Savez za promjene
25

Ministri iz RS-a u Vijeću ministara blokirali ulazak BiH u Transportnu zajednicu

Piše: Er. M.
Foto: Arhiv/Klix.ba
Foto: Arhiv/Klix.ba
Na posljednjoj sjednici Vijeća ministara BiH, ministar vanjskih poslova BiH Igor Crnadak i ministar vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH Mirko Šarović nisu dali saglasnost za potpisivanje ugovora o ulasku u BiH u Transportnu zajednicu, koji je trebalo da potpiše ministar saobraćaja i komunikacija BiH Ismir Jusko u Trstu 12. jula.

Razlog za ovakvo postupanje ministara iz Saveza za promjene jeste negativan stav Vlade Republike Srpske, zbog čega će BiH biti jedina zemlja zapadnog Balkana koja u Trstu neće potpisati ugovor o transportnoj zajednici zemalja regiona.

Postupak zaključivanja ovog ugovora počeo je 2009. godine, a ugovorne strane su Evropska unija i strane potpisnice: Bosna i Hercegovina, Republika Albanija, Makedonija, Crna Gora, Republika Srbija i Kosovo.


Vijeće ministara BiH je na sjednici održanoj 9. marta 2010. godine utvrdilo Prijedlog osnova za vođenje pregovora radi zaključivanja Sporazuma kojim se uspostavlja Prometna zajednica Jugoistočne Evrope.


Predsjedništvo Bosne i Hercegovine je 20. aprila 2010. godine donijelo Odluku o pokretanju postupka za vođenje pregovora radi zaključivanja Sporazuma kojim se uspostavlja Prometna zajednica Jugoistočne Evrope.

 U međuvremenu, Hrvatska je postala članica Evropske unije, tako da više nije strana potpisnica sporazuma. 


Svrha zaključivanja ugovora o transportnoj zajednici jeste integracija regiona u evropsku prometnu zajednicu, zasnovanu na legislativi Evropske unije (asquisu) dok je cilj zaključivanja stvaranje Prometne zajednice u oblasti drumskog, željezničkog, unutrašnjeg vodnog i pomorskog saobraćaja, kao i razvoj transportne mreže između Evropske unije i strana potpisnica. 


Riječ je o ugovoru od velikog značaja s obzirom na to da je potpisivanje ugovora kojim se osniva Prometna zajednica u skladu s dobrom praksom Evropske unije i predstavlja značajan korak u procesu integrisanja naše zemlje u punopravno članstvo Evropske unije, što je vanjskopolitički prioritet BiH.



Stav Ministarstva komunikacija i prometa BiH, 
Imajući u vidu evropsku perspektivu i naš zahtjev za članstvo u Evropsku uniju, jeste da oni smatraju kako nije u interesu BiH da ostane izvan Ugovora o Prometnoj zajednici.

Obaveze koje proizilaze iz navedenog Ugovora, pa i predviđena liberalizacija željezničkog sektora, bit će dio procesa koji uključuje tranzicioni period za ispunjavanje predviđenih uslova i ocjenu stepena ispunjenosti. Kada je procjena pozitvno ocijenjena ide se u narednu fazu realizacije.


Implementacija odredbi ugovora zavisi od ispunjavanja obaveza propisanih Ugovrom
. Ono što je najbitnije spomenuti jeste da ugovor ima odredbu prijelaznog aranžmana, to jeste postepeni prijelaz svake strane potpisnice na punu primjenu ugovora podliježe procjeni, a procjenu vrši Evropska komisija.

Također, obaveza usklađivanja zakonodavstva u svim vidovima prometa ne proizilazi samo iz Ugovora o prometnoj zajednici, nego i iz Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju, kao i iz Okvirne strategije prometa BiH, jer potpisivanje ovog Ugovora otvara mogućnosti za ulaganja u oblast prometa. 


Ministar Jusko je istakao važnost ovog ugovara i činjenicu da bi bili jedina zemlja u regiji koja bi bila van istoga, što bi dovelo do toga da u budućnosti BiH ostane bez mnogih benifita koje donosi potpisivanje.

Također je istakao da u potpunosti stoje u zaštiti naših željezničkih kompanija jer se radi o tranzicionom periodu do konačnog ulaska BiH u EU.


On je dodao da će u skladu sa zaključkom Vijeća ministara BiH u najskorije vrijeme poslati dopis prema entitetskim ministarstvima i obaviti dodatne konsultacije, a sve u cilju zajedničkog usaglašavanja stavova, što na kraju treba rezultirati potpisivanjem ovog ugovora i konačne namjere da BiH ne bude crna tačka u ovom dijelu Evrope kada je riječ o transportu.