Nema dalje

Dodik je pokrenuo do sada najveći udar na državu: Priča o Ustavnom sudu je početak i kraj svega

Ilustracija: A. L./Klix.ba
Ilustracija: A. L./Klix.ba
...
Piše: Semir Hambo
21.06.2023. u 12:57

Ustavni sud Bosne i Hercegovine je uz Oružane snage možda najfunkcionalnija državna institucija čiji značaj je teško sumirati. Ustavni sud je početak i kraj države. Ustavni sud je čuvar države, a sada je na najvećem udaru od svog postojanja.

A na Ustavni sud aktivno udara vlast iz entiteta Republika Srpska, odnosno Milorad Dodik koji donosi zaključke u entitetskoj skupštini o povlačenju sudija uz odbijanje da taj nivo vlasti imenuje sudije u Ustavni sud BiH.

Dodik želi obesmisliti najvažniju instituciju u državi, koja čuva pravni poredak. To radi tako što ih želi deligitimisati odbijanjem da imenuje sudije sa područja RS-a u želji da blokira tu instituciju.

Iako je Ustavni sud i ranije mogao odlučivati bez sudija iz RS-a, samo uz neku vrstu usporenije procedure, prije dva dana su promijenili pravilnik i omogućili da se sjednice održavaju uz ubrzaniji postupak, odnosno bez opcije odgađanja. Međutim, ovo je tek početak priče. Ukoliko ovom pitanju pristupimo hipotetički i postavimo problem koji nije nemoguć, da sutra Dodikov partner iz državne vlasti Dragan Čović (HDZ) krene postupati na isti način insistirajući ili ucjenjujući kandidatima koje on želi u Ustavnom sudu.

Šta ukoliko za godinu, dvije ili tri dođemo u poziciju da nema ni sudija Hrvata, iako sudije u Ustavnom sudu nisu etnički zastupljene, politička kontrola je nešto što dovodi do takve matematike. U takvom hipotetičkom scenariju u Ustavnom sudu bi mogli ostati strane sudije, koje Dodik želi izbaciti i dvoje Bošnjaka. Bez obzira što bi se moglo postaviti pitanje o odgovornosti onih koji ne žele izabrati sudije, neka nova pravna realnost bi itekako mogla ugroziti državu.

Klix.ba nezvanično saznaje da već postoje određeni kontakti na relaciji partnera iz državne vlasti o novom zakonu o Ustavnom sudu, a opravdanja idu u smjeru da bi se Dodik na taj način smirio i ne bi dalje urušavao ovu instituciju. Međutim, ono što Dodik tim zakonom želi jeste izbacivanje stranih sudaca i kontrolu odlučivanja. A ako to dobije, onda svaku svoju odluku pa čak i secesiju može sprovesti i za to dobiti podršku u Ustavnom sudu.

Jer ukoliko Ustavni sud novim zakonom bude skrojen po Dodikovim željama više ne postoji institucija koja će štititi pravni poredak i država je rasulu jer onda Dodik i secesiju može izvršiti i pravno. Trenutno, šta god Dodik zamislio u smislu antidržavne politike, referenduma, zakona i tako dalje, sve to je mrtvo slovo na papiru bez pravne podrške iz Ustavnog suda kao čuvara države.

Stoga je krucijalno da se ne dozvoli blokada Ustavnog suda, na bilo koji način. Oni koji uđu u ovo izuzetno rizično kolo Dodikove igre istovremeno mnogo toga stavljaju na rizik.

Priča o (ne)imenovanju Marina Vukoje za novog suca iz FBiH je tek površinska kriza, kakva može nastati u narednom periodu. Ukoliko dođe do popuštanja Dodiku i trgovine ili kojekakvih kompromisa, na kocki je i država.

173