Velik ekološki utjecaj
385

Prvi električni teretni brod bez posade ove godine kreće na prvo putovanje

D. B.
Autonomni transport tereta u budućnosti neće biti goraničen samo na kamione i avione, nego će se koristiti i autonomni električni brodovi. Jedan takav brod uskoro kreće na prvo putovanje bez posade.

Radi se o brodu kompanije Yara International nazvanom Yara Birkeland, koji će zaploviti u Norveškoj kao prvi potpuno autonomni električni teretni brod do kraja ove godine. Plovit će između Heroye do Brevika, a njegovo putovanje će pratiti tri udaljena kontrolna centra.

Brod Yara je prvobitno razvijen kao koncept 2017. godine te je trebao zaploviti 2020. godine, no pandemija koronavirusa je odgodila putovanje. Treba reći da se ne radi o općenito prvom brodu bez posade jer je finski trajekt zaplovio 2018. godine, no Yara je definitivno prvi električni model.

Teretni brod pokreću da pogonska sistema od 900 kW, a maksimalna brzina iznosi 13 čvorova. Njegova ogromna baterija od 7 MWh će se dugo puniti, no vjeurje se da će to biti vrijedno ispunjenja ekoloških ciljeva.

Kompanija očekuje da će Yara zamijeniti oko 40.000 putovanja kamionom godišnje te time dramatično smanjiti emisiju CO2 i azotnog oksida u zemlji koja se već značajno oslanja na hidroelektrane. Brod će također utjecati na smanjenje saobračajnih gužvi na kopnu.

Ipak, moglo bi proći još dosta vremena dok autonomni teretni brodovi ne budu u funkciji izvan Norveške. Čak i da domet nije problem, pristaništa jesu jer bi autonomnim brodovima bilo teško navigirati u prometnim lukama poput Durbana ili Šangaja. Problem su i zakoni u različitim zemljama koji se odnose na more, kao i zakoni o autonomnoj tehnologiji.