116 djece u programu
16

EDUS: Veliki napedak djece s razvojnim kašnjenjima i poremećajima u razvoju

D. B.
Naučno-utemeljeni edukativni program zasnovan na principima primjenjene analize ponašanja utemeljen na istraživanjima renomirang programa sa Columbia Univerziteta (USA), poznat kao EDUS program, u 2018/2019 školskoj godini pohađalo je 116 djece s razvojnim kašnjenjima i poremećajima u razvoju. Program je donio veliki napredak za djecu, a na osnovu rezultata naučnih studija razvijen je prvi model za unapređenje ranog rasta i razvoja u BiH.

Ovu metodu rada s Columbia univerziteta u Bosnu i Hercegovinu je donijela Nirvana Pištoljević, transdisciplinarna naučnica koja je svoju dugogodišnju naučnu karijeru u oblastima obrazovanja, psihologije, primjenjene analize ponašanja posvetila iznalaženju novih i unaprjeđenju postojećih rješenja za napredak i boljitak djece.

“Kada je edukacijski proces zasnovan na kuntinuiranim mjerenjima, kontrolama i prilagođavanjima jedinica učenja svakom djetetu pojedinačno kako bi se maksimizirao njegov ili njen napredak, onda čak i uz velike tehničke probleme i prepreke u radu kakve smo mi imali u ovoj školskoj godini, napredak djece je neminovan uz kontinuiranu posvećenost edukatora i roditelja djece u programu”, izjavila je Pištoljević kao izvršna direktorica Udruženja EDUS-Edukacija za sve i akademska supervizorica EDUS programa o rezultatima djece u ovoj školskoj godini.

Mjerenja vještina djece su napravljena na početku i na kraju školske godine uz pomoć naučno-dokazanih instrumenata: Razvojnih bihevioralnih skala za procjenu razvoja djece od 0 do 6 godina, jedinog validiranog BH mjernog instrumenta za praćenje razvoja djece i EDUS Vodiča 0-3 i 3-6 za procjenu i izradu Individualnih edukativnog planova.

Ove alate koristi i veliki broj stručnjaka sa kojima EDUS-Edukacija za sve sarađuje širom BiH i regije.

Rezultati su pokazali značajan porast broja vještina koje su djeca stekla bilo da se radi o najranijem uzrastu djece od 18 mjeseci ili starijoj djece do 6 godina.

“Nakon 8 godina intenzivnog rada s djecom u EDUS programu, rezultati ukazuju da je minimalno 3 sata efektivnog dnevnog rada s djecom u Ranoj intervaniciji i 5 sati intenzivnog dnevnog rada sa vrtićkim grupama, neophodno da bi se ostvario kontinuiran napredak djece”, izjavila je voditeljica Rane intervencije EDUS programa, Džana Semanić-Hrvić, koju pohađaju djeca od 18 mjeseci do tri godine starosti o svom iskustvu s djecom kaže:

U prilog ovome govore i rezultati naučnog istraživanja "Komparacija modela bihevioralne intervencije i tradicionalnih modela rada sa djecom sa poteškoćama u razvoju u BiH“, gdje su djeca koja su ppet5 sati dnevno ostvarila puno veći napredak od djece koja su pohađala tradicionalne programe za edukaciju djece s poteškoćama u razvoju. Na osnovu ovog i ranijih istraživanja, EDUS je kreirao optimalan model za unapređenje ranog rasta i razvoja djece u BiH, a pojašnjenje modela pogledajte u videu.

EDUS program se od 2010 do 2018, provodio u okviru JU Mjedenica, a u 2018/2019 godini u okviru predškolskog odjeljenja JU Vladimir Nazor”. Zbog nerješenog statusa edukatora i prostora, neizvjesno gdje i da li će se ovaj program provoditi od početka 2019/2020 školske godine. Na žalost, iako za EDUS program postoji interes roditelja iz regije i drugih evropskih zemalja, prvi put ove godine EDUS nije organizovao Ljetnu školu za mališane te je neizvjestan nastavak programa.