Stručni skup u Sarajevu
0

"Evropski udžbenik - stanje i perspektiva"

FENA
Foto: Ilustracija
Foto: Ilustracija
U Federaciji BiH neophodno je donijeti zakon o udžbenicima usklađen s evropskim zakonodavstvom, koji će definirati svima jasnu, unaprijed poznatu i transparentnu proceduru biranja udžbenika, jedan je od stavova koji su se mogli čuti na stručnom skupu "Evropski udžbenik - stanje i perspektiva", otvorenom danas u Sarajevu.

Skup je organiziralo Udruženje izdavača udžbenika i nastavnih sredstava u Federaciji BiH, a za cilj ima sagledavanje trenutnog haotičnog stanja u oblasti udžbenika za osnovnu školu i iznalaženje rješenja koja bi zadovoljila prosvjetne radnike, izdavače i nadležna ministarstva.

Na konferenciji učestvuju profesori fakulteta, pedagoških akademija i razredne nastave, savjetnici pedagoških zavoda te predstavnici izdavačkih kuća u FBiH.

Predsjednik Udruženja izdavača udžbenika i nastavnih sredstava u FBiH Ivica Vanja Rorić smatra da je uz pomenuti zakon potrebno donijeti i Standarde kvaliteta udžbenika koji će onemogućiti samovolju federalnih ili kantonalnih komisija te otvoriti mogućnost stručne arbitraže kod izbora udžbenika.

On je također mišljenja da nastavnik ima suvereno pravo da gradi lični metodičko-didaktički pristup u obrazovnom procesu, jer najbolje poznaje uvjete u kojima radi te mora imati neprikosnoveno pravo da samostalno bira udžbenik koji će koristiti u nastavi.

Kao neke od najvećih zapreka u oblasti udžbeničke politike za osnovnu školu Rorić vidi u zakonskoj legislativi. Svih deset kantona u Federaciji BiH imaju svoje zakone koji reguliraju ovu oblast, kao i pravila odabira udžbenika. On podvlači da sistem odabira udžbenika mora biti demokratičan, bez diktata s bilo kojeg nivoa vlasti.

O evropskoj praksi u ovoj oblasti te konkretnim primjerima u pojedinim zemljama govorio je predsjednik Evropskog udruženja izdavača udžbenika Prebent Spath. Grčku je tako naveo kao trenutno najlošiji model odabira udžbenika, jer tamošnja vlada bira samo jedan udžbenik za svu djecu. To rezultira mnogim problemima.

Među najboljim primjerima je nordijski model sistema odobravanja udžbenika koji je u potpunosti liberalan, kao srednji je naveo Njemačku i Austriju, dok je BiH u grupi zemalja kao što su Mađarska, Bugarska, Litvanija i Latvija. Kod njih se upotrebljava zastarjeli model jer udžbenike odobrava komisija čiji anonimni članovi ne poznaju učenike i njihove potrebe.

I on je potvrdio već rečeno - samo nastavnici mogu vršiti odabir udžbenika jer jedino oni najbolje poznaju potrebe učenika. Spath je također govorio o radnim knjigama, nazvavši suludim pravilo da se u njima ne smije pisati. Sve su pedagoške i psihološke studije potvrdile da je pisanje najbolji način usvajanja znanja.

Slovenski izdavač Rok Kvaternik, koji djeluje na relaciji Ljubljana-Štutgart-Beograd, prezentirao je nekoliko rješenja za BiH u ovoj oblasti. Jedno od njih je obavezno usvajanje detaljnog i jedinstvenog zakona na nivou cijele Federacije, sprječavanje ometanja suvereniteta učitelja da odlučuje sam o udžbeniku, te prevazilaženje sistema odobravanja koji samo sprječava faktičke greške u udžbenicima.

Iako su bili pozvani, na skup nije došao nijedan kantonalni ministar obrazovanja i nauke u FBiH, kao ni federalna ministrica obrazovanja Meliha Alić.