S dva kokpita
60

Najveći avion na svijetu poletio prvi put, napravljen je za lansiranje raketa

Klix.ba
Divovski megajet sa šest motora i s rasponom krila američkog nogometnog igrališta prvi je put poletio jutros.

Stratolaunch Systems, kompanija koju je 2011. osnovao pokojni suosnivač Microsofta Paul Allen, proveo je prvi probni let najvećeg svjetskog aviona.

Stratolaunch je dizajniran kao zračna platforma za lansiranje raketa kojima bi se slala oprema u nisku Zemljinu orbitu. Plan im je da rakete lansiraju iz srednje visine, a u kompaniji se nadaju da će to biti puno jeftinije od trenutačnog komercijalnog svemirskog lansiranja.

Raspon krila mu je 117 metara i širi je od bilo kojeg aviona na svijetu, dužina 73 metra, a težina 230 tona. Prema izračunima, može nositi 250 tona tereta.

Toliko je velik da ima dva kokpita, jedan u svakom trupu, ali se za let koristi samo jedan.

"To je najveći svjetski avion. Toliko veliki da se čini da uopće ne može letjeti. Mnogi ljudi su zainteresirani da vide prvi let Stratolauncha jer žele vidjeti budućnost, žele vidjeti šta je sljedeće", rekao je Jack Beyer, fotograf za avione i lansiranje NASASpaceFlight.com.

Foto: Stratolaunch
Foto: Stratolaunch

Ovaj mlazni avion trebao bi, nakon što bude u potpunosti testiran i ceritificiran, sa sobom nositi raketu sa satelitom tako što će poletjeti iz Mojave i popeti na visinu od 35.000 stopa. Tamo će piloti lansirati raketu iz aviona na putanju prema svemiru. Avion će tada vratiti, dok će raketa nositi satelit u orbitu u rasponu od oko 480 km do 2000 km iznad Zemlje. Raketa će postaviti satelit prije nego se vrati na Zemlju, goreći na nebu poput meteora.

Cijena aviona još nije objavljena, no znaju se neke druge pojedinosti. Da bi bio jak i lagan, Stratolaunch je izrađen uglavnom od materijala od ugljičnih vlakana umjesto aluminija. Kako bi uštedio novac na dizajniranju novih motora i podvozja, mlazni pogon napaja šest motora Pratt & Whitney, koji su izvorno bili dizajnirani za Boeing 747s. Njegov podvozje, koje uključuje i nevjerojatnih 28 točkova, također je prvo dizajnirano za Boeing 747s.

Tržište komercijalnih usluga lansiranja satelita usluga ubrzano raste i očekuje se da će do 2024. godine dosegnuti sedam milijardi dolara, prema podacima Global Market Insights.

Foto: Stratolaunch
Foto: Stratolaunch

Postavljanje malih satelita u svemir preko aviona omogućava jeftinije raketno lansiranje jer eliminira potrebu za lansirnim pločicama i svu skupu opremu koja je potrebna kod tradicionalnog lansiranja raketa.

Također štedi na troškovima goriva jer avion troši manje goriva od tradicionalne rakete.

Ostale prednosti: Loše vrijeme neće biti problem. Oluje mogu odgoditi tradicionalno lansiranje raketa, ali mlazni zrakoplov jednostavno može poletjeti i letjeti iako je loše vrijeme.

Piloti će morati testirati let ovim avionom, no ako sve bude išlo po planu, iz Stratolauncha su kazali da očekuju da će avion lansirati svoj prvi satelit sljedeće godine.