Haos u NZKT
54

Otkrivamo kako je nastao problem u bh. Kontakt tački s Europolom i zašto je Nešića "pogodio" Isakov potez

D. Be.
Foto: I. L./Klix.ba
Foto: I. L./Klix.ba
U martu 2023. godine Bosna i Hercegovina je uspostavila Nacionalnu kontakt tačku s EUROPOL-om (NZKT) i tako napravila veliki iskorak u polju sigurnosti i rada policijskih agencija. No, godinu dana poslije isplivali su problemi koji oslikavaju prilično haotičnu situaciju unutar bh. struktura koje trebaju imati direktnu vezu sa Agencijom Evropske unije za saradnju u provođenju zakona.

Ova nova drama u policijsko-sigurnosnom sektoru BiH je isplivala u javnost nakon što je federalni ministar unutrašnjih poslova Ramo Isak uputio Izvještaj preko Nacionalne kontakt tačke BiH za saradnju s Europolom, Tužilaštvu BiH, Vijeću ministara, OHR-u, Delegaciji Evropske unije, te drugim relevantnim institucijama.

A zatim je uslijedila žestoka reakcija ministra sigurnosti Nenada Nešića. No prije Nešićevog saopćenja, koje možete pročitati na kraju tekstu, otkrivamo sadržaj izvještaja zbog kojeg je nastao konflikt.

Paralelni sistem, nepravilnosti i neprofesionalizam

Kako Klix.ba saznaje, sredinom prošlog mjeseca Mesud Mustafić, koordinator u Nacionalnoj zajedničkoj kontakt tački BiH za saradnju s Europolom, je izvjestio federalnog ministra unutrašnjih poslova Ramu Isaka o stanju u ovom tijelu uz zahtjev da u okviru svojih nadležnosti Isak poduzme potrebne mjere kako bi se prevazišli nastali problemi u funkcionisanju Nacionalne zajedničke tačke BiH za saradnju sa Europolom.

On je upozorio Federalni MUP o nepravilnostima i neprofesionalizmu koje se dešavaju unutar struktura Kontakt tačke, konkretno zamjenika koordinatora koji dolazi iz MUP-a RS-a i drugih službenika te entitetske policije.

Detalje koje otkrivamo, iako su trebali biti poslani i Europolu nikada nisu stigli na tu adresu, jer određene strukture iz MUP-a RS-a unutar Kontakt tačke opstruiraju slanje te informacije ka centrali dok se neke druge informacije dostavljaju i bez saglasnosti svih odgovornih u NZKT.

Također je ukazano da je formiranje Kontakt tačke očito bilo pitanje političke, a ne profesionalne prirode, a to se pravda riječima da je formirano nešto što je već postojalo unutar Direkcije za koordinaciju policijskih tijela BiH (DKPT) i što je regulisano Zakonom i podzakonskim aktima. Upravo zbog toga, navodi se u pismu, nastaju i problemi.

Problem je nastao jer određeni službenici MUP-a RS-a rade po svom i tako u startu ruše sistem koji se treba graditi.

Koordinator je ministra Isaka obavijestio da je potrebno obustaviti aktivnosti i omogućavanje sigurnog sistema komunikacija Europola Siena nižim nivoima u BiH odnosno nadležnim organima po Sporazumu do potpunog regulisanja rada i statusa Kontakt tačke te obavijestiti Europol o problemima u radu Kontakt tačke i ugrožavanja sigurnosti podataka i Siena sistema.

Također smatra da je potrebno obavijestiti sve nadležne organe i odgovorne osobe u sistemu državne vlasti i ostale kredibilne strane koji se mogu angažovati i pružiti podršku u rješavanju problema kako bi se uspostavio i poštovale odredbe Pravilnika o radu Kontakt tačke u svakom smislu.

On upozorava i da je potrebno obustaviti aktivnosti u vezi sa preuzimanjem obaveza u zahtjevnijim operativnim akcijama i aktivnostima Europola koje Kontakt tačke ne može osigurati te razmotriti mogućnosti državnih organa i Kontakt tačke da sjedište naredne "Jad see" operativne akcije bude u BiH.

U pismu se navodi da bi nepoduzimanjem odgovarajućih mjera u skladu sa trenutnim stanjem i u skladu sa obavezama i odgovornostima koordinatora moglo doći do počinjenja više krivičnih djela

"Poseban problem i opterećenje u radu Kontakt tačke predstavlja primjetno podvajanje službenika i rukovodilaca po nacionalnoj osnovi i međusobno nepovjerenje obzirom na odredbu Pravilnika o radu Kontakt tačke da koordinator i zamjenici koordinatora ne mogu biti iz istog konstitutivnog naroda. Ova odredba u praksi se shvata i provodi na način da se službenicima iz MUP-a RS-a od strane zamjenika koordinatora iz MUP-a RS-a po osnovu pripadnosti agenciji ili po nacionalnoj pripadnosti (pojedini službenici se opiru tome) izdaju naredbe koje se bespogovorno izvršavaju što nije uvijek slučaj kada su u pitanju naredbe koordinatora".

U pismu se upozorava i na pokušaje da se "državna agencija Direkcija za koordinaciju policijskih tijela što je moguće više isključi iz rada Kontakt tačke od strane zamjenika koordinatora iz MUP-a RS-a iako su službenici DKPT-a u početnoj fazi Kontakt tačke najviše doprinijeli radu i posjeduju najviše iskustva."

