Nauka

Moguće otkriće nove velike planete na rubu Sunčevog sistema

Klix.ba
Astronomi Scott Sheppard iz Carnegie Institution i Chadwick Trujillo iz Gemini opservatorije objavili su otkriće udaljene patuljaste planete pod nazivom 2012 VP113 koja je pronađena izvan poznatog ruba Sunčevog sistema.

Ovo je vjerojatno jedan od hiljada dalekih objekata za koje se smatra da se formiraju u tzv. unutrašnjoj oblasti Oortovog oblaka. Njihov rad ukazuje na mogućnost prisustva ogromne planete, možda i do 10 puta veće od Zemlje. Ona nije još opažena, ali je moguće da utječe na orbitu objekta 2012 VP113 , kao i druge objekte u unutrašnjem Oortovom oblaku.

Poznati Sunčev sistem može se podijeliti na tri dijela: stjenovite planete poput Zemlje koje su u neposrednoj blizini Sunca; planete plinoviti divovi koji su dalje i smrznute objekte Kuiperovog pojasa koji leže iza Neptuna orbite. Do sada je u ovoj oblasti otkrivena samo jedna patuljasta planeta – Sedna. Ali nedavno pronađena 2012 VP113 ima orbitu koja je izvan orbite Sedne, što ga čini najdaljim poznatim objektom u Sunčevom sistemu.

Sedna je otkrivena izvan Kuiperovog pojasa 2003. godine i tada se nije znalo da li je Sedna jedinstvena kao što je to bio Pluton prije otkrića Kuiperovog pojasa. Otkrićem 2012 VP113 sada je jasno da Sedna nije jedinstvena.

2012 VP113 je u Suncu najbližoj tački orbite udaljen oko 80 puta više od udaljenosti Zemlje od Sunca Astronomska jedinica – AU. Za usporedbu, stjenovite planete i asteroidi nalaze se na udaljenostima u rasponu između 0,39 i 4,2 AU. Plinoviti divovi se nalaze između 5 i 30 AU, a Kuiperovov pojas (sastavljen od hiljada ledenih objekata, uljučujući i Pluton) pruža se od 30 do 50 AU. U našem Sunčevom sistemu postoji jasno izražen rub na 50 AU. Samo se za Sednu znalo da je znatno izvan ove vanjske granice na 76 AU za cijelu svoju orbitu .

"Ovo je izvanredan rezultat koji će sigurno redefinirati naše razumijevanje našeg Sunčevog sistema" rekao je Muhamed Muminović iz Astronomskog društva Orion.

Prve analize orbita novog objekta i Sedne ukazuju na vrlo vjerovatno prisustvo masivnog tijela koje svojom gravitacijom utječe na orbite ova dva tijela.