|

Novi zakoni o policiji kao test za opstanak kantonalne šestorke u Sarajevu

Novi zakoni o policiji kao test za opstanak kantonalne šestorke u Sarajevu
93
Klix.ba
17.6.2019. u 07:07
112
komentara
93

dijeljenja
Novi zakoni o policiji kao test za opstanak kantonalne šestorke u Sarajevu Foto: I.Š./Klix.ba
Izmjene i dopune Zakona o unutrašnjim poslovima i Zakona o policijskim službenicima Kantona Sarajevo, koji će se razmatrati po hitnom postupku, bit će prvi pravi test za kantonalnu šestorku u Sarajevu.
Depolitizacija policije, koju su građani svih prethodnih godina opravdano priželjkivali, ovih dana se pojavila kao test opstojnosti i funkcionalnosti kantonalne šestorke. Mišljenja su, uprkos tome što su ugledni stručnjaci uključeni u izmjene zakona, podijeljena kako unutar tako i izvan vladajuće šestorke u Kantonu Sarajevo.

Izmjene zakona će, u najkraćem, definirati da li će se nastaviti dosadašnja praksa rodbinsko-stranačkog zapošljavanja i činovanja unutar Uprave policije Ministarstva unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo, a sve uz zdušnu podršku i pokroviteljstvo stranački angažiranog i na isti način imenovanog policijskog komesara.

Klin se klinom izbija. Vodeći se tom narodnom mudrošću kantonalna šestorka pokušava razdrmati višegodišnju učmalosti u Upravi policije i sanirati nove posljedice takvog stanja, a za uvođenje "radikalnijih" mjera nemaju apsolutnu podršku svih političkih partnera.

Ipak, smatraju da će za izmjene zakona imati potrebnu podršku...

Sistematizacija radnih mjesta



Elvedin Okerić, predsjedavajući Komisije za sigurnost, objašnjava za Klix.ba da su sveobuhvatnom analizom utvrdili kako unutar Uprave policije MUP-a KS ima samo jedna trećina ljudi s neophodnom stručnom spremom.

"Od 1.400 policijskih službenika njih blizu hiljadu nema adekvatnu stručnu spremu, a među njima, naprimjer, imamo učitelja predškolskog odgoja, dipl. poljoprivrednika, lutkara... Tek od 400 do 500 službenika ima završeno pravo, kriminalistiku ili sigurnost", kazao je Okerić.

Zbog toga kao prvu mjeru spominje sistematizaciju radnih mjesta.

"Potrebno je propisati stepen i vrstu školske spreme uzimajući u obzir složenost i opis poslova. Smatramo da je neophodno ulagati u ljudske resurse kako bi policija bila efikasnija, a samim tim i sigurnost građana bila bolja", rekao je Okerić za Klix.ba.

Prema njegovim riječima, dosadašnji sistem je na velika vrata zapošljavao policijske službenike bez obzira na školsku spremu.

"Na velika vrata su se uvodile različite školske spreme dok se prilikom činovanja za glavnog inspektora napravilo usko grlo, gdje su se pojedinci unapređivali i pripremali za komesara. Naša namjera je bila da se pored sistematizacije proširi baza za policijskog komesara zbog kvalitetnijeg izbora kandidata te zbog značajne funkcije koju obnaša", istakao je Okerić.

Uloga ministra i komesara



Aljoša Čampara, zastupnik u Skupštini Kantona Sarajevo, smatra da se izmjenama i dopunama Zakona o unutrašnjim poslovima i Zakona o policijskim službenicima Kantona Sarajevo policija dovodi pod direktnu političku kontrolu.

"Nismo zadovoljni izmjenama. Smisao reforme koju smo radili zajedno s međunarodnom zajednicom jeste da se u potpunosti odvoji politika od struke. Trenutno se predlaže da ministar ima glavnu riječ kada je riječ o raspoređivanju, ocjenjivanju i unapređivanju policijskih službenika", rekao je Čampara, dodavši da je to nedopustivo.

Upozorava kako je nezamislivo da ministar može kontrolisati Jedinicu za profesionalne standarde.

