Mediji su ključni
29

Jovanović: Veoma malo povjerenje građana u izborni proces

FENA
Mediji su osnovni izvor informacija pri donošenju odluka na izborima za 47 posto građana Bosne i Hercegovine, a čak 70 posto ispitanika smatra da izbori u BiH nisu slobodni, pokazalo je ispitivanje javnog mnijenja "Mediji i građani na izborima", čiji su rezultati predstavljeni danas na konferenciji za medije u Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine.

Istraživanje je provela Agencija IPSOS iz Sarajeva na uzorku od 1.004 ispitanjika CATI metodom prikupljanja podataka, a u okviru BASE projekta koji finansiraju Evropska unija i USAID, a provodi konzorcij BH novinari – Boram i Koalicija "Pod lupom".

Kako je kazao direktor projekta koalicije "Pod lupom" Dario Jovanović, nalazi istraživanja ukazuju da četvrtina stanovnika BiH odluku za koga će glasati donosi na osnovu osobina kandidata, te da građani najviše vjeruju informacijama iz medija, a zatim porodici i prijateljima.

"Ključni nalazi govore da je povjerenje građana u izborni proces i dalje veoma malo, sedam od deset građana BiH misli da izbori u BiH nisu slobodni i pošteni. Povjerenje u izbornu administraciju kontinuirano pada, međutim postoje i podaci koji ohrabruju, tako da se devet od deset građana protivi prodaji glasova ili pritiscima na birače koji se trenutno dešavaju na terenu", izjavio je Jovanović.

Ističe da ipak postoje i pozitivni pomaci kada je u pitanju izborni proces. Tri četvrtine građana tvrdi da će sigurno ili vrlo vjerovatno glasati na predstojećim izborima, većina građana vjeruje da je uvođenje skenera za skeniranje glasačkih listića ključni korak naprijed za vraćanje povjerenja građana u izborni proces, a polovina građana u smislu informisanja najviše vjeruje medijima, dok vjeruju i nezavisnim nestranačkim posmatračima koalicije "Pod lupom".

Televizija je medij i izvor informacija kojima najviše vjeruju ispitanici u dobi od 60 i više godina i oni najnižeg obrazovnog statusa. Građani i građanke starosti od 30 do 44 godine zanačajno više povjerenja imaju u porodicu, prijatelje i internet, kada je riječ o informacijama koje su za njih važne u procesu donošenja odluke za koga će glasati. U internet najviše povjerenja imaju stanovnici mlađe životne dobi (18-44 godina) te oni visokog obrazovnog statusa.

Selma Kapo Mulaomerović iz agencije Ipsos koja je realizirala istraživanje naglašava da bi nešto manje od dvije trećine građana BiH prijavilo izbornu krađu, od kojih bi 26 posto to učinilo anonimno, te da se devet od deset stanovnika BiH protivi prodaji glasova političkim strankama za novac ili neku drugu vrstu usluge.

Jovanović je poslao poruku građanima BiH da će Koalicija "Pod lupom" na dan izbora imati 4.000 nestranačkih posmatrača izbora, koji će se potruditi da zaštite svaki glas svakog birača s ciljem da razultati izbora budu stvarni izraz volje građana.

"Onog trenutka kada građani uđu u kabinu za glasanje, ne postoji način da politički subjekt sazna za koga je glasao", poručio je Jovanović.

Koalicija "Pod lupom", BH novinari i agencija BORAM od 7. septembra sprovodi i detaljan monitoring medijskog izvještavanja u izbornoj kampanji u trajanju od 40 dana, a predmet monitoringa će biti 30 različitih medija u BiH. U isto vrijeme 42 posmatrača prate izbornu kampanju, obići će više od 500 predizbornih skupova i političkih subjekata i izvještavati o dominantnim temama u toku kampanje.