Nauka

Drevni džinovski kanjon otkriven ispod Grenlanda

SRNA
Jedan od najvećih kanjona na svijetu pronađen je ispod ledene ploče koja prekriva veći dio Grenlanda.

Kanjon, dug 800 kilometara i dubine 800 metara, usjekla je velika rijeka prije više od četiri miliona godina, prije formiranja leda.

Načnici su do ovog saznanja došli slučajno, proučavajući mapu klimatskih promjena na Grenlandu uz pomoć radara.

"S obzirom na to da danas imamo Google street view za mnogo gradova širom svijeta i digitalne mape za sve živo, čovjek bi pretpostavio da su predjeli Zemlje u potpunosti istraženi i stavljeni na mapu. Naše istraživanje, međutim, pokazuje da ima još mnogo toga da se otkrije", naveo je u saopštenju vođa istraživanja Jonathan Bamber, sa Univerziteta Bristol.

Bamber i njegov tim otkrili su kanjon analizom radarskih podataka, koje su u proteklih nekoliko decenija sakupili naučnici američke svemirske agencije NASA i drugi istraživači. Određene frekvencije radio talasa mogu da prodru kroz debeli ledeni pokrivač i otkriju strukture pejsaža sakrivene ispod zaleđene kore.

Britanski antarktički istraživački centar saopštilo je da je nevjerovatno pronaći jednu tako veliku geografsku pojavu koja je prethodno bila nevidljiva.

Skrivena dolina je duža od Velikog kanjona u Arizoni. Ona se zmijoliko provlači od centra Grenlanda do sjeverne obale, a prije formiranja leda tuda je prolazila ogromna rijeka koja se ulivala u Arktički okean.

Ledena ploča, debljine tri kilometara, sada je veoma teška zbog čega ostrvo "visi" u sredini. Grenland je nekada bio 500 metara iznad nivoa mora, a sada 200 metara ispod nivoa mora.

Istraživač David Vaughn kaže da će ovo otkriće pomoći naučnicima da zavire u prošlost Grenlanda kao i da, s obzirom na to da topljenje njegovog ledenog pokrivača podiže nivo mora, kanjon i dalje ima ulogu u formiranju naše sadašnjosti i budućnosti.