Javne nabavke
0

FOTO / Kompanije u (su)vlasništvu političara zaradile milione

Piše: Centar za istraživačko novinarstvo
Gavrilo Bobar (Foto: CIN)
Gavrilo Bobar (Foto: CIN)
Političari sa svojim firmama pobjeđuju na tenderima vrijednim i po više milijuna KM. Iako kao dobavljači lakše mogu doći do povlaštenih informacija, do sada niko nije odbijen na tenderu zbog sukoba interesa.

Đorđa Kojić, poslanik Saveza nezavisnih socijaldemokrata (SNSD) u Narodnoj skupštini Republike Srpske (RS) dobio je najmanje 3,9 milijuna KM vrijedne ugovore na tenderima koje su u posljednje četiri godine raspisivala javna poduzeća i institucije vlasti u Bosni i Hercegovini (BiH). Preko svoje tri firme: Brčko Gas, Brčko Gas osiguranje i Transjug L, Kojić je pobijedio na najmanje 46 tendera. U barem dva slučaja kao jedini ponuđač, dobio je poslove od institucija kojima rukovode njegove stranačke kolege. Međutim, Kojić nije jedini političar koji je preko svojih firmi pobjeđivao na tenderima.

 Centar za istraživačko novinarstvo (CIN) iz Sarajeva je pregledao obavijesti o dodjeli ugovora koje su Agencija za javne nabavke BiH i Odjel za nabavku Brčko distrikta objavile u periodu od 2007. do augusta 2010. godine. Najmanje 20 firmi, koje su djelimice ili u potpunosti u vlasništvu aktuelnih funkcionera ili kandidata na predstojećim izborima, sklopili su bar 166 ugovora vrijednih najmanje 13,7 miliona KM, sa institucijama i javnim preduzećima. Vrijednost pojedinih ugovora je nemoguće ocijeniti jer se radi o jediničnim cijenama.

 Kako političari u vlasti mogu direktno ili preko stranačkih kolega doći do povlaštenih informacija, a time i uticati na odluke o tenderima, donijeti su zakoni o sukobu interesa na svim razinama vlasti. Zakoni su trebali ograničiti poslovanje funkcionera sa institucijama koje se financiraju iz proračuna. Međutim, oni na nivou BiH, RS i Federacije BiH nisu ujednačeni i ostavljaju mogućnost za zloupotrijebe.

 Đinita Fočo, direktorica Agencije za javne nabavke BiH, koja prati provedbu Zakona o javnim nabavkama kaže da do sada nisu dobili nijednu prijavu od ugovornog organa da su odbili dobavljača zbog sukoba interesa.

 Predstavnici nevladinih organizacija i neki od učesnika na tenderima kažu da se poslovi i prije raspisivanja javnih poziva unaprijed dogovaraju sa povlaštenim dobavljačima.

Audi Q7

 Đorđa Kojić je u julu 2008. godine prodao državnoj vladi BiH terensko vozilo Audi Q7, za potrebe Nikole Špirića,predsjedavajućeg Vijeća ministara BiH  Kojić i Špirić su stranačke kolege.

 Odluku o nabavci službenog vozila donio je 22. maja 2008. godine Zvonimir Kutleša, generalni tajnik Vijeća ministara BiH.

 Mada je prema izvještaju Ureda za reviziju BiH u proračunu te godine bilo predviđeno 161.500 KM za kupovinu novog vozila, u odluci je Kutleša naveo da će tajništvo za ovu nabavku potrošiti 220.000 KM.

 Komisija za nabavku formirana je dva mjeseca prije donošenja odluke o nabavci. Predsjedavajući komisije je bio Sretko Bursać, Špirićev savjetnik, a članovi Davorin Penđer i Vidoje Crnogorac iz Službe za materijalno-finansijske i opće poslove, te Midhat Kapo iz Službe za informiranje Vijeća ministara BiH.

 U tenderskoj dokumentaciji je navedeno da će se najviše bodovati cijena, potom garantni i rok  isporuke. Navedeno je i da se na tender moraju javiti barem tri ponuđača kako bi se osigurala konkurentnost, i da svaki dobavljač može dostaviti samo jednu ponudu. Oni su bili dužni dostaviti izvod iz sudskog registra, dokument iz kojeg se vidi vlasnička struktura.

 Špirićev ured je tražio terenski automobil sa motorom od minimalno 257kW / 350ks, zapremine 4.172 ccm, sa quattro pogonom, tiptronic mjenjačem, te da boja automobila mora biti crna metalik pod šifrom L8 Phanton.
 Služenici prodaje nekoliko autodilerskih firmi su novinaru Centra za istraživačko novinarstvo (CIN) iz Sarajeva rekli da karakteristike opisanog vozila odgovaraju modelu Audi Q7.
Mada su tendersku dokumentaciju preuzele i autokuće F-Autocentar SA iz Sarajeva i Jelić Auto iz Mostara, na tenderu su se javile samo tri: Brčko Gas i S-Auto iz Brčkog, te Transjug L iz Donjih Žabara. Ove firme, u vlasništvu Kojića, ponudu su dostavile na isti dan. Razlika je bila u cijeni i roku isporuke.
 Brčko Gas je ponudio cijenu 225.316 KM sa rokom isporuke od 90 do 120 dana nakon potpisivanja ugovora, S-Auto 220.452 KM uz rok isporuke od 30 dana, a Transjug L za 219.900 KM sa isporukom odmah.

