Nauka

Naučnici dobili podatke o crnim rupama, nova otkrića tek predstoje

SRNA
Naučnici su konačno dobili dugoočekivane podatke o tamnoj materiji, tzv. "crnim rupama" - ova tajanstvena supstanca zauzima 80 posto mase vasione i ima ulogu "skeleta" na koji je nanizana obična materija: zvijezde i galaksije.

Podaci su dobijeni zahvaljujući rezultatima alfa-magnetskog spektrometra na Međunarodnoj svemirskoj stanici. On je postavljen na njenoj vanjskoj površini, velik je kao autobus i težak sedam tona.

Tamna materija se tako naziva zato što se ničim ne ispoljava, osim gravitacije. O njoj se može suditi samo indirektno: njeni ugrušci svojom težom pomalo odbacuju svjetlosne zrake koji idu kroz njih iz udaljenih galaksija.

Čestice tamne materije, kako se smatra, ispunjavaju cijelu vasionu i slobodno prožimaju sve objekte: Zemljinu kuglu, ljude, zvijezde.

Po verziji fizičara, čestice se postepeno nagomilavaju unutar zvijezda. Kada ih postane previše, u uslovima gigantskih temperatura one reaguju međusobno. Dešava se mirkoeksplozija i raspad.

Na kraju se rađa para od običnog elektrona i pozitrona – antičestice elektrona.

Rezultati su pokazali postojanje velikog broja pozitrona. To može da svjedoči o tome da postoji određeni tip tamne materije.

S druge strane, postoje izvori pozitrona i od eksplozija supernovih zvijezda koje formiraju neutronske zvijezde i pulsare. One takođe mogu da daju pozitrone.

Hipoteze o tome šta je tamna materija - mnogobrojne su.

Naučnici čekaju nove podatke sa MSS-a. Alfa-magnetni spektrometar radit će do 2020. godine.

Naučnici tvrde da najupečatljivija otkrića tek predstoje.