Nauka

Saturnov mjesec Titan je svijet rijeka i jezera

Sarajevo-x.com
Foto: AFP
Slike koje je prošlog ljeta snimila NASA-ina letjelica Cassini daju jake dokaze da je Titan, Saturnov mjesec i objekat Sunčevog sistema koji je najsličniji planeti Zemlji, pokriven mnoštvom tečnih jezera.

''Detaljno smo analizirali podatke i veoma smo sigurni da se radi o jezerima ispunjenim tečnošću'', izjavila je članica istraživačkog tima Ellen Stofan sa londonskog univerziteta.

Ipak, umjesto vode, jezera Titana su najvjerovatnije ispunjena metanom, a možda čak i etanom. To su organske materije koje se na planeti Zemlji nalaze u gasovitom obliku, ali na hladnoj površini Titana zauzimaju tečno stanje.

''Tečni metan se ponaša i transparentan je kao i voda.", izjavila je Stofan.

Titan je jedini mjesec Sunčevog sistema koji ima gustu atmosferu sa tankim slojevima oblaka metana i nitrogena – što je slično situaciji kakva je postojala ranije na Zemlji. Metan u atmosferi biva uništen sunčevim zrakama, tako da se treba neprestano obnavljati.

Naučnici su zbog toga pretpostavljali da bi trebali postojati jezera ili okeani metana, na ili ispod površine Titana, čijim bi ispravanjem atmosfera bila obnavljana. Prva potvrda za ove pretpostavke stigla je prošlog jula, kada je radar na Cassiniju uočio 75 velikih, tamnih površina u blizini Titanovog sjevernog pola.

Da se radi o tečnim jezerima utvrđeno je tek nakon proučavanja okolnog terena. Na neke od tih tamnih površina su bili povezani kanali, ili ''rijeke'', od kojih su neke bile duge i do 100 kilometara. Druge površine su opet izgledale kao vulkanska jezera na Zemlji.

U istraživanju, koje je 4. januara objavljeno u magazinu Nature, istraživači sugeriraju da se jezera i rijeke pune kišom iz metanskih oblaka i izvora koji se nalaze ispod površine Titana.