Avionom Virgin Atlantica
17

Obavljen prvi transatlanski let korištenjem 100 posto održivog goriva

D. B.
Foto: EPA-EFE
Foto: EPA-EFE
Virgin Atlanticov avion je obavio prvi transatlanski let koristeći 100 posto održivo gorivo, a u tom procesu se "uštedjelo" 95 tona ugljen dioksida, pokazali su rezultati.

Virgin Atlantic tvrdi da je održivo avijacijsko gorivo (SAF) sigurno za korištenje s postojećom infrastrukturom te da može dovesti do značajnog smanjenja emisije CO2.

Na motorima aviona nisu rađene nikakve modifikacije, kao ni na sistemu goriva, a let je obavljen po sigurnosnim standardima uobičajenim za komercijalne letove.

Virginov Boeing 787 s Rolls-Royce Trent 1000 motorima je poletio s aerodroma Heathrow u Londonu te je svoj let završio na aerodromu JFK u New Yorku 28. novembra 2023. godine. To je bio prvi komercijalni avion koji je preletio Atlantik koristeći 100 posto SAF gorivo.

Rezultati leta, koji su tek objavljeni, otkrili su da je SAF smanji emisije drugih čestica nevezanih za CO2 za 40 posto. Iz Virgina tvrde da bi korištenje SAF-a moglo imati veliki utjecaj na poboljšanje kvalitete zraka i smanjenje formiranja tragova aviona.

Let je pokazao poboljšanu efikasnost sagorijevanja goriva u slučaju korištenja SAF-a. Ovo gorivo je proizvelo 1 posto više energije u odnosu na istu masu fosilnog goriva.

Trenutno SAF- predstavlja manje od 0,1 posto globalno korištenog avionskog goriva za letove. Aktuelni standardni goriva dopuštaju samo 50 posto SAF mješavine u komercijalnim mlaznim motorima. Flight100 je dokazao da je izazov za politiku i investiranje, tako da industrija i vlast moraju brzo reagovati i stvoriti SAF industriju.

Gorivo koje je koristio Virginov avion jedinstvena je dvostruka mješavina koju čine 88 posto HEFA (hidroprocesirani esteri i masne kiseline), a koji isporučuje AirBP te 12 posto SAK (sintetički aromatični kerozin), koji isporučuje Virent, podružnica Marathon Petroleum Corporationa. HEFA se pravi od otpadnih masti, a SAK od otpadnih biljnih šećera. SAK je potreban u mješavni SAF-a kako bi gorivu dao aromatiku za radmotora.

"Pokazali smo da je SAF sigurna zamjena za fosilno gorivo te da se može koristiti s današnjom infrastrukturom. Zaključci projekta se kreću od postignutih ušteda emisije ugljika, preko performansi goriva u odnosu na Jet A-1 gorivo iz fosilnih izvora pa do ekoloških prednosti koje usvajanje SAF-a može donijeti u budućnosti", izjavio je Shai Weiss, direktor Virgin Atlantica.

Weiss je naglasio da je kompanija spremna za letove korištenjem 100 posto SAF goriva, no potrebno je povećanje proizvodnje za 100 puta u odnosu na današnje količine kako bi do 2030. godine zauzimao udio od 10 posto.