Nauka

Ispod antarktičkog leda ima jezera povezanih rijekom

FENA
Duboko ispod antarktičkog leda nalazi se veliki broj jezera povezanih rijekom veličine londonske Temze, objavili su britanski istraživači.

Postojanje jezera pod kilometarski debelim slojevima leda otkriveno je još 60-ih godina prošlog vijeka. Dok neki smatraju da ih ima oko 150, drugi su uvjereni da ih je nekoliko hiljada.

Najstarije među njima, nastalo pre 15 do 20 miliona godina, jest jezero Vostok koga su otkrili ruski naučnici. Do sada se također vjerovalo da su ta jezera kao izolovane biološke laboratorije koje bi mogle mnogo toga da otkriju o prošlosti Zemlje.

Zbog toga su naučnici oklijevali da uzmu uzorke vode iz jezera Vostok, plašeći se da ga ne zagade savremenim mikrobima i ne ugroze ono što se trenutno nalazi u jezeru, javila je agencija Reuters.

Međutim najnovije otkriće istraživača londonskog univerziteta University Colledge London (UCL) potpuno mijenja njihove polazne stavove.

Britanski naučnici su satelitskim mjerenjem temperature leda utvrdili varijacije na uskom pojasu od jezera do jezera, iz čega su zaključili da je u pitanju vodeni tok odnosno rijeka.

Objasnili su da su sva ta jezera pod ledom povezana rijekom. Kada pritisak vode u jednom jezeru poraste, višak vode se prelijeva u susjedno jezero i može da pređe velike razdaljine.

Po prethodnoj teoriji svako jezero je nastajalo nezavisno, a voda je među nijima sporo cirkulirala filtriranjem kroz led. Također se pretpostavlja da je u prošlosti voda iz tih jezera isticala u okean, i da bi to ponovo moglo da se desi.