Odličan 5+
0

Kako prepoznati darovito dijete?

Sarajevo-x.com
Iako definicija termina darovitosti još nije jednoznačna, veliki dio teoretičara pod tim pojmom podrazumijeva djecu koja svojom inteligencijom premašuju vršnjake. Njihove posebne sposobnosti su brzo mentalno sazrijevanje, snažna unutarnja motivacija, čitanje tekstova namijenjenih starijoj djeci ili odraslima, strastvena zainteresiranost za pojedine teme te izrazita upornost da na pitanje koje ih zanima pronađu odgovor što je prije moguće.

Za njih je karakterističan originalan način razmišljanja. Vrlo često impresioniraju količinom svojih dostignuća, a općeprihvaćene vrijednosti ruše čak i u dobi dok su djeca.

Uočavanje znakova sposobnosti najznačajnija je početna stepenica u brizi za razvoj darovitih, a tu možemo razlikovati nekoliko oblika ili stupnjeva angažiranosti okoline, koji imaju različite utjecaje na razvoj darovitosti.

  1. Opažanje znakova darovitosti započinju roditelji, već u prvoj godini života. Oni kod svog djeteta mogu opaziti da naročito živahno reagira na neke karakteristike okoline (zvuk, boju, oblik, socijalne situacije).

  2. Prepoznavanje znakova darovitosti pretpostavlja prevođenje znakova mogućih visokih sposobnosti u signale za akciju. „Bavljenje“ djetetom, sistemski i planirano, obogaćivanje dječjeg iskustva te organiziranje sve složenijih obrazovnih situacija u skladu s rastućim mogućnostima djeteta.

  3. Identifikacija je stručno utvrđivanje da li su opaženi i prepoznati signali doista znakovi razvijenije sposobnosti.

  4. Označavanje ili etiketiranje obično je popratna posljedica identifikacije, jer identifikacijom utvrđena karakteristika (darovit ili nedarovit) svrstava pojedinca u jednu od kategorija stereotipnih karakteristika.

Do sada smo najveću ulogu pri stvaranju darovitog pojedinca pripisivali okolini. Međutim, uloga samog djeteta nedovoljno se razumije pa se zbog toga i neopravdano zanemaruje.

Za prepoznavanje i razvijanje darovitosti za određena područja važna je prije svega obitelj, a da ne spominjemo neosporno najvažniju ulogu škole, tj. učitelja koji će takvo dijete prepoznati i znati na koji način raditi s njime