Intervju
75

Field za Klix.ba: Višegrad nije jedini primjer širenja straha i nacionalizma u BiH

Razgovarao: A. Dučić
Foto: H. M./Klix.ba
Foto: H. M./Klix.ba
Ambasador Velike Britanije u BiH Matthew Field govorio je u intervjuu za Klix.ba o nizu gorućih tema u BiH, između ostalog, o nepostojanju dogovora o formiranju vlasti, o šokantnim porukama s okupljanja četnika u Višegradu, o opstrukcijama na putu ka NATO-u te o bloku 7 Termoelektrane u Tuzli.

Koliko ste zadovoljni razvojem političkih dešavanja nakon izbora? U ovom momentu imamo činjenicu da nisu formirane vlasti na nivou FBiH i BiH.

Izbori su bili prije šest mjeseci i žao mi je što još uvijek nisu formirane vlasti na svim nivoima. Ovo je problem za sve, jer puno toga treba uraditi kako bi se implementirale reforme koje su u interesu građana i kojima se poboljšava kvalitet života te kako bi se riješili problemi koji dovode do odlaska velikog broja kvalifikovanih i talentovanih ljudi iz BiH. Formiranje vlada je važno, ali jednako je važno nastaviti raditi na implementaciji reformi, s interesima građana na prvom mjestu.

Vlada KS se formirala među prvim kantonalnim vladama, ali i u Kantonu Sarajevo prijeti moguće preslagivanje vlasti i eventualno formiranje novog saziva vlade. Kako na to gledate?

Istina je da su neke vlade formirane, a mnoge još nisu. Kao i veliki broj ljudi diljem zemlje, volio bih vidjeti djelovanje i implementaciju, što znači formiranje vlada na osnovu programa, a ne samo političke matematike. Kako izgleda pozitivna promjena? Poboljšanje poslovnog okruženja kako bi se povećao rast i privukle investicije. Poduzimanje konkretnih radnji protiv korupcije i nakažnjivosti. Depolitizacija javnih kompanija sa ciljem poboljšanja usluga koje pružaju. Povezivanje poboljšanja u obrazovanju s privatnim sektorom, u vidu pripreme mladih za moderne i održive poslove. Ovakve i druge promjene trebaju biti koncipirane imajući u vidu doborobit građana i stvarajući prilike za sve u BiH.

Svjedoci smo da se nakon skupa pripadnika Ravnogorskog pokreta u Višegradu stvorio neki novi nacionalni naboj u BiH. Kako gledate na događaje koji su uslijedili nakon pomenutog u Višegradu?

Šokiran sam onim što sam vidio u Višegradu, kao i upotrebom izraza i simbola koji dovode do podjela. Nažalost, to nije jedini primjer nacionalističkih dešavanja s nazadnim pogledima koji podrivaju pomirenje i šire strah. Iako zakonski okvir vezan za govor mržnje treba biti poboljšan, već postoji jasna pravna osnova za istraživanje takvih incidenata. Ja ću nastaviti podržavati one koji su predani poštovanju iskustava i sjećanja drugih, u isto vrijeme gradeći zajedničku budućnost u BiH. Drago mi je što sam upoznao veliki broj takvih ljudi, posebno mladih, i vjerujem da ih svi trebamo dodatno podržati i ohrabriti.

Kada je riječ o putu BiH ka NATO-u stvari su nepromijenjene. Političari iz RS-a, a među njima i gospodin Dodik, ne žele da čuju o NATO-u. Jučer je delegacija RS-a bila u Nišu odakle su odaslane poruke protiv NATO-a. Vaš komentar?

Ujedinjeno Kraljevstvo je predana i angažovana zemlja članica NATO-a i veliki je broj prednosti koje proizilaze iz članstva. Ali, članstvo nije tema razgovora u BiH trenutno. Već sada je moguće da BiH ima plodonosnu i usku saradnju sa NATO-om, kao što je to slučaj sa Srbijom. Krajnja odluka o članstvu će biti u rukama građana ove zemlje.

Kako uopće u kontekstu toga posmatrati donošenje godišnjeg nacionalnog plana, koje je zapelo na Vijeću ministara BiH?

Godišnji nacionalni program je prilika, a ne prepreka. To je šansa da BiH reformiše svoje Oružane snage i da sarađuje s NATO-om na način koji je od obostrane koristi. Više nego je to slučaj s drugim dokumentima o saradnji s NATO-om, ovaj program bi bio potpuno u vlasništvu BiH, u sklopu kojeg bi vlasti ovdje odredile odgovarajuća polja za zajednički rad. Zaista se nadam da će BiH iskoristiti prednosti ove prilike.

Dok čekamo vlast, možemo li očekivati neke dodatne poticaje od Velike Britanije kada je riječ o reformskoj agendi?

Ujedinjeno Kraljevstvo je već dugo pobornik reformi, još od Britansko-njemačke inicijative iz 2014. godine, pa i ranije. Mi smo snažno podržavali prethodnu reformsku agendu koja je, nažalost, samo djelimično implementirana, što je značilo i parcijalne rezultate. Tokom izbora prošle godine nije bilo dovoljno fokusa na građane i na poboljšanje njihovih života u vidu boljih radnih mjesta, boljih javnih usluga, boljih prilika za sve.

Ja lično i cijela Britanska ambasada smo radili s partnerima poput EU, SAD-a i Njemačke, s udruženjima građana i poslovnim udruženjima, kako bismo preusmjerili fokus političkih stranaka na ova pitanja i kako bismo vratili reforme na početak liste prioriteta u radu novih vlada. Ovdje ne govorimo o planovima i dokumentima, nego o implementaciji i promjenama koje građani nestrpljivo iščekuju i žele u svojim svakodnevnim životima.

Kako se odnosite prema informacijama o ruskom utjecaju u BiH, a u posljednje vrijeme i o kineskom? Govorim o opredjeljenju vlasti o uzimanju kineskog kredita za gradnju bloka 7 Termoelektrane u Tuzli.

Kada je riječ o velikim investicijama u energetsku infrastrukturu, Ujedinjeno Kraljevstvo podržava odluke koje su u skladu s međunarodnim standardima i normama. Jedna od pozitivnih strana BiH je ta da je ova zemlja tokom svoje bogate istorije apsorbovala različite kulture. BiH je suverena zemlja koja je u prilici da odlučuje kakve odnose gradi s drugima. Ono što je važno je da njeni lideri razvijaju odnose i donose odluke, uključujući i one finansijske prirode, u dugoročnom interesu cijele zemlje i svih njenih građana.