Predmet spora
148

Korona dodatno podijelila stranke: Šta će značiti ako sve ovlasti preuzme Vlada FBiH

S. H.
Foto: F. K./Klix.ba
Foto: F. K./Klix.ba
Ni u jeku borbe protiv koronavirusa u BiH očito ne može bez političkih tenzija i komplikacija. Posljednja u nizu je rasprava političkih stranaka u FBiH o (ne)zasjedanju Parlamenta ili davanju ovlasti Vladi FBiH koja kroz uredbe privremeno može zamijeniti zakonske odluke Parlamenta FBiH.
A šta je u suštini predmet spora i nezadovoljstva? Krizni štab Kantona Sarajevo prije tri dana je donio odluku da se zabranjuju sva okupljanja veća od 20 osoba. To u praksi znači da ne može zasjedati ni Parlament FBiH čije je sjedište u Sarajevu. Samo Zastupnički dom ima 98 članova pa nadležni poručuju da se naredba odnosi na sve - bez izuzetka.

Da cijeli proces bude još komplikovaniji za danas je bila zakazana vanredna sjednica Zastupničkog doma s jednom tačkom dnevnog reda. Trebalo je samo izglasati izmjene Poslovnika o radu i omogućiti da se sjednice održavaju elektronskim putem. Ipak, predsjedavajući Mirsad Zaimović je otkazao sjednicu, a danas će zasjedati samo Kolegij.

Opozicija (SDP, NiP, NS...) uporno traži da se osigura određeni prostor gdje bi se održala sjednica i gdje niko nikoga ne bi ugrozio. Cilj je izglasati izmjene Poslovnika i svako može ponovo u izolaciju te bi se sjednice održavale elektronski. Za ovaj scenarij se zalaže i HDZ.

S druge strane SDA, DF, pa i SBB smatraju da ne treba održavati sjednice Parlamenta FBiH zbog novonastale situacije i da je svako sastajanje, bilo gdje, rizično i predstavlja opasnost od širenja zaraze. U tom slučaju pozivaju se na Ustav FBiH koji kaže da u situacijama kada Parlament ne može zasjedati ulogu zakonodavca privremeno preuzima izvršna vlast, a to je predsjednik entiteta i Vlada FBiH koja kroz donošenje uredbi koje bi imale snagu zakona može ubrzati proces. Argument je da bi Vlada FBiH takvim načinom rada ubrzala procese i vrlo efektno mogla donijeti niz odluka iz oblasti zdravstva i ekonomije koje su u ovom trenutku neophodne za pravovremeno djelovanje. Ipak pitanje je kako bi se suvojio rebalans budžeta.

Opozicija se plaši da bi na taj način sva moć bila u rukama Vlade FBiH i da nema smisla ignorisati Parlament koji može zasjedati elektronski ukoliko se nađe način za izmjenu Poslovnika.

Ukoliko bi Vlada FBiH dobila mogućnost da brzo donosi uredbe sa snagom zakona o ključnim pitanjima, SDA računa da bi izbjegli mogućnost da se odluke blokiraju u Parlamentu gdje uglavnom imaju probleme s HDZ-om. Ipak i kod donošenja uredbi njih potpisuje predsjednik FBiH (HDZ), a mišljenje daju i ministar finansija (HDZ) ministar pravde (HDZ).

Opozcija smatra da je takva mjera svojstvena samo u pojedinim zemljama u ovoj krizi, poput Mađarske, Srbije... Međutim, treba istaći da bi uredba imala ograničen rok trajanja te bi se već nakon mjesec morala ili produžiti ili ukinuti, a ukoliko bi u međuvremenu zasjedao Parlament, sve bi bilo poništeno.

Međunarodna zajednica, a prije svega Američka ambasada i OHR, ne direktno, ali na određeni način podržavaju ubrzavanje procesa te su bliže opciji da Vlada FBiH preuzme ulogu privremenog zakonodavca.

Koliko će građani i privreda ispaštati nova prepucavanja i za ove prilike preduge dogovore i politikantstvo pokazat će se vrlo brzo. Ekonomija će biti u padu, mali i srednji privrednici očajnički čekaju pomoć pa bilo kakve političke tenzije u ovom trenutku samo otežavaju situaciju.