Obišle su svijet
15

Fotografije ratnog zločina u Brčkom i dalje traže odgovor: Da li je fotograf platio dželatu da ubije civila?

Piše: M. G.
Foto: Dokazni materijal Tribunala u Hagu
Foto: Dokazni materijal Tribunala u Hagu
U maju 1992. godine, u okupiranom Brčkom, dogodio se jedan od najupečatljivijih zločina zabilježenih fotoaparatom tokom rata u Bosni i Hercegovini. Goran Jelisić, samoprozvani “Srpski Adolf”, ubio je dvojicu civila, Huseina Kršu i Hajrudina Muzurovića, dok je beogradski fotograf Bojan Stojanović hladnokrvno bilježio svaki trenutak.

Kako piše Balkanska istraživačka mreža (BIRN), egzekucija se dogodila na očigled prisutnih, među kojima su bili i lokalni policajci. Prema dostupnim podacima, Stojanović je znao šta će se dogoditi i nije slučajno naišao s fotoaparatom. Naprotiv, prema nekim izvorima, on je unaprijed platio Jelisiću 500 njemačkih maraka da bi fotografisao ubistvo – kao da je riječ o naručenom kadru, a ne o dokumentovanju zločina.

Fotografije su kasnije obišle svijet. Na njima se vidi kako Jelisić vodi dvojicu muškaraca, zatim im naređuje da se okrenu, puca u njih, a potom mirno odlazi. Iako su snimci bili ključni dokaz na suđenju u Hagu – gdje je Jelisić osuđen na 40 godina zatvora – okolnosti njihovog nastanka izazvale su burne reakcije i duboke moralne dileme.

Stojanović je za ovaj rad čak dobio nagradu World Press Photo, iako nikada nije javno objasnio svoju ulogu. Ostaje otvoreno pitanje: da li je bio novinar koji svjedoči istini ili saučesnik u zločinu? Da li je njegova prisutnost podstakla zločin, ili je pružila dokaze koji su omogućili pravdu?

BIRN podsjeća da ni nakon tri decenije ovaj slučaj nije do kraja rasvijetljen. Lokacija gdje su Kršo i Muzurović ubijeni nikada nije obilježena, a imena fotografa koji su svjesno bilježili zločin često se izostavljaju iz zvaničnih narativa.

“Fotografija može biti oružje – u rukama istine, ali i u rukama zločina,” zaključuje se u izvještaju BIRN-a.