Južno od Mostara
81

Hercegovci zbog autoputa pisali Novaliću: Iznosite neistine, a Sattler vam treba zbog kredita

R. D.
Protest građana u Kosoru pored Mostara 23.8.2020. (Foto: R. D./Klix.ba)
Protest građana u Kosoru pored Mostara 23.8.2020. (Foto: R. D./Klix.ba)
Nakon zaključka Vlade FBiH da premijer Fadil Novalić treba da piše ambasadoru EU u BiH Johannu Sattleru kako nema sporova na trasi autoceste južno od Mostara ni zakonskih prepreka za njenu izgradnju, oglasili su se predstavnici udruženja građana s ovog područja te eksperti koji kažu da je stanje potpuno drugačije.
Izgradnja autoputa južno od Mostara dugogodišnji je spor jer se lokalna i akademska zajednica ne slažu da trasa autoputa na tom području umjesto brdima ide preko plodnih polja i preko rijeka.

U otvorenom pismu Fadilu Novaliću, kojeg potpisuju Vujadin Berberović, lider srpske povrtaničke zajednice u naselju Ortiješ, Semir Kljako, Amna Popovac, profesor Ahmed Džubur, zastupnik DF-a u Federalnom parlamentu, te ekspertice Maja Popovac i Azra Duraković, piše kako ga upozavaju da ima zakonsku obavezu da prestane žmuriti i zatvarati oči nad flagrantnim kršenjima zakonom i pravilnicima propisanih obaveznih procedura u procesu izgradnje autoputeva.

"Više od nepravde i galopirajućih kršenja i gaženja brojnih procedura u nepokolebljivom projektu izgradnje spornog autoputa boli nepodnošljiva lakoća zaobilaženja istine gdje se uz flagrantna kršenja svega i svačega u ovom udruženom projektu iznose zapanjujuće tvrdnje nedostojne funkcije premijera Federacije BiH. Notorna je neistina da ne postoje zakonske prepreke za gradnju dionice autoputa 5C dionica Mostar Jug - tunel Kvanj. Ovakvom lažnom konstatacijom premijer je ne znamo po koji put drsko negirao, obezvrjedio i pogazio egzistencijalne napore obespravljenog stanovništva ove regije da zaštite svoju historiju, bremenitu sadašnjost i neizvjesnu budućnost definišući njihove legalne, opravdane i na zakonskim postulatima utemeljene napore opstrukcijom", navode.

Nasuprot bezobrazno izrečenih neistina, dodaju, stoje činjenice koje premijer sa svojim istomišljenicima i kreatorima i egzekutorima "udruženog poduhvata” nikada nije pokušao komentarisati i eventualno osporiti. Za premijera je u ovom spornom projektu "stvar gotova" te samo treba potporu od ambasadora Sattlera da dobije kredite od banaka.

Nastavljaju da s toga, očekuju od Novalića da ovaj proces vrati u zakonom propisane okvire te navode činjenice koje su "nepremostiva prepreka da EU aminuje krupne propuste pravne prirode. Ovaj put, kako kažu, pomenuti će samo neke:

  • Nikada nije urađena obavezujuća Studija uticaja trase autoputa na ljude i okoliš. Tek sada se stidljivo najavljuje da će se uraditi Analiza koja se, u slučaju poštovanja Zakona, trebala uraditi u prvoj instanci.

  • Nikada nije održana pravno obavezujuća "Javna rasprava" o svim aspektima održivosti predložene trase autoputa koja je sada aktuelna. Održana je javna prezentacija u Blagaju gdje su agitatori spuštanja trase autoputa sa obronaka Podveležja doživjeli debakl i umalo linč ogorčenih stanovnika Blagaja, Kosora, Dračevica, Hodbine, Ortiješa, Malog polja i Lakiševina. Prvobitna trasa ovog autoputa je prolazila kroz nenaseljene i nepoljoprivredne predjele stavarajući realne pretpostavke za buduće održive projekte i privredni prosperitet ovog stoljećima pasivnog područja. Javna rasprava se nikad nije zvanično održala sa lokalnim stanovništvom na kojoj bi se, što Zakon nalaže, uzela u obzir njihova mišljenja. U podobnim medijima su svjesno širene dezinformacije kako je puno rasprava održano, npr. u Čapljini koja sa ovom trasom nema nikakve veze. Ljudi preko čijih imanja i kuća treba da prolazi ova dionica puta 5C nikada nisu dobili šansu da razgovaraju sa prestavnicima JP Autoceste Fedracije iako su preko medija stanovnici glasno izražavali negodovanja i održavali javne proteste. Sve je ignorisano.

