega što živi u Vjetrenici, a što je rečeno na nedavnom međunarodnom speleološkom skupu eksperata iz Slovenije, Hrvatske i BiH.
U opširnom članku se navodi kako je Vjetrenica bila zaštićena i rezervisana za istraživanja još od Austro-Ugarske te da je jedan njen dio bio otvoren za turiste koji su tu dolazili vlakom zvani "Ćiro".
Kako navodi list, općinsku vlast u Ravnom dugo nije zanimala pećina, a sva briga o njenoj zaštiti, pa i turističkoj valorizaciji, bila je prepuštena Speleološkoj udruzi "Vjetrenica-Popovo polje" i brojnim naučnicima za špilje, među kojima su i oni iz Slovenije.
Od nauke, te od državne Komisije za očuvanje nacionalnih spomenika, pokrenuta je inicijativa da se špilja proglasi nacionalnim spomenikom, preda pod zaštitu države i upiše na Svjetsku listu UNESCO-a. Nauka strahuje da konačna odluka o statusu Vjetrenice ne budu donijeta kasno jer je Vlada Federacije BiH dodijelila sredstva za osvjetljenje i uređenje špilje i prebacila ga općinskoj vlasti, a ova je krenula u njegovo trošenje bez prethodnog stručno revidiranog projekta, kaže "Delo".
"Delo" upozorava i na opasnost koja još nije istaknuta u BiH javnosti, o izgradnji Jadransko-jonske željezničke magistrale od Čapljine do Nikšića, koja bi išla uglavnom trasom bivše uzane pruge, a koja je prolazila pet metara od ulaza u Vjetrenicu.
"Penzionisani 'Ćiro' nije mogao ugroziti Vjetrenicu, smatrali su još davno austrougarski eksperti, ali brzi teški i elektrificirani vlakovi zasigurno bi svojom grmljavinom utjecali na stoljetni mir podzemnog svijeta", zaključuje dopisnik slovenskog lista "Delo".