Upozorava i na opstrukcije u okviru "See Jad", jedne od najzahtjevnijih i najobimnijih operativnih akcija za Jugoistočnu Evropu u vezi osobe koja treba voditi ovu akciju. Službenici MUP-a RS smatraju da to ne treba voditi osoba iz DKPT već neko drugi.

Prema svemu navedenom očito je da se u takvim uslovima veoma teško može organizovati rad i staviti pod kontrolu sve aktivnosti službenika koji bi trebali blagovremeno izvršavati date zadatke i prjavljivati korespodenciju i aktivnosti koje se provode i izvještavaji koordinatora.

"Da se ne vidi sadržaj komunikacije MUP-a RS-a"

Tako je, naprimjer, iz Kontakt tačke prema Europolu poslana informacija sljedećeg sadržaja:

"Ministarstvo unutrašnjih poslova RS-a zahtijeva da se direktna komunikacija sa Europolom, državama članicama i trećim stranama odvija na način da Nacionalna zajednička kontakt tačka za saradnju BiH sa Europolom vidi da se komunikacija između MUP-a RS-a i Europola, država članica i trećih strana odvija putem Siena kanala, kao i broj razmijenjenih poruka, ali da se ne može vidjeti sadržaj razmijenjenih poruka".

Ovo je samo jedan od pokušaja da se jedna policijska agencija, konkretno MUP RS-a, stavi u nadređen položaj u odnosu na ostale i tako prave paralelni sistemi umjesto jedinstvenog.

Dakle, ukoliko je uspostavljena Kontakt tačka čiji je jedan od ciljeva direktna komunikacija, onda je potrebno da sve policijske agencije učestvuju transparentno i po utvrđenim i jednakim propisima. U protivnom postavlja se pitanje same svrhe postojanja Kontakt tačke.

Također je pitanje zašto bi MUP RS-a imao pristup određenim kanalima, a FUP i kantonalni MUP-ovi ne ili obratno. To govori i da se Kontakt tački očito postoje pokušavaju uspostavljanja paralelnih sistema djelovanja s ciljem da se nadležnosti spuste na niže nivoe.

Nešić u odbrani NZKT i u napadu na Isaka

Nakon pisma Isaka, oglasio se i ministar sigurnosti BiH Nenad Nešić i poručio da "Federalni MUP blokira uspješnu priču i krši pravila".

"Kada Ramo Isak zabavlja javnost u BiH, to se može tolerisati. Kada bruka i nanosi štetu BiH u međunarodnim okvirima onda moraju reagovati Vlada Federacije, Vijeće ministara, Predsjedništvo. Pošto ima i mnogo elemenata krivičnog djela ima tu posla i za SIPA-u i Tužilastvo", navodi Nešić.

Kaže da "ministar MUP-a FBiH Ramo Isak, nažalost, ne poznaje propise ove zemlje."

"Kada tvrdi da će uhapsiti predsjednika RS na teritoriji RS, kako da očekujemo da poznaje propise o međunarodnoj saradnji poput Sporazuma o saradnji BiH i Europola ili Pravilnika o radu Nacionalne zajedničke kontakt tačke (NZKT). Sve te akte donijele su nadležne institucije i njih moraju poštovati i Nenad Nešić i Ramo Isak i Siniša Karan", rekao je.

Nešić je dodao da Ramo Isak nije ovlašten za direktnu komunikaciju sa Europolom sve dok ne dobije ekstenziju na FUP što ima pravo po Sporazumu o saradnji BiH sa Europolom.

"Isto to pravo imaju i ostali nadležni organi koji čine kontakt tačku (MUP FBiH, MUP RS, Policija BD, Služba za poslove sa strancima, DKPT i SIPA). Njihova obaveza je da obavijeste NZKT da je ostvaren kontakt, ali ne i o sadržaju o čemu se kontaktiralo‘‘, ističe Nešić.

Isak je, prema njegovim riječima, na osnovu dopisa njegovog predstavnika u NZKT, obustavio zahtjev za davanje ekstenzije prema FMUP-u. Ostale agencije to nisu blokirale i imaju puno pravo na saradnju sa EUROPOL-om.

‘‘Zašto je FMUP to uradio, pitanje je za njih. No, nemaju pravo da blokiraju jednu ovako uspješnu stvar koja je već dala rezultate u radu što je vidljivo iz godišnjeg Izvještaja o radu NZKT, koji mi je dostavljen skladu sa Pravilnikom o radu NZKT i koji ću prezentovati na sjednici Savjeta ministara u narednom periodu. Ramo Isak se poziva na princip rada da NZKT, kao i Predsjedništvo BiH funkcioniše po principu konsenzusa, a upravo je njegov predstavnik prekršio to pravilo i pismo u kojem iznosi lične stavove je proslijedio na neke adrese bez saglasnosti ostala dva koordinatora‘‘, kaže Nešić i poručuje Isaku.

Nešić ističe da će nastaviti podržavati rad NZKT u skladu s utvrđenim propisima i da neće dozvoliti rušenje jednog korisnog i dobrog projekta u koji su svi zajedno uložili mnogo napora, a posebno on lično i njegov kabinet.

Za 12. mart zakazan je sastanak svih koji imaju predstavnike u Nacionalnoj zajedničkoj kontakt-tački s ciljem prevazilaženja ovog problema.