Razriješen dužnosti

NASA se oprašta od svemirskog teleskopa Spitzer: Zavirio je u zoru samog vremena

S.H.P.
Foto: Printscreen/YouTube/NASA
Kada se 2003. godine otisnuo na krstarenje univerzumom, bio je najistančanija sprava za detektiranje infracrvene svjetlosti koju je čovječanstvo do tada uspjelo napraviti.

Nakon svoje misije, koja je trajala 6.002 dana, američka svemirska agencija NASA će razriješiti dužnosti svoj svemirski teleskop Spitzer. Posljednji podaci koje je prikupio su već preuzeti, a kontrola misije je izdala svoju posljednju naredbu. Spitzer će sada ući u siguran režim, što znači da više neće slati snimke kosmosa nazad na Zemlju.

Spitzer predstavlja jedan od NASA-ina četiri Velika opservatorija, s teleskopom Hubble i opservatorijima Chandra i  Compton. Zahvaljujući njegovoj misiji, dobili smo zadivljujući infracrveni prikaz kosmosa.

Rukovoditelj Spitzer projekta, Joseph Hunt, putem Twittera uručio je posljednji pozdrav svemirskom teleskopu.

Lansiran je 2003. godine, a tada su stručnjaci očekivali da će njegova misija trajati svega pola desetljeća. Premašio je sva očekivanja i bio je operativan skoro 16 i po godina. Rasvijetlio nam je brojne tajne svemira zahvaljujući svojoj tehnologiji detektiranja infracrvene svjetlosti, koja je u trenutku začeća njegove misije bila najnaprednija na planetu.

Infracrvene snimke koje je Spitzer uhvatio prikazuju prizore koji su, inače, nevidljivi ljudskom oku jednostavno oduzimaju dah.

"Mislim da je Spitzer primjer jednog od najvećih dostignuća čovječanstva", smatra Michael Werner, naučnik koji je učestvovao u ovom projektu (Science Alert).

Među njegovim najvećim otkrićima je detektiranje svjetlosti koju emitiraju planeti izvan Sunčevog sistema, novi Saturnov prsten i sedam planeta iz planetarnog sistema TRAPPIST-1. Spitzer je uspio zaviriti u samu zoru vremena. Pomogao je identificirati najudaljeniju galaksiju koju smo dosad otkrili.

"Naučio nas je o potpuno novom naličju kosmosa i omogućio nam bolje razumijevanje načina na koji on funkcionira. Pomogao nam je postaviti pitanje o vlastitom porijeklu i jesmo sami u svemiru", kaže Thomas Zurbuchen, astrofizičar i pomoćni rukovoditelj NASA-ine Uprave za znanstvene misije.

Spitzer je puno doprinio oblikovanju i pripremi budućih misija, a 2021. godine će biti lansiran svemirski teleskop James Webb, koji će predstavljati njegovog nasljednika. Spitzer se ne nalazi u Zemljinoj orbiti, već kruži negdje oko Sunca. Nakon posljednje NASA-ine zapovijedi, usmjerit će svoju antenu prema Suncu. Počet će lutati i za 53 godine će ponovo proći pored Zemlje, a zatim će nastaviti krstariti dublje kroz svemir, prema dalekim zvjezdanim sistemima.