BiH
715

Marjanović: Umjesto kozmetičkih zahvata, obrazovanje u BiH treba obimne i stručne reforme

Piše: S. H.
Profesor Damir Marjanović, bivši ministar obrazovanja Kantona Sarajevo, smatra kako je krajnje vrijeme da se u BiH sprovede obimna i stručna reforma obrazovnog sistema koji će doprinijeti boljoj kontroli obrazovnih institucija.

Reakcije javnosti povodom tragičnog događaja i smrti dječaka Mahira u sarajevskom naselju Dobrinja su brojne. Ipak, ishitrene reakcije i zaključci nikome ne mogu donijeti korist, te se svima preporučuje strpljenje i da istraga bude prepuštena nadležnim organima.

Profesor Marjanović smatra kako smrt jednog tinejdžera definitivno ne smije ostati kao samo jedna u nizu tragičnih i uobičajenih vijesti.

"Mislim da je reakcija javnosti na ovakvu tragediju očekivano intenzivna, iskrena i srčana. Još prije tri sedmice kada je objavljena informacija o samoubistvu dječaka, i kada se nije znalo ništa od svega ovoga što je postalo dostupno medijima kroz obraćanja Mahirove majke i profesora Dubravka Lovrenovića, javno sam zauzeo stav da ne smije doći dan kada ćemo ovakve vijesti prihvatati kao "još samo jednu tragičnu, ali uobičajenu vijest", te da to nije i ne smije postati naša svakodnevnica. Naime, kada se dječak od 15 godina, na pragu svog života, odluči na ovakav potez, a mi samo slegnemo ramenima i kažemo 'žalosno, ali dešava se', postajemo sukrivci i za njegovu sudbinu, ali i sudbinu onih mladića i djevojaka koji isto osjećaju, a za koje ne marimo", naglašava Marjanović.

Uzdržati se od komentara koji će naštetiti istrazi

Nakon otvorenog pisma gospođe Mahmutović i javnog obraćanja profesora Lovrenovića, cijeli slučaj u vezi sa samoubistvom dječaka Mahira dobija dimenziju potencijalnog teškog krivičnog djela koje zaslužuje brzu intervenciju nadležnih institucija. U međuvremenu je grupa bh. građana uputila apel na adrese nekoliko državnih institucija, u kojem, između ostalog traži da se kroz zvaničnu istragu nadležnih organa utvrdi istina i da potom budu imenovani i sankcionisani svi odgovorni, direktni i indirektni počinitelji.

"Podržavam sve te aktivnosti uz dodatak da se, ma koliko je to teško, u ovakvim situacijama moraju izbjegavati riječi i komentari koji mogu nanijeti štetu procesu utvrđivanja istine i dodatnu bol onima koji su već dovoljno propatili. Stoga bih u potpunosti podržao stav mnogih eksperata, ali i samih roditelja koji su pozvali javnost na poštivanje rada tužilaštva riječima 'oni su tu radi nas i ne bismo smjeli raditi njihov posao'. Mislim da ćemo samo na taj način kao društvo imati priliku otkriti i pravedno kazniti sve krivce", poručuje Marjanović.

Reforma obrazovnog sistema mora doći hitno

Problemi sa kojima se suočavamo kao društvo, između ostalog, rezultat su i nekvalitetnog obrazovnog sistema koji je u mnogim segmentima površan i nedovoljno fokusiran na odgojni segment. Dosadašnje reforme nisu donijele kvalitetna rješenja, zbog čega nažalost najviše ispaštaju djeca.

"Prije svega trebamo pogledati sebi u oči i reći šta smo kao generacija ostavili onima koji tek dolaze, kakav je to sistem vrijednosti, kakav smo im mi uzor i kakvom smo ih sistemu obrazovanja izložili. Trebamo postaviti pitanje koliko smo odgovorni i za sve žrtve međuvršnjačkog nasilja, ali i za sve one mlade ljude koji se javljaju kao počinitelji istoga. Obrazovani ljudi su nositelji svakog društva, a obrazovni sistem je pokretač uspjeha ili neuspjeha jedne države. Trenutno stanje u BiH nam dovoljno govori i o stanju obrazovanja koje jednostavno vapi za jednom smislenom, obilnom i stručnom reformom. Nažalost, u proteklih 20 godina toga uglavnom nije bilo i većinom se sve svodilo na kozmetičke zahvate inicirane trenutnim političkim momentom ili pritiskom izvana", istakao je za Klix.ba Marjanović.

Čak i kada su ponuđena određena rješenja i novi pristupi u obrazovanju, nailazilo bi se na otpor, kazao je Marjanović.

"U Kantonu Sarajevo je prije nekoliko godina uveden izborni predmet koji otvoreno i jasno, između ostaloga, elaborira i temu međuvršnjačkoga nasilja, bulinga i zlostavljanja. Iznenadili biste se na kakav otpor je uvođenje ovoga predmeta naišlo, pa čak i u krugovima onih koji sada za međuvršnjačko nasilje, nažalost s pravom, prozivaju i obrazovni sistem. Stoga, za svaku promjenu obrazovnog sistema mora postojati čvrsta svijest i podrška javnosti, te odluka struke i nadležnih ministarstava. Čini se da je javnost ovim dramatičnim događajima u proteklih nekoliko godina spremna na to, a sada je vrijeme da primora struku i nadležne da to i sprovedu, ali ovaj put onako kako treba", zaključuje Marjanović.