Bh. inovator
83

Inžinjer Ahmed Korić tvrdi da je izumio uređaj za usporavanje vozila u slučaju opasnosti

Piše: Selma H.P.
Foto: I. Š./Klix.ba
(Foto: I. Š./Klix.ba)
Ahmed Korić iz Sarajeva je diplomirani mašinski inžinjer koji je svoj studij na Mašinskom fakultetu proveo na katedri za motore i motorna vozila. Korić je sam izučio automehaničarski zanat i sam održavao svoja vozila, a dugi niz godina radio je na izumu elektromehaničkog uređaja za automatsko ograničenje brzine vozila u krivini i drugim uvjetima nestabilne vožnje.

"Uređaj svojim djelovanjem montiranog dijela na priključnom vozilu djeluje automatski na neophodnu korekturu brzine samog vučnog vozila tako što oduzima gas, djeluje na motornu kočnicu, uključuje signal opasnosti u kabini vučnog vozila te upozorava vozača na nesigurnu vožnju", rekao je Korić te dodao kako je ovo od izuzetne važnosti za putnička vozila koja vuku prikolice ili opasne terete.

Kako Korić tvrdi, uređaj se može koristiti i u zimskim uslovima jednokratnim podešavanjem za kontrolu stabilnosti u zimskim uslovima korištenja vozila, kao što se koriste i zimski pneumatici na točkovima vozila.

Na uređaju koji je namijenjen za ugradnju u sve vrste motornih vozila, bez obzira na vrstu, oblik, težinu ili namjenu, Korić je radio od 1978. godine kada je kao tada još vozač uočavao šta bi to još trebalo da se napravi i dogradi kako bi vožnja bila stabilnija i ugodnija.

"Teorijski sam uspio otkriti jedan novi zakon iz oblasti kontrole stabilnosti vozila u funkciji stanja puta: suho, mokro, snijeg, led, naročito pri krivini puta. Svoj rad sam objavio u časopisu Pronalazač broj iz septembra 1978. godine kada je uslijedila i moja prva patentna prijava 'Signalnog uređaja stabilnosti vozila' koja je ostvarena u bivšem Jugoslovenskom zavodu za patente u Beogradu", rekao nam Korić i dodao kako je posljednju verziju svog pronalaska patentirao sam u Institutu za zaštitu intelektualnog vlasništva za patente u Sarajevu 2003. godine.

Ovaj elektromehanički uređaj predviđen je za automatsko ograničenje opasne brzine vozila za tri stanja puta: suho, mokro, snijeg-led.

Ovaj uređaj trebao bi svojom primjenom osigurati veću sigurnost u saobraćaju, zaštitu vozača, putnika, tereta koji se prevozi, kao i motornih vozila od oštećenja ili uništenja.

"Uređaj samostalno djeluje korektivno kao neka vrsta vaservage, uređaja za kontrolu nagiba površine, odnosno ravnotežnog položaja. Pri negativnom nagibu površine puta u krivini automatski djeluje ranije, a kod pozitivnog nagiba dozvoljava veću brzinu kretanja, srazmjerno uglu nagiba puta", tvrdi Korić i dodaje kako se danas u upotrebi nalazi milijarda vozila u svijetu, a da tek nekoliko desetina miliona ima već ugrađene skupocjene sisteme stabilizacije kretanja vozila.

Postojeći uređaji povećavaju cijenu vozila za 10-20 posto pa, kako tvrdi Korić, tako skupa vozila mogu kupiti samo oni iz više potrošačke klase, a oni manje ekonomski sposobni moraju nabavljati jeftinija vozila s manjim komforom sigurnosti.

"Rješenje predstavljeno ovim uređajem znatno je jeftinije u visokoserijskoj proizvodnji i ugradnji s mogućnošću naknadne ugradnje u sva postojeća vozila proizvodnjom serijskih ugradbenih elemenata", tvdi inžinjer Korić.

Kako kaže, kvalitet naznačenog konstruktivnog rješenja provjeren je na Institutu za patente u Austriji te, tvrdi naš sagovornik, ukazuje na potpunu originalnost, upotrebnu korisnu vrijednost i industrijsku proizvodnju.

"I na Mašinskom fakuletu profesor Ivan Filipović obavio je provjeru proračuna i novootkrivenog zakona koji je poslužio za izvedbu konstruktivnog rješenja i potvrdio korisnu primjenu naznačenog pronalaska. Vjerujem da su prilike u BiH za vrijeme i nakon minulog rata znatno usporile, ali ne i onemogućile realizaciju i praktičnu primjenu naznačenog konstruktivnog rješenja, što bi svojom primjenom znatno umanjilo broj najtežih saobraćajnih nesreća", tvrdi Korić.

Korićev patent prema njegovim riječima može korisno poslužiti i za kontrolu stabilnosti priključnih vozila.

Ovom uređaju prethodio je Ahmedov izum Signalni uređaj stabilnosti vozila u krivini i drugim uslovima nestabilne vožnje SVUK-3S.