BiH
32

Nema telefona za hitne pozive na autoputu Banja Luka - Bosanska Gradiška

Piše: A. Bijelonja
Autoput Banja Luka - Gradiška (Foto: Klix.ba)
Autoput Banja Luka - Gradiška (Foto: Klix.ba)
Autoput Banja Luka – Bosanska Gradiška dio je evropskog puta E661, a sastoji se od četiri petlje i dva tunela. Izgradnja ovog autoputa počela je 8. septembra 2004. godine, a ovu dionicu evropskog puta je finansirala Vlada Republike Srpske. Put na dionici od Klašnica do Mahovljana je otvoren krajem aprila 2011. godine, a do Bosanske Gradiške 30. novembra 2011. godine.

Putarina na putu se naplaćuje od po cijeni do 2 do 10 KM od 16. marta prošle godine. Kako je prethodno saopćeno iz Autoputeva Republike Srpske, od početka naplate putarine, broj vozača koji dnevno prođu ovom dionicom, smanjen je za oko 30 posto, a u prosjeku prođe između 3.000 i 3.500 vozila. Vozači, vjerovatno, osim toga što zbog naplate na autoputu koriste staru gradišku cestu, ovu dionicu izbjegavaju i zbog činjenica da još nije realiziran sistem "poziv u slučaju nužde".

Ukoliko se nađete na ovoj dionici, a desila vam se bilo kakva vrsta nesreće, nećete biti u mogućnosti koristiti SOS telefon (telefon za hitne pozive), koji inače, prema standardima gradnje autoputeva, treba biti uspostavljen.

Sistem SOS telefona na autoputu E 661 Gradiška - Banja Luka još nije u funkciji, potvrdio je za portal Klix.ba Dušan Tomić, direktor Javnog preduzeća Autoputevi Republike Srpske.

"Telefon za hitne pozive za pomenutom autoputu nije u funkciji. Međutim, kako je i planirano od samog početka izgradnje ovog putnog pravca, sistem će biti uspostavljen i pušten u rad u sklopu projekta izgradnje i uspostavljanja sistema kontrole i upravljanja saobraćaja na autoputu Gradiška - Banja Luka i po izgradnji Centra za upravljanje i kontrolu saobraćaja u Mahovljani, čija je realizacija planirana tokom 2016. i 2017. godine. SOS telefoni predviđeni su na svaka dva kilometra autoputa. Dio sistema, koji je izgrađen u sklopu izgradnje autoputa Gradiška - Banja Luka odnosi se na građevinske i građevinsko - zanatske radove, koje je bilo neophodno uraditi da bi se bi se izbjeglo ponavljanje pojedinih vrsta radova (iskop kanala u bankini autoputa, polaganje kablovske kanalizacije, isjecanje i vraćanje u prvobitno stanje kolovozne konstrukcije, itd ..), čime bi se povećali troškovi uvođenja sistema", kazao je direktor Tomić.

Ostali radovi na montaži elektroinstalacija, elektronske, telekomunikacijske i druge opreme za uvođenje sistema SOS telefona, kao je navedeno, predviđeni su u sklopu projekta izgradnje i uspostavljanja sistema kontrole i upravljanja saobraćajem na autoputu Gradiška - Banja Luka. Iz JP Autoputevi RS-a podsjećaju i na činjenicu da je autoput Banja Luka – Gradiška od puštanja u saobraćaj pod 24-satnim nadzorom nadležne službe, a organizirano je i mjesto stalnog dežurstva u kojima se zaprimaju pozivi iz nadležnih službi.

"Također, između preduzeća Prijedor putevi a. d. Prijedor i Auto-moto saveza Republike Srpske u 2012. godini potpisan je protokol o zajedničkom učešću u slučaju saobraćajnih nesreća na autoputu, koji definira saradnju i podjelu odgovornosti u slučaju nesreće, kao i saradnju sa saobraćajnom policijom, s ciljem da se maksimalno zaštite učesnici u saobraćaju. Radi se također i o brzom otklanjanju posljedica izvanrednih događaja, kao i normalizacija saobraćaja na autoputu, gdje se dogodila nesreća", istaknuo je Tomić.