    1. godine je iz političkih razloga promijenjena do tada najprihvatljivija trasa autoputa donošenjem Amandmana o izmjenama prostornog plana i uređenja. Prijašnja trasa je logično projektovana obroncima Podveležja što je ustaljeni "modus vivendi" za sve projektante autoputeva (npr. u Hrvatskoj i Zapadnoj Hercegovini). Trasa autoputa obroncima Podveležja je bila rezultat dugogodišnjeg planiranja eminentnih stručnjaka sa napisanim i objavljenim detaljnim studijama. Drugačije napisano, ovaj pomno režirani Amandman omogućava da se trasa autoputa strmoglavo spušta sa visoravni predjela Rotimlje prema dolini rijeka Bune i Bunice. Sve ovo se presijeca nosivim mostovima nakon čega gotovo pod uglom od skoro 90 stepeni prelazi preko dugog pojasa obradivih zemljišta, obnovljenih vinograda, voćnjaka i kuća.
  • Autoput na ovoj trasi ide preko vojnog aerodroma Ortiješ te je njegovo lociranje i fiksiranje na ovom pojasu upitno u smislu NATO integracija BiH, te je u suprotnosti sa odlukom Predsjedništva BiH koje je ovaj aerodrom proglasilo perspektivnom vojnom imovinom. Parlament Federacije BiH i Vlada Federacije nemaju nadležnost odlučivanja o exproprijaciji vojne imovine čiji je vlasnik Država BiH (nagovještavamo skore odluke Ustavnog Suda BiH u ovome smislu).

  • Ova trasa će učiniti nemogućom eksploataciju autohtonog kamena na lokalitetu Mukoša koji je poslužio kao majdan za izgradnju i rekonstrukciju Starog mosta u Mostaru.

  • Autoput na ovoj besmislenoj i uvjereni smo, neodrživoj trasi, savršeno korespondira sa ratnom linijom razgraničenja HVO-a i Armije BiH u posljednjem ratu što je u skladu sa zacrtanim modelima podjela i pogubnih secesija koje imaju ne mali broj pristalica.

  • Insistiranje na izgradnji autoputa na ovoj trasi bez obzira na obavezujuću pravnu legislativu i moguće egzoduse autohtonog stanovništva, predstavlja besćutno kršenje, ignorisanje i omalovažavanje Anexa VII Dejtonskog mirovnog sporazuma kojim je garantovan povratak svih na svoje. Srbima iz 5 sela na spornoj dionici se, dakle, garantuje da mogu nastaviti spokojno “postdejtonski” živjeti na kolovoznim trakama besramne trase autoputa.

  • Nezakonita rješenja o ekspoprijaciji su poštom uručena vlasnicima zemljišta bez ikakve prethodne konsultacije i sa klauzulom “nepostojanja prava na žalbu”.

  • Ova trasa će nepovratno uništiti ogromnu količinu kulturno-istorijskog nasljeđa – dosadašnja arheološka iskopavanja pokazuju da je put ove trase po ovom pitanju izuzetno vrijedan. S obzirom na njeno agrikulturno bogatstvo, klimu i geo-političku važnost – više civilizacija ostavilo je ovdje svoje vrijedne tragove. Napominjemo da bilo kakvi materijalni dokazi pronađeni u toku gradnje koridora – minimalno usporavaju gradnju dok se lokalitet ne ispita ili eventualno dislocira. Ovakve intervencije su skupe, izuzetno dugotrajne i nepovratno uništavaju naše kulturno-istorijsko naslijeđe.

"O svemu gore navedenom (uz prateću dokumentaciju) su upoznate Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD) i Evropska investiciona banka (EIB). Mada je ovo ovoreno pismo upućeno gospodinu Fadilu Novaliću, njegova dodatna poruka je upućena uvaženom Ambasadoru Sattleru - Vi ste na potezu. Imamo vjeru u poštovanje principa na kojima počiva Evropska Unija i koje Vi ponosno promovišete u našoj državi. Ne dozvolite još jedno kršenje svih prava građana BiH i nezakonito trošenje kredita EU banaka. Mi smo odlučni da nastavimo našu pravednu borbu zakonskim postupcima pred domaćim i međunarodnim sudovima. Zahvaljujemo na snažnoj podršci nezavisnih medija koji su iskazali podršku i uvažavanje za našu pravednu borbu protiv otuđenih centara moći", zaključili su u pismu predstavnici građana i eksperti koji se protive ovakvom načinu gradnje autoputa u Hecregovini.