sport
84

Aeromodelari iz cijelog svijeta na Mostarskom blatu

Piše: Ž. Miličević
(Foto: Željko Miličević/Klix.ba)
Na Mostarskom blatu danas je u organizaciji Aerokluba Mostar održano 51. tradicionalno takmičenje aviomodelara u klasama slobodnog leta koje se boduje za svjetski kup.

Riječ je o takmičenju u slobodno-letačkoj kategoriji na kojem je nastupilo više od pedeset takmičara iz osam zemalja svijeta.

"Zadovoljni smo samim takmičenjem te brojem prijavljenih koji su odlučili pokazati svoje znanje i vještine u ovom, za većinu ljudi ne baš tako poznatom sportu", kazao je Jurica Kolobarić, predsjednik Aerokluba Mostar.

Kako nam je kazao Kolobarić mostarski Aeroklub već punih 56 godina organizuje ovo takmičenje.

"Članovi Aerokluba Mostar već 56 godina organiziraju ovo takmičenje, koje se do 1991. nazivalo Soko-kup. Jedini je prekid bio od 1991. do 1995. godine, radi ratnih dešavanja u našoj zemlji. Ideja za održavanje ovog takmičenja rodila se za vrijeme održavanja Saveznog sleta zrakoplovne mladeži bivše Jugoslavije, koji se 1959. godine održavao u Mostaru - Letjelište Jasenice. Prva otvorena međunarodna takmičenja pod nazivom Soko-kup održana su 1960. i 1961. godine na aerodromu Jasenice u kategorijama slobodnog leta i modelima za kružno upravljanog leta", prisjetio se Kolobarić.

Među takmičarkama na Mostarskom blatu danas smo sreli i četrnaestogodišnju Saru Budimčić iz Banje Luke koja iza sebe ima već više od 20 domaćih i međunarodnih takmičenja u aeromodelarstvu.

Kako nam je rekla Sara, ljubav prema avionima odnosno aeromodelarstvu podario joj je otac Miloš, koji je bio i omladinski prvak za vrijeme bivše Jugoslavije i koji je prati na svakom njenom nastupu.

"Prije dvije godine sam završila na 12. mjestu rang liste Svjetske zrakoplovne organizacije u kategoriji 'jedrilica F1A junior', što je za mene ogroman uspjeh jer sam prije četiri godine bila na 328. poziciji te ostvarila ogroman skok naprijed. Na prošlim takmičenjima najviše uspjeha sam imala u Budimpešti, Petrovcu i Mostaru gdje sam se uspjela plasirati među pet najboljih", ispričala nam je Sara.

Ona ističe kako se radi o sportu u kojem se mora biti i fizički spreman jer se zna pretrčati i do osam kilometara bacajući avione u zrak, a zatim tragajući za njima do mjesta slijetanja.

"Nakon što ih pustimo za zemlje, modeli dosežu visi i do 900 metara, a mogu provesti sate u zraku. Ipak na ovakim takmičenjima se mjere samo krugovi. Također se zna desiti da neke modeli odu predaleko, kao što se jednom desilo u Srbiji gdje smo model našli 13 kilometara dalje od startne pozicije", istakla je Budimčić.

Kako smo saznali od organizatora, od samo početka takmičenja daleke 1959. godine svake godine raslo je zanimanje za njega. Osamdesetih godina prošlog vijeka osim pojedinaca iz cijeloga svijeta dolazile su i reprezentacije zemalja da bi trenirale prije odlaska na neko od svjetskih ili kontinentalnih prvenstava.

Ostvarena uhodanost kadra omogućila je i 1980. održavanje Evropskog prvenstva za seniore a 1989. i Svjetskog juniorskog prvenstva.

U vremenima pauze od 1991. do 1995. godine Aeroklub je izgubio svoje imovinske i kadrovske potencijale tako da je u ovih prošlih 56 godina ostao samo jedan član učesnik bez izostanka od prvog do ovog 51. Mostar kupa - Oton Sabo.

Ovo nadmetanje već decenijama se boduje u svjetskom kupu, a 1995. promijenjen je i njegov naziv u Mostar kup. Sadašnja generacija aviomodelara nastoji održati tradiciju najstarijeg takmičenja na svijetu u klasama slobodnog leta sa nadom za održanje i boljitak ovog sporta.

Jedini problem danas na Mostarskom blatu je bio vjetar koji je pomalo otežavao samo takmičenje, ali to nije smetalo prisutnima da pokažu svoje letjelice dobro se zabave i podijele iskustva u ovom sportu.