Saopćenje iz SDP-a
21

Obrazloženje sporazuma SDP - SNSD za građane BiH

Klix.ba
Foto: Nedim Grabovica/Arhiv/Klix.ba
Foto: Nedim Grabovica/Arhiv/Klix.ba
Nakon žestokih reakcija javnosti na Sporazum o programskoj/projektnoj saradnji u zakonodavnoj i izvršnoj vlasti u BiH 2012. – 2014. između SDP-a i SNSD-a, iz SDP-a su ponudili svoje objašnjenje Sporazuma, odnosno "činjenice koje su ustanovljene i potvrđene ovim dokumentom".

Kako tvrde iz SDP-a, na ovaj način žele stati manipulacijama i špekulacijama koje su se pojavile čak i prije objave integralnog teksta Sporazuma.

"Najvažnija činjenica zbog koje se obraćamo građanima BiH je da ovaj Sporazum niti jednim svojim dijelom ne ugrožava ustavni poredak Bosne i Hercegovine i to će biti jasno svakom ko pročita tekst Sporazuma", navode iz SDP-a.

Iz SDP-a tvrde da Sporazum:

  • ne dovodi u pitanje niti narušava integritet i teritorijalni suverenitet Bosne i Hercegovine,

  • ne prenosi bilo koju nadležnost sa države na entitete,

  • ne ukida i ne razbija SIPA-u, OSA-u, Centralnu izbornu komisiju BiH, Graničnu policiju, Oružane snage BiH,

  • ne ukida registraciju birača u predratnim općinama stanovanja.

U SDP-u vjeruju da će kroz zakonodavni i institucionalni okvir ovaj Sporazum osigurati:

  • ubrzani ekonomski razvoj države BiH,

  •   realizaciju Mape puta,
    
  •   ubrzane investicije u funkciji reindustrijalizacije,
    
  •   kreiranje povoljnijeg poslovnog ambijenta,
    
  •   zaštitu domaćih proizvođača,
    
  •   efikasniju i racionalniju javnu upravu,
    
  •   izbor tužitelja od strane zastupnika u Parlamentima.
    

Preciznije, iz SDP-a tvrde da će neposredni efekti ovog Sporazuma biti poboljšanje života građana BiH i bolje pozicioniranje naše zemlje u neposrednom okruženju i na putu ka EU, jer Sporazum donosi:

  • Izmjene legislative u oblasti sukoba interesa i izbornog zakonodavstva.
  • Uspostavljanje prakse dogovaranja i jedinstvenog nastupa na polju zaštite, kako domaće proizvodnje, tako i svih građana u Bosni i Hercegovini.
    
  •   Uvođenje recipročnih trgovinskih mjera prema susjednim, ali i svim drugim državama, pružanje šanse domaćoj privredi da prvi put nakon osamostaljenja BiH bude jednaka sa uvoznicima unutar vlastite države. Pri tome se neće narušavati trgovinski sporazum CEFTA niti pravila svjetske trgovinske organizacije.
    
  •   Mjere reciprociteta čime će se, pored ostalog, konačno početi voditi briga o domaćoj proizvodnji i zaštiti, prije svega domaćih poljoprivrednika, ali i svih drugih proizvođača, što je početak vođenja patriotske trgovinske politike.
    
  •   Prijedlog za ukidanje valutne klauzule kod kreditiranja stanovništva, čime će se zaštititi građani od prevara kojim su godinama izloženi (primjer kredita vezanih za valutu švicarskog franka).
    
  •   Skraćivanje procedura za registraciju firmi što će podstaći ekonomski razvoj, otvaranje novih radnih mjesta, privlačenje investicija i jačanje poduzetničkog duha. Cilj je da se registracija može izvršiti u roku jedne radne sedmice uz manju novčanu naknadu.
    
  •   Pojednostavljivanje procedura ratifikacije svih međunarodnih sporazuma, čime bi se u nekoliko narednih mjeseci omogućila deblokada stotina miliona maraka investicija u infrastrukturne projekte na području cijele BiH. To će u konačnici dovesti do otvaranja mnogih radnih mjesta i unaprjeđenja kvaliteta života građana BiH.
    
  •   Harmonizirane aktivnosti na uvođenju plavog dizela kao značajnog poticaja poljoprivredi.
    
  •    Izmjene Zakona o Centralnoj banci BiH čime će se onemogućiti izvlačenje novca iz BiH posredstvom banaka u stranom vlasništvu koje trenutno više vode brigu o svojima centralama nego o državi BiH, našoj privredi i našim građanima.
    
