Goruće pitanje
177

EDUS proveo tri istraživanja kako unaprijediti status djece s poteškoćama u razvoju

Klix.ba
Udruženje "EDUS - Edukacija za sve" je provelo tri velike naučne studije u sklopu projekta "Unapređenje statusa djece s poteškoćama u razvoju u BiH". S ciljem prezentacije osnovnih rezultata istraživanja objavljen je i video koji pokazuje najvažnije korake praćenja tipičnog i atipičnog razvoja djece.

Udruženje "EDUS - Edukacija za sve" već dugi niz godina radi intenzivne, inovativne, naučno zasnovane programe intervencije s djecom s poteškoćama u razvoju uzrasta od 18 mjeseci do 6 godina.

U proteklih osam godina hiljade djece je prošlo kroz EDUS programe, te su iskustva, kako navode iz EDUS-a, pokazala da u našoj zemlji nedostaju osnovni instrumenti za praćenje razvoja djeteta, ranu detekciju i dijagnostiku razvojnih kašnjenja i poremećaja, kao i alati za efektivnu intervenciju koja bi za rezultat imala ispunjenje potencijala svakog djeteta.

S ciljem iznalaženja rješenja za ovaj problem, Udruženje "EDUS - Edukacija za sve" je posljednje dvije godine provelo tri velike naučne studije uz finansijsku podršku Programa podrške marginaliziranim grupama (PPMG) Američke agencije za međunarodnu saradnju (USAID) u sklopu projekta "Unapređenje statusa djece s poteškoćama u razvoju u BiH".

U okviru Studije 1 provedeno je istraživanje koje je obuhvatilo 1.500 djece i njihovih roditelja širom BiH. Rezultat istraživanja je EDUS razvojna bihevioralna skala II, prvi validirani bh. instrument namijenjen praćenju razvoja djece i detekciji odstupanja u skladu s normama razvoja u BiH.

"Iako su instrumenti za praćenje razvoja i detekciju odstupanja u razvoju djece standard u razvijenim zemljama, u BiH nije postojao takav instrument sve dok nismo kreirali EDUS razvojne bihevioralne skale koje su pokazale da je 26 posto djece pod rizikom da neće razviti svoj puni potencijal", rekla je voditeljica istraživačkog tima na projektu dr. sci. Nirvana Pištoljević.

U okviru Studije 2 razvijen je EDUS Protokol za skrining autizma za podršku stručnjacima u dijagnostičkom procesu s obzirom na to da je istraživanje pokazalo da proces dobijanja dijagnoze traje preko 18 mjeseci. Izradu Protokola za skrining autizma pomogao je dječiji psihijatar Mohammad Ghazziudin (Univerzitet u Michiganu, SAD).

"U većini razvijenih zemalja autizam se može detektovati već s 18 mjeseci, a dijagnosticirati s dvije godine s validnim mjernim instrumentima. Nažalost, takvi alati često nisu dostupni u zemljama u razvoju s manjkom resursa, što na kraju rezultira odgodom ili pogrešnom dijagnozom. Pravovremena dijagnoza autizma važna je jer može dovesti do rane intervencije, smanjiti efekt poteškoće, poboljšati ishod i smanjiti teret za porodicu, ali i državu", kazao je Ghazziudin.

U okviru Studije 3 upoređena su tri tipa intervencije za djecu s poteškoćama u razvoju, prisutna u BiH, kako bi zaključili koji tip intervencije daje najbolje rezultate za razvoj djece. Istraživanje je potvrdilo ono što govore svjetski standardi, a to je da je potrebno najmanje pet sati intenzivnog rada s djetetom dnevno da bi se postigao vidan napredak. Naime, djeca u ovakvom programu su za pet mjeseci imala duplo veći napredak od djece koja su pohađala programe zasnovane na tradicionalnim modelima intervencije.