BiH
0

Eksperti o sistemu par-nepar: Loša odluka vlasti, neko će morati odgovarati u slučaju neefikasnosti

Piše: A. B.
Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba
Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba
U Kantonu Sarajevo od danas se saobraćaj odvija prema princu par-nepar i to zbog prekomjerne zagađenosti zraka. Građani su počeli negodovati odmah nakon najave da će ovaj sistem stupiti na snagu. Postavljala su se brojna pitanja da li je opravdano uvođenje ovakvih mjera, a eksperti za saobraćaj, kvalitetu zraka i zaštitu okoliša za Klix.ba kažu da zabrana korištenja automobila na ovaj način neće smanjiti razinu zagađenja te da će neko morati odgovarati ukoliko sistem bude neefikasan.

Gradskim saobraćajnicama danas mogu voziti automobili čije registarske oznake završavaju s neparnim brojem, a profesor Odsjeka za biologiju Prirodno-matematičkog fakulteta Univerziteta u Sarajevu Edhem Hasković kaže da ga čudi šutnja građana na ovakvu odluku.

"Zabrana korištenja automobila na ovaj način neće smanjiti zagađenje zraka. Čudi me da građani šute. Zar nema niko da ih pozove da bojkotujemo ovu nebuloznu odluku i da u ponedjeljak svi krenemo s autima na posao pa čak i oni koji ne rade taj dan. Zašto Vlada KS nije uvela niže cijene energentima da više domaćinstava koristi struju i plin za zagrijavanje stanova, a ne najjeftiniji ugalj s velikim udjelom sumpora. Zašto se građanima koji su uredno platili registraciju svojih automobila oduzima pravo na njihovo korištenje. Ko će nam vratiti novac za nekorištenje automobila tokom dana zabrane. Zašto je Vlada KS izjednačila vlasnike automobila na hibridni pogon s r automobilima starim 20 ili 25 godina koji koriste dizel gorivo", pita se prof. Hasković.

Neko mora snositi odgovornost ukoliko sistem par-nepar bude neefikasan

Kantonalne vlaste također pita zašto je građanima ograničena Ustavom zagarantirana sloboda kretanja, bez obzira na njen oblik. U razgovoru za naš portal ističe kako je neko morao provesti određenu studiju koja će potvrditi tezu da sistem par-nepar može biti efikasan i funkcionirati bez traženja odgovora na pitanja.

Prof. Hasković apelira da će neko morati snositi odgovornost ukoliko provođenje ovakve odluke ne pokaže značajnije smanjenje emisije zagađenja.

Najčešće postavljena pitanja koja su pisali čitatelji portala Klix.ba su kako je moguće da automobili s motorom Euro 5 ili 6 jutros ne mogu saobraćati, a da vozila stara više od 20 godina pak mogu.

Ekspert s višegodišnjim iskustvom i jedan od kreatora saobraćajne politike u Bosni i Hercegovini (ime poznato redakciji) pojašnjava nam da naprimjer Škoda Superb, motor euro 6, emisija CO2 140 g/km, registarskih oznaka 022, prema novoj odluci danas ne može saobraćati, ali VW Golf 1, emisije CO2 1800 g/km ili nepoznate, registarskih oznaka 011, može.

"Zapanjujuće je i nevjerojatno čega se sve eksperti mogu sjetiti. Diskriminatorna odredba koja nema veze sa zdravim razumom. Imalo bi smisla da je predložena zabrana za vozila euro 0, 1, 2, ali zbog istog ekološkog kriterija zabraniti vožnju različitim kategorijama vozila je nevjerojatno. Šta će se desiti ako 'dotaknu' nekog od onih koji se znaju i mogu braniti, naprimjer prijevoznike u međunarodnom prijevozu putnika ili tereta koji imaju autobuse ili kamione euro 5 i 6 - tada će nastati ozbiljan problem. Niti jedna zabrana nije dobra, jer u nekim dijelovima ima elemente diskriminacije i ograničavanja u radu. Znači li to da će proizvodna firma iz Sarajeva koja dnevno izvozi deset kamiona namještaja za Njemačku pauzirati izvoz par-nepar? Znači li to da će prijevoznik u međunarodnom prijevozu putnika dovesti putnike iz Njemačke ili Švedske do Semizovca i ostaviti ih da čekaju vozila javnog gradskog prijevoza", kaže naš sagovornik i ističe kako svi trebamo jasno reći "ne" zabranama.

Sistem par-nepar do kraja godine neće smanjiti zagađenje zraka

Meteorolozi narednih dana najavljuju sjeverni vjetar koji će razvedriti i skloniti i magla i smog iz Sarajeva, a profesor geografije i inžinjer geodezije iz Sarajeva Vedran Zubić smatra da će mjera koja je danas stupila na snagu poboljšati stanje samo jedan posto.

"Nemam ništa protiv da se Vlada KS aktivira u domenu izvršne vlasti, ali neke stvari su obrnuto postavljene. Iz saobraćaja prvo treba isključiti sva vozila s motorom euro 1, potom iskontrolirati gorivo u kojem ima najviše sumpora u cijelom Evropi, pa tek onda uvesti mjeru par-nepar. Poreskom politikom poskupljenja registracije za stara vozila može se učiniti nešto što neće mnogo narušiti saobraćajni sistem i neće niko biti oštećen u velikoj mjeri. Par-nepar do kraja godine neće pomoći da se stabilizira situacija u KS, jer je mnogo veći problem grijanje, a to bi Vlada KS morala subvencionirati i zabraniti čvrsta goriva. To su mjerodavnije metode koje mogu dati više efekta u narednih mjesec", smatra Zubić.

Prema njegovim riječima, osim prirodnih faktora na koje ne možemo utjecati, okolinu najviše zagađuju zagrijavanje i onemogućavanje cirkulacije zraka što je spriječeno nerezornom urbanom gradnjom i bez posebnog plana,

"Nikada nisam čuo da su nekog meteorologa pitali gdje će graditi određenu zgradu, iako bi trebali. Korištenje čvrstih goriva je najgore i najviše šteti našem zdravlju. Ovaj grad je saobraćajno napravljen za 30.000 automobila, a danas ih je pet puta više. Upitan je kvalitet motora, a sistem par-nepar bez ostalih elemenata isključenja automobila iz saobraćaja neće mnogo pomoći", zaključio je profesor Zubić.