"Službenik koji bude u Jedinici za profesionalne standarde će biti pod potpunom političkom kontrolom ministra. A neće odgovarati komesaru, jer ga komesar neće moći smijeniti ukoliko bude smatrao da ne radi dobro svoj posao. A za sve ono što policija radi odgovara komesar. To je nelogično", kategoričan je Čampara.

Prema njegovim riječima, smisao novih zakona treba da bude potpuna politička nezavisnost harmonizirana sa zakonima s viših nivoa vlasti.

"Sada se omogućava da neko ko nema čin glavnog inspektora, već ima čin samostalnog inspektora koji je hijerarhijski ispod, može biti izabran za komesara. Sad će neko ko ima niži čin rukovoditi Upravom policije gdje ima 10-15 glavnih inspektora. To nije uredu. To ne poznaje nijedan zakon", rekao je on.

Čampara smatra da je aktuelna vlast u Kantonu Sarajevo planirala za komesara imenovati nekog ko ima čin samostalnog inspektora.

Uzak krug kandidata za komesara



Elvedin Okerić, zastupnik stranke Narod i pravda u Skupštini KS, objašnjava da u Upravi policije trenutno ima 11 policijskih službenika sa činom glavnog inspektora, a prema novom prijedlogu zakona, gdje se struka uvodi, samo 2-3 kandidata ispunjavaju uslove za komesara. To govori da 2/3 rukovodećeg kadra nema adekvatnu struku, što je poražavajuća činjenica koja iziskuje potrebu za proširenjem baze.

"Nedavnom izmjenom kantonalnIh propisa po pitanju penzionisanja policijskih službenika dodatno se zakomplikovalo postojeće stanje gdje su između ostalih visoko pozicionirani policijski službenici ostali još četiri godine iako su pojedini ispunjavali uslove za penziju. Napravimo li klasifikaciju dobit ćemo nekoliko kandidata koji su pod utjecajem određene političke strukture i koji su ispunjavali uslove da idu u penziju, ali su sebi produžili mandat kako bi ostali još nekoliko godina. Izborom takvog kandidata će se zadržati status quo, što ne može biti smisao reformi", istakao je Okerić.

Napominje kako se propisivanjem struke suzio izbor ljudi za policijskog komesara.

"Zbog toga smo na radnoj grupi predložili i usvojili prijedlog da od momenta donošenja zakona, narednih pet godina, za policijskog komesara mogu aplicirati i službenici sa činom samostalnog inspektora koji imaju tri godine staža i više, jer već formalno ispunjavaju uslove za glavnog inspektora", objašnjava Okerić.

Stepenica više



Zvonko Marić, zastupnik SBB-a u Skupštini KS, smatra da su trenutni prijedlozi nedovoljno dobri za istinsku reformu policije, ali da su prihvatljivi ukoliko se želi ići stepenicu po stepenicu naprijed.

"Mislim da ima dobrih rješenja i mislim da je važno proširiti bazu za izbor komesara. Do sada je projicirana tačna politika, što je proizvodilo glavne inspektore koji su mogli biti izabrani za komesara. Redoslijed se znao dugoročno. Bila je to svojevrsna strategija. Indikativno je da se nikada za komesara u MUP-u KS nije prijavljivao neko iz drugih agencija ko ima čin glavnog inspektora. Politika je upravljala i tim procesima, jer niko iz tih okvira ne želi biti komesar, već samo iz MUP-a KS", objašnjava Marić.

Komisija za sigurnost je, prema njegovim riječima, imala nekoliko loših prijedloga, ali su na njegovo insistiranje ispravljeni.

"Rečeno da će brojni policajci biti poslani u penziju i da će im se uplatiti staž ili otpremnina iz sredstava Kantona Sarajevo. Ja to nisam dopustio, jer smatram da se takvo nešto ne može uplaćivati iz Kantona Sarajevo. Ne može se uplaćivati staž iz Kantona Sarajevo za period dok Kanton nije postojao, naprimjer, 1992. ili 1993. godine. Ja to nisam dozvolio i to je uvaženo", zaključio je Marić.

Sjednica Skupštine Kantona Sarajevo zakazana je za 19. juni 2019. godine.
Prijavi grešku


Komentari (112)
Da biste mogli pisati komentare molimo da se prijavite ili registrujete...