Bolnice širom BiH se protive izmjenama zakona o javnim nabavkama: "Dovest će do kolapsa zdravstva"

Klinički centri iz BiH smatraju da je prije donošenja Prijedloga zakona o izmjenama Zakona o javnim nabavkama morala biti provedena javna rasprava.
"Kako možemo vidjeti iz obrazloženja Prijedloga izmjena Zakona o javnim nabavkama BiH predlagači navode da se istim ne vrši usklađivanje s nekom tačno određenom direktivom Evropske unije o javnim nabavkama već da se vrši usklađivanje s poznatim načelom pravne stečevine Evropske unije prema kojem sankcije za prekršaje moraju biti određene na takav način i u takvoj mjeri da budu odvraćajuće", naveli su.
Smatraju da sankcije koje su predložene u prijedlogu zakona o izmjeni Zakona o javnim nabavkama i prijedlogu Zakona o dopunama Krivičnog zakona BiH "zaista odvraćajuće, ali na takav način da će odvratiti svakoga od bavljenja poslovima javnih nabavki".
Kažu da će uvođenje "ovako represivnog pravnog okvira dovesti do masovnog izbjegavanja i odbijanja učešća u postupcima javnih nabavki".
"Gledajući s našeg stanovišta kao ugovornih organa čija je osnovna djelatnost usmjerena na pružanje usluga od opšteg interesa i pružanje blagovremene i što kvalitetnije zdravstvene zaštite svojim pacijentima, strahujemo da bi ovakva pravna rješenja dovela do ozbiljnog ugrožavanja funkcionisanja naših zdravstvenih ustanova, a vjerujemo i drugih ugovornih organa. Srž i srce svakog postupka nabavke uglavnom čine tehničke specifikacije, te u tom smislu dostupnost i posvećenost stručnih lica, naročito ljekara kao članova komisija, uglavnom ima presudan značaj u najvećem broju postupaka javnih nabavki. I do sada je bio problem obezbijediti adekvatnu dostupnost i učešće stručnih lica u postupcima javnih nabavki, s obzirom da su prevashodno posvećeni svom primarnom poslu liječenja pacijenata i ne žele da se bave papirologijom, specifikacijama i procedurama javnih nabavki", dodaje se.
Uvođenjem ovakvih represivnih sankcija, dodaju, bit će gotovo nemoguće bilo koga privoljeti da učestvuje u postupcima javnih nabavki, "što bi moglo imati nesagledive posljedice po funkcionisanje zdravstvenog sistema".
"Kad smo se već dotakli specifičnosti procedura javnih nabavki u zdravstvenom sistemu ovdje bismo se još osvrnuli na još jedan jako bitan segment i problem kod funkcionisanja javnih nabavki u zdravstvenom sistemu. Odredbe Zakona o javnim nabavkama koje govore o tehničkim specifikacijama su apsolutno postavljene u interesu ponuđača i zdravstvene ustanove u praktičnom provođenju javnih nabavki imaju velike probleme da nabave kvalitetne medicinske materijale kroz ovako postavljene odredbe o tehničkim specifikacijama. Sa tog stanovišta, bilo bi potpuno opravdano da nabavka medicinskih roba bude izdvojena u posebnom odjeljku zakona, kao nabavka roba koje imaju poseban tretman, koji bi omogućio nabavku kvalitetnih materijala u medicinskom snabdijevanju. Također, u odredbama zakona i podzakonskih akata koje se odnose na ocjenu ponuda trebalo bi predvidjeti da u nabavkama koje se odnose na medicinsko snabdijevanje presudan značaj ima mišljenje konzilija ljekara koji pokrivaju oblast iz predmeta nabavke", navode.
Kažu da sa stanovišta medicinske struke i odgovornosti koju nose medicinski radnici u obavljanju svojih poslova, "to bi bilo potpuno opravdano jer i pored sve stručnosti koju posjeduju, upotrebom nekvalitetnih materijala prilikom medicinskih intervencija ljekari rizikuju da budu odgovorni za kasnije eventualne komplikacije koje mogu nastati zbog upotrebe nekvalitetnih materijala, pa čak i da izgube licencu".
"U takvim situacijama niko ne poziva na odgovornost ponuđača koji je prodao nekvalitetnu robu, nego zdravstvenu ustanovu i ljekara koji je obavio intervenciju. Stoga bi bilo potpuno opravdano omogućiti zdravstvenim ustanovama poseban tretman u postupcima javnih nabavki kojima će stvoriti sebi uslove za pružanje kvalitetne zdravstvene zaštite, sa adekvatnim i kvalitetnim materijalima".
