BiH
0

Niz propusta u uspostavljanju registra šteta nakon poplava u RS-u

FENA
Foto: Arhiv
Foto: Arhiv
Uspostavljeni registar šteta u Republici Srpskoj, nakon prošlogodišnjih poplava, je nepotpun, a nije uvezan ni sa sistemom za emisiju vaučera, koji su dodijeljeni građanima za sanaciju posljedica poplava, utvrdila je Glavna služba za reviziju javnog sektora RS-a.

Registar šteta, koji se nalazi u Generalnom sekretarijatu Vlade RS-a, ne sadrži sve grupe podataka kako je to propisano članom Uredbe o registru šteta, već su uneseni samo podaci o štetama u domaćinstvu koje su nastale na dobrima u ličnoj svojini građana (stambene jedinice i oprema).

"U registru šteta nisu uneseni i raspoloživi svi podaci propisani Uredbom, a samim tim isti nisu grupisani posebno na štete nastale na: stambenim, privrednim, energetskim i poljoprivrednim objektima, opremi, mehanizaciji, usjevima i zasadima, stočnom fondu, saobraćajnoj infrastrukturi, objektima vodosnabdijevanja i kanalizacije, objektima vodozaštite, hidromelioracionim objektima i objektima javnih institucija", ukazala je Glavna služba za reviziju javnog sektora u Konsolidovanom izvještaju za korisnike budžeta RS-a.

Uspostavljeni registar šteta sadrži pored podataka o štetama iz maja 2014. i podatke o štetama koje su nastale usljed poplava u augustu iste godine.

Revizori napominju da je taj registar šteta, u periodu rada revizije, još bio otvoren za unos podataka, za koji su odgovorne osobe s dodijeljenim pravom pristupa iz općinskih komisija.

S obzirom na to da u periodu vršenja ove revizije nije sačinjen jedinstven elaborat o procijenjenim, popisanim, evidentiranim, verifikovanim i priznatim štetama ili druga vrsta zvanične informacije o provođenju Zakona o fondu solidarnosti i podzakonskih akata, a da se podaci samo djelimično nalaze u uspostavljenom registru šteta, revizija ne može potvrditi da jedinstven registar šteta kakav je propisan Uredbom o registru šteta postoji, odnosno da je uspostavljen na propisani način, po sadržaju i formi.

Moguće je, napominju revizori, da se podaci o štetama (osim šteta na stambenim objektima i opremi za domaćinstvo) nalaze djelimično kod resornih i drugih ministarstava Vlade Republike Srpske, o čemu ne postoji jedinstvena i pouzdana informacija.

Zbog svega navedenog, u pojedinačnim finansijskim izvještajima Fonda solidarnosti, niti uz konsolidovani finansijski izvještaj budžeta RS-a za 2014. nisu mogle biti objelodanjene informacije o eventualnim potencijalnim obavezama entiteta po osnovu šteta od poplava.

Revizijom je utvrđeno da je s računa posebnih namjena za poplavljena područja (prije formiranja organizacionog koda Fonda solidarnosti), na osnovu naredbe Štaba za vanredne situacije, isplaćeno 500.000 KM Fondu zdravstvenog osiguranja, a za potrebe izmirivanja dospjelih obaveza prema firmi "Fresenius Medical Care" (dijalizni centar Šamac).

Štab za vanredne situacije nije ovlašćen da se bavi izmirivanjem dospjelih obaveza iz redovnog poslovanja fondova i drugih subjekata javnog sektora (500.000 KM Fondu zdravstvenog osiguranja), a isplata iz sredstava pomoći namijenjenih poplavljenim područjima može se smatrati nenamjenskim trošenjem, ukazali su revizori.

Revizorima nisu dostavljen ni izvještaj o radu Fonda solidarnosti, niti upućen na usvajanje Narodnoj skupštini RS-a.

Fond solidarnosti se puni iz sredstava građana RS-a, odnosno poslodavci i radnici svaki mjesec plaćaju takozvani solidarni porez, u ukupnom iznosu od tri posto, a obračunava se na neto plaće zaposlenih u RS-u.