Dug 200 miliona KM
121

Hoće li Željeznice FBiH biti spašene: Vlada FBiH budućnost vidi u teretnom prijevozu

Piše: S. H.
Foto: Arhiv/Klix.ba
Foto: Arhiv/Klix.ba
Kompanija Željeznice FBiH je od završetka rata do danas možda i najveći dužnik kada je riječ o plaćanju poreza državi. Ukupni dug ove kompanije iznosi više od 200 miliona KM. Ipak, premijer FBiH Fadil Novalić smatra kako se vrijedi boriti za ovu kompaniju te obećava veća budžetska izdvajanja kako bi Željeznice FBiH ostavili u finansijskoj ravnoteži.

Poslijeratne uprave ovog nekada perspektivnog preduzeća pravile su štetne ugovore i sklapale nepovoljne poslove, što je rezultiralo, ne samo velikim dugovanjima, već i brojnim tužbama s kojim se ova kompanija i danas bori.

Željeznice FBiH trenutno zapošljavaju 3.339 radnika, a kako ističu, u posljednje 2 i po godine nije bilo novih zapošljavanja.

Kompanija svoj trenutni opstanak zasniva na prijevozu robe, dok je putnički transport tek sporedna opcija romantičara za nekada najpopularniji vid prijevoza. Razloga za takvo stanje je mnogo. Prije svega loša infrastruktura, zastarjeli vozovi i loša željeznička mreža. Vozovi su trenutno opcija prijevoza tek između nekoliko gradova, uglavnom u srednjobosanskom bazenu i tek odnedavno prema jugu, odnosno Mostaru i Čapljini.

Nekada popularne linije između Sarajeva i Zagreba te veza s Beogradom i Budimpeštom su već odavno ukinute i sada se tek spominju kao asocijacija na lijepa vremena.

"U prvih pet mjeseci ove godine Željeznice FBiH prevezle su 105.974 putnika. Nakon ponovnog uvođenja u saobraćaj linija ka jugu, očekujemo povećanje broja putnika, posebno u turističkoj sezoni". poručuju iz Željeznica FBiH.

S druge strane, prosječni dnevni transport robe na mreži pruga ŽFBiH iznosi blizu 25.000 tona, a godišnji promet robe iznosi blizu 9 miliona tona.

Premijer FBiH Fadil Novalić ističe da u posljednjih nekoliko godina FBiH bilježi stalni pad putničkog prijevoza, iako postoji interes putnika.

"Veliki interes putnika za željeznički saobraćaj najbolje pokazuje nedavno pokrenuta linija prema jugu, no to nije dovoljno da Željeznice postanu održive. Budućnost vidimo u teretnom prijevozu koji je u Federaciji u stabilnom rastu. Posebno ćemo insistirati na tome da se željeznicom vrši transport nafte i naftnih derivata od Luke Ploče", kazao je Novalić u razgovoru za Klix.ba.

Ipak, jasno je da su potrebne investicije u već postojeću infrastrukturu.

"Prioritet je da zavšimo proces elektrifikacije koji će znatno povećati isplativost prijevoza. Druga stvar je informatizacija, kako za putnike, tako i u teretnom saobraćaju. Neophodan je i razvoj kontejnerskog prijevoza, zato je u planu izgradnja kontejnerskih terminala. Za razvoj Željeznice Federacije BiH imaju vlastita sredstva od sopstvenih prihoda, mi ćemo osigurati novac iz budžeta, a Transportna stategija podrazumijeva i investicije iz akciza koje će, nadam se, biti uskoro deblokirane", poručuje Novalić.

S druge strane, iz Željeznica FBiH ističu da uvođenje međunarodnih linija prema Beogradu, Zagrebu i Pločama zavisi od bilateralnih dogovora s nadležnim kompanijama.

"Zalažemo se za ravnopravan status kod pružanja usluga putnika na ovim linijama, a ne kao do sada, da Željeznice FBiH snose same sve troškove za održavanje ovih linija", istakli su iz Željeznica FBiH.