Smatraju da zakonska rješenja koja se odnose na prekršajne i krivične odredbe u javnim nabavkama moraju biti rezultat sveobuhvatne stručne analize svih rizika i koristi, uz učešće relevantnih aktera iz struke i prakse.
"Samo takav pristup može obezbijediti održiv i funkcionalan sistem koji štiti i javni interes i istovremeno omogućava stručnim licima da odgovorno i bez straha obavljaju svoje poslove. Posebno je važno da se izbjegne donošenje propisa koji su posljedica politički motivisanih obračuna sa neistomišljenicima, jer to ne doprinosi vladavini prava već stvara atmosferu pravne nesigurnosti i potencijalnog političkog pritiska na pojedince koji učestvuju u postupcima javnih nabavki. Zakonodavni okvir treba da bude zasnovan na principima pravne sigurnosti, proporcionalnosti i pravičnosti, a ne na ad hoc mjerama koje mogu proizvesti više štete nego koristi. S tim u vezi ovdje bismo željeli ukazati i na činjenicu da je Agencija za javne nabavke BiH još prije usvajanja ovih Prijedloga izmjena Zakona o javnim nabavkama i Prijedloga dopuna Krivičnog zakona BiH, pripremila Prednacrt novog Zakona o javnim nabavkama BiH koji je rezultat višemjesečne stručne analize i usklađivanja sa evropskim direktivama. U Prednacrtu novog Zakona sa kojim smo imali priliku da se upoznamo, prekršajne odredbe su definisane kao i u važećem Zakonu s tim da su propisane novčane kazne značajno povećane, a što, uz pravilnu primjenu od strane sudova smatramo jasnim i dovoljnim mehanizmom za borbu protiv nepoštovanja zakonskih procedura i zloupotreba u javnim nabavkama", navode.
Smatraju da se preventivna i zaštitna funkcija zakona može postići i adekvatnim novčanim kaznama uz pravilnu primjenu istih od sudova, te su u tom smislu pozvali i sve relevantne institucije i stručnjake da aktivno učestvuju u procesu kreiranja novog zakonskog okvira u javnim nabavkama, kako bi se obezbijedio njegov kvalitet, pravičnost i dugoročna održivost.
"Na kraju, rezimirajući sve naprijed navedeno, željeli bismo da istaknemo da zdravstvene ustanove bezrezervno podržavaju jačanje borbe protiv korupcije i povećanje zakonitosti i transparentnosti u sistemu javnih nabavki. To su ključni preduslovi za jačanje povjerenja građana u institucije i efikasno upravljanje javnim resursima. Cijeneći naprijed navedeno zahtijevamo da još jednom sagledate cjelokupnu problematiku u vezi funkcionisanja sistema javnih nabavki i ne usvojite Prijedlog zakona o izmjeni Zakona o javnim nabavkama i Prijedlog zakona o dopunama Krivičnog zakona BiH, iz razloga što sankcije koje su istim predložene su zaista odvraćajuće, ali na takav način da će odvratiti svakoga od obavljanja poslova javnih nabavki. Mišljenja smo da bi usvajanje ovakvih izmjena Zakona o javnim nabavkama dovelo do kolapsa zdravstvenog sistema Bosne i Hercegovine i ugrožavanje zdravlja i života našeg stanovništva, pa zahtijevamo da ga ne usvojite", zaključili su.
Dopis su potpisali JZU Univerzitetski klinički centar RS-a, KCUS, JZU Univerzitetska bolnica Foča, JZU Univerzitetski Klinički centar Tuzla, Sveučilišna klinička bolnica Mostar, JZU bolnica "Sveti apostol Luka" Doboj, JZU bolnica Sveti Vračevi Bijeljina, JZU bolnica Zvornik, JZU bolnica Srbija Istočno Sarajevo, JZU bolnica Gradiška, JZU bolnica Prijedor, JZU bolnica Nevesinje, JZU bolnica Trebinje, Specijalna bolnica za hroničnu prisijatriju Modriča, JZU psihijatrijska bolnica Sokolac, JU bolnica Travnik, JU Kantgonalna bolnica Zenica i JZU Zavod za forenzičku psihijatriju Sokolac.