 Firmu Brčko gas je predstavljao Dušan Bajić, S-Auto Bojan Košutić, a Transjug L Duško Sofrenović. Svu trojicu veže firma Brčko Gas, pri čemu je Bajić šef prodaje u Audi-servisu, a Košutić i Sofrenović članovi njenog Nadzornog odbora.

Sve po zakonu

 Tenderska komisija je ocijenila da je ponuda Transjug L najbolja, nakon čega je Kutleša u svom izvještaju napisao da je "zadovoljena konkurencija i postupak nabavke vozila izvršen na tansparentan način i proveden u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama BiH." On je sa Sofrenovićem 28. jula 2008. godine potpisao kupoprodajni ugovor. Umjesto odmah, kako je navedeno u ponudi, auto je isporučen skoro tri mjeseca poslije uz napomenu da nedostaje rezervni točak.

 Taj nedostatak i probijanje ugovorenog roka nisu utjecali da konačna cijena ostane ista - 219.900 KM, što je samo 100 KM manje od planiranog.

 Nekoliko sedmica ranije, Ministarstvo sigurnosti BiH je također kupilo Audi Q7 samo je njegova cijena bila znatno jeftinija – 129.850 KM.

 Podatak o tome koliko je Generalno tajništvo Vijeća ministara BiH planiralo potrošiti za nabavku vozila nije objavljen u oglasu o nabavki, a dobavljači za nju nisu mogli saznati ni iz tenderske dokumentacije.

 Član komisije, Crnogorac kaže da ne zna kako je dobavljač pogodio planiranu sumu novca. U razgovoru za CIN kaže da je komisija podatke o vozilu za potrebe Špirića dobila od "osobe koja je tražila određeno vozilo." Odbio je imenovati tu osobu.

 Rajko Kecman, jedan od osnivača nevladinog udruženja Tender, koje zadnjih devet godina prati proces javnih nabavki, kaže da ovaj slučaj ukazuje na to da je kupovina unaprijed dogovorena sa dobavljačem.

 Fočo iz Agencije za javne nabavke BiH kaže da je ovom slučaju stvorena vještačka konkurencija i da je ugovorni organ mogao zbog toga odbiti ponudu, ali da Zakon nije prekršen.

 Bursać, predsjednik Tenderske komisije kaže da mu je poznato da iza tri firme stoji isti čovjek, ali da je Zakon ispoštovan.

 Prema riječima Crnogorca, dokumentaciju o nabavci Špirićevog auta su izuzele Državna agencija za istrage i zaštitu (SIPA) i Tužiteljstvo BiH. U ove dvije institucije odbili su dati informacije o istrazi.

 Zakon o sukobu interesa RS kaže da poslanik u Narodnoj skupštini RS ne može biti član upravnog ili nadzornog odbora, niti direktor poduzeća koje posluje sa organom vlasti Republike ili jedinice lokalne samoprave ako je vrijednost posla veća od 30.000 KM. Zakon nije definirao situaciju kada je narodni poslanik vlasnik tog poduzeća ili kada posluje sa drugim razinama vlasti, odnosno sa BiH. Zakoni o sukobu interesa na drugim razinama vlasti također ne definiraju ovu situaciju.

 "Ja sam samo vlasnik. Nisam ovlašteno lice. Nisam potpisnik", kaže Kojić u razgovoru za CIN.

Staro za novo

 Godinu dana ranije, Kojićevo poduzeće je pobjedio na tenderu Službe Predsjednika RS Rajka Kuzmanovića, člana SNSD-a. Radilo se o nabavci automobila za dvojicu zamjenika predsjednika RS, po sistemu zamjene staro za novo.

 Služba Predsjednika RS je u postupku nabavke ponudila u zamjenu pet vozila: četiri Audija i jedan Golf starosti od pet do osam godina, a prešli su od 240.000 do 380.000 kilometara. Njihovu vrijednost Služba je procijenila na ukupno 50.750 KM. Procjena je obavljena za interne potrebe Službe i dobavljači nisu mogli službeno dobiti informaciju o vrijednosti polovnih vozila.

 Sve tri Kojićeve firme ponudile su dva identična Audija A6 3.0 TDI Quattro Tiptronic. Razlika je bila u cijeni novih automobila i procjeni vrijednosti starih. Firma S Auto je procijenila da pet starih vozila vrijedi ukupno 45.000 KM, a za dva nova je tražila 280.000 KM. Brčko Gas je stara vozila procijenio na 49.780 KM, a nova 275.780 KM. Pobijedu je odnio Transjug L sa ponudom od 271.800 KM, uz napomenu da prihvata procjenu polovnih vozila koju iznese stručna služba Predsjednika.