  •   Pružanje mogućnosti bankama da dio svojih obaveznih rezervi koje drže u Centralnoj banci BiH, drže u obveznicama države, entiteta, kantona i općina. Ovo rješenje postoji u gotovo svim evropskim zemljama i njihovim monetarnim sistemima.  
    
  • Na ovaj način banke se stimuliraju da kupuju domaće obveznice, čime se osigurava novac za javne investicije i nova radna mjesta.

  • Dosadašnja praksa smanjenja stope obaveznih rezervi nije dovela do veće kreditne aktivnosti banaka, već je oslobođeni novac umjesto kod građana i naše privrede završavao van BiH. Tako je novcem građana BiH razvijana privreda Austrije, Italije, Slovenije i drugih država. Na ovaj način se to onemogućava.

  •   Smanjenje članarina u VTK BiH, čime se smanjuju nameti privredi što je dodatno čini konkurentnijom, a što će također voditi većem zapošljavanju i ekonomskom rastu.
    
  •   Dogovor o Elektroprenosu BiH koji bi ovim Sporazumom nakon šest godina blokade ove kompanije, oslobodio minimalno 156 miliona KM za investicije u prenosnu mrežu.
    
  •   Podjelu akumulirane dobiti Elektroprenosa BiH, između njegovih vlasnika - vlada dva entiteta, čime bi se osigurao besplatan novac za investicije u privredu. 
    
  • Deblokadom Elektroprenosa BiH, državi BiH konačno se vraća njeno mjesto na regionalnom energetskom tržištu, te otvaraju mogućnosti privlačenja novih investicija.

  •   Dogovor o zajedničkom nastupu pri izgradnji koridora Vc od Zenice do Hrvatske, čime se stvaraju pretpostavke za početak izgradnje najvećeg infrastrukturnog projekta u historiji BiH. 
    
  •   Ubrzana gradnja koridora Vc otvara vrata zapošljavanju desetina hiljada ljudi i najdržavotvorniji je dogovor u postdejtonskoj BiH.
    
  •   Dva entiteta će zajednički graditi energetske objekte, što osim ekonomske koristi, predstavlja i veliki korak ka integriranju društva i države u cjelini.
    
  •   Izbor glavnih tužitelja od strane zastupnika u parlamentima predstavlja najveći mogući demokratski standard uvođenja odgovornosti tužitelja predstavnicima građana, što je evropska praksa. Detaljnije:
    
  • Visoko sudsko i tužilačko vijeće (VTSV) ostaje.

    • Za tužitelje neće moći biti imenovan niko ko ne zadovolji kriterije i ocjenu VSTV-a u skladu sa kriterijima važećih zakona, koji se neće mijenjati.

    • U sastavu VSTV-a više neće biti advokati. Time se eliminira višegodišnji institucionalni sukob interesa, koji je doveo do toga da advokati zastupaju klijente pred sudijama koje su birali, a nasuprot sebe imaju tužioce koje su također birali. Na ovaj način ukida se praksa koja postoji samo u BiH i koja je kao posljedicu imala pad i ono malo optužnica za koruptivna krivična djela.

    • Dosadašnja reforma pravosuđa nije dovela do obračuna sa organiziranim kriminalom i korupcijom i to je osnovni cilj koji se ovom reformom želi postići.

    • Prema brojnim izvještajima nevladinih organizacija, Evropske komisije i drugih međunarodnih institucija, BiH je označena kao zemlja sa najvećim stepenom korupcije i kriminala. Jačanjem pozicije glavnih tužitelja i uvođenjem veće odgovornosti za njihov rad žele se stvoriti uvjeti za konačni početak obračuna sa korupcijom i organiziranim kriminalom.

  • Deblokadu procesa javnih nabavki i eliminiranje zloupotreba kroz žalbene postupke omogućit će ubrzavanje i privlačenje investicija, otvoriti nova radna mjesta i ojačati poziciju Agencije za javne nabavke BiH.

  • Izmjene Izbornog zakona u skladu sa evropskom praksom, uvođenjem zatvorenih lista čime ćemo onemogućiti zloupotrebe u izbornom procesu, povećati zastupljenost žena u parlamentima i obezbijediti multietničnost sastava izabranih zvaničnika.

  • BiH u cilju onemogućavanja dosadašnjih zloupotreba u izbornom procesu i falsifikovanje volje naroda.

  • Promjene u postupku utvrđivanja sukoba interesa, čime će se osigurati uvođenje evropskih praksi i ukidanje dosadašnjih rješenja koja ne postoje nigdje u Evropi i kojim se krše ljudska prava i omogućavaju brojne zloupotrebe, što je konstatovala i Venecijanska komisija. To će dovesti do smanjenja korupcije i njenog adekvatnog kažnjavanja.