Autoput nema benzinskih pumpi ni ostalih pratećih sadržaja

Na autoputu Banja Luka - Bosanska Gradiška također ne postoji nijedna benzinska pumpa, niti ugostiteljski objekat, a Vlada RS-a je nedavno poništila postupak za dodjelu koncesije za izgradnju i korištenje odmorišta Lužani na ovom autoputu jer u predviđenom roku nije pristigla nijedna ponuda.

Na odmorištu Lužani, smještenom između dvije petlje na autoputu Banja Luka – Bosanska Gradiška, predviđena izgradnja više uslužnih objekata s obje strane autoputa, uključujući benzinske stanice, trgovine, restorane, sanitarne prostorije i parking, u kojima bi bile pružane usluge vozačima i putnicima.

"Za izgradnju benzinskih pumpi i ostalih pratećih, uslužnih objekata za korisnike dionice od autoputa od Bosanske Gradiške do Banje Luke, predviđena su odmarališta Lužani i Romanovci. U toku je priprema procesa za dodjelu koncesije za izgradnju i korištenje odmarališta Lužani. Kada je u riječ o benzinskim pumpama, neposredno prije ulaza na autoput iz pravca Bosanske Gradiške (Čatrnja), kao i iz pravca Banje Luke (na spoju autoputa i puta rezerviranog za saobraćaj motornih vozila), postoje benzinske pumpe. Također, postoji benzinska pumpa i u neposrednoj blizini petlje Mahovljani", rečeno je za Klix.ba iz Autoputeva RS-a.

Autoputevi u BiH moraju imati sistem "poziva u slučaju nužde"

Nadalje, u dokumentu pod nazivom "Smjernice za projektovanje, građenje, održavanje i nadzor putevima" koji su izdali Direkcija cesta Federacije Bosne i Hercegovine i Javno preduzeće Republike Srpske, jasno su naznačene stavke, šta se na svakom novootvorenom autoputu treba nalaziti. Između ostalih, navodi se i oprema za pozive u slučaju nužde.

Sistem "poziv u slučaju nužde" mora biti zasnovan i izgrađen tako da s obzirom na normalne i predvidive nenormalne uslove okoline djeluje besprijekorno, pouzdano i bezbjedno od sljedećih utjecaja okoline: Temperaturno područje od -25˚C do +60˚C, relativna vlažnost do 98%, vibracije u frekventnom području od 10 Hz do 150 Hz u skladu sa EN i ETSI standardima, utjecaj groma, utjecaj lutajućih zemljanih tokova, kao i utjecaj korozivnog djelovanja zemljišta.

Ovim smjernicama dati su zahtjevi investitora za projektovanje sistema "poziv u slučaju nužde" koji je osnovan na usklađenim tehničkim rješenjima (građevinskim, tehnološkim i saobraćajnim), pa je upotrebljiv i bezbjedan za svakog korisnika sistema. Sistem "poziv u slučaju nužde" namijenjen je vozačima na autoputevima kao i osoblju koje radi na održavanju za uspostavljanje veze iz određenih lokacija na autoputu s nadležnom bazom ili njenom ispostavom. Od ispravnog djelovanja tog sistema zavisi sigurnost i život vozača na autoputu. Zato tehnička rješenja moraju da obezbjeđuju besprijekorno djelovanje sistema "poziv u slučaju nužde" bez obzira na različite uslove okoline, koji su na području Bosne i Hercegovine vrlo različiti.

Sistem je namijenjen korisnicima kojima je potrebna pomoć u slučaju bilo kakve nesreće ili kvara prijevoznog sredstva.

Inače, sve potrebne informacije o stanju na autoputu Banja Luka – Bosanska Gradiška učesnici u saobraćaju mogu dobiti u informativnoj službi AMC RS-a, kao i kod preduzeća zaduženog za zaduženog za održavanje autoputa ( "Prijedor putevi" a.d. Prijedor, broj telefona 065/548-000 D).