Šta je "Identitluk"?
65

Rediteljica Tanja Miletić-Oručević: Mostaru treba "Deus ex machina"

G. Š.
Tanja Miletić-Oručević (Foto: G. Š./Klix.ba)
Tanja Miletić-Oručević (Foto: G. Š./Klix.ba)
"Zbog političke krize koja u Mostaru traje više od decenije, prema dramaturškom rješenju davno bi reagirao neki Bog", kazala je za Klix.ba mostarska rediteljica i dugogodišnja aktivistica Tanja Miletić Oručević.

Od nerješivog političkog stanja u Mostaru, kako kaže, već su svi umorni, a to je ono što mlade ljude tjera da napuštaju zemlju jer ni ona nije daleko od tog razmišljanja.

Iako je nakon završenog studija u Poljskoj prije 20 godina došla u rodni Mostar puna entuzijazma i želje da pomogne rodnom gradu, pita se sve češće je li tada pogriješila.

Bilježi brojne projekte među kojima je i Akademija glume, koja je nakon sedam generacija ukinuta jer nije bilo sluha za umjetnost, što je za nju poražavajuće.

Upitne osnovne vrijednosti

"Ovdje se stalo dovode u pitanje neke osnovne vrijednosti i od toga sam umorna. U odnosu na politiku moramo objašnjavati da je potrebno da postoji teatar i umjetnost", kaže mostarska rediteljica za Klix.ba. Ona navodi kako u svijetu čak ni loša vlast neke elementarne stvari ne dovodi u pitanje, što nije slučaj i kod Mostara.

Naglašava kako kulturni djelatnici rade zajedno predstave i povezuju ljude, ali političkim akterima kako ističe po njihovim djelovanjima to ništa ne predstavlja.

"Tu su najviše krivi političari, sve političke snage u ovoj zemlji jer oni nikada među neke vrijednosti za koje se bore i zalažu ne stavljaju kulturu, kao neki univerzalni savremeni pojam. Eventualno neki od njih kulturu može spomenuti samo ako je shvaća kao neko sredstvo nacionalne identifikacije ili isključivosti i razlikovanja od nekih drugih građana, što nije kultura uopće. Tako da čak u tom smislu mi često pričamo u teatru kako u ovakvoj situaciji i ne možemo biti subverzivni, ne možemo praviti predstavu koja će biti zabranjena i izazvati neke demonstracije kao što se dešavalo u Poljskoj ili nekim drugim zemljama. Mi ne možemo ni napraviti nešto što bi izazvalo cenzuru jer naš rad ne interesuje političare. Mi njima nismo nikakva prijetnja, totalno smo im beznačajni i da se pitaju ne bih trebali ni postojati, ali eto minimalni dio njihovih glasača misli da treba", kaže Miletić- Oručević.

Progovara kroz predstavu "Identitluk"

O stanju u Mostaru ona progovara i kroz svoju predstavu "Identitluk" koja suočava dominantne bosanskohercegovačke identitete u okviru jednog seminara o pomirenju koji se izravno referira na Maaloufov esej "U ime identiteta". Seminar ubrzo postaje drugi plan predstave, dok u prvom planu sve jače dolaze do izražaja pitanja pripadnosti, vrijednosti i onog stalnog: čije je bolje?. Na satiričan način propituju se identiteti i njihovo plitko shvatanje u našem društvu, te otvaraju pitanja koja potiču razmišljanje o vlastitom identitetu.

Predstava je nastala u koprodukciji Narodnog pozorišta u Mostaru, Hrvatskog narodnog kazališta u Mostaru i Studija za izvedbene umjetnosti iz Mostara.

"Radimo koliko možemo u Mostaru i u teatru se bavimo tim pitanjima, ali se uopšteno u bh. umjetnosti manje bavimo politikom nego što bismo trebali, jer u svakom slučaju se ona bavi više nama", kaže mostarska rediteljica.

Što se tiče zamršenog stanja u Mostaru, kaže kako ne može reći ništa pametno što već stotine ljudi nije izanaliziralo i reklo. Ali također ne može da vjeruje da postoji bilo koji politički akter, bilo koja stranka ili bilo koji političar koji misli da nije nenormalno stanje u kojem toliko godina, od 2008. jedan grad nema lokalne izbore.

Suspenzija demokratije

''To je neka suspenzije demokratije, a to je u suprotnosti sa time što je funkcija tih ljudi ako su već članovi nekih političkih stranaka ili su na nekim funkcijama u ime tih političkih stranaka, oni bi se prvi morali boriti za to da se svi demokratski mehanizmi normalno odvijaju u gradu, od izbora pa nadalje, jer to je jedini mogući kontekst u kojem je njihova politička djelatnost ima smisla", konstatirala je Miletić- Oručević.

Međutim, naglašava kako je očito da upravo oni koji bi se morali boriti za normalizaciju stanja tu najviše i prave problema.

Malo logike i racionalnosti

"Mogu samo kao obična građanka i kao mnoštvo drugih običnih građana zaključiti da je to jedna situacija u kojoj je mnogima omoguće lov u mutnom. Bez Gradskog vijeća, bez određenih procedura za razne stvari kao što su tenderi, zapošljavanja i sve što se treba događati u gradu, ukoliko oni ne prolaze kroz Gradsko vijeće, mislim da očito tu imaju mnogi korist. Sigurno da pojedincima koji su vezani za te političke stranke i nekim grupama ljudi ovako stanje ne odgovara, ono ne bi trajalo ovoliko dugo", ističe.

Da se u teatru to dešava, kaže ona, sigurno bi se dramaturško rješenje situacije pronašlo davno.

"No nažalost ovo se ne dešava u teatru nego se dešava među ljudima i nema pravila, za razliku od teatra koji ima pravila i u kojem se uvijek stvari rješavaju po nekom modelu u skladu s logikom i ljudskom racionalnošću", dodala je.

No u političkoj sferi, kako ističe, nažalost ima jako malo racionalnosti i vrlo malo logike.

Dramaturško rješenje

"Najvjerojatnije bi se u pozorištu ipak ova situacija mogla riješiti metodom takozvanog 'Deus ex machina' iz grčke tragedije, gdje je nerazrješive sporove ljudi razrješavao neki Bog koji se pojavi, po scenskoj mašini", kaže mostarska rediteljica.

Pojašnjava kako je u današnjoj dramaturgiji to neko vanjsko rješenje, koje je iznad te situacije.

"To je neki arbitar koji ima neku veću moć nego sami učesnici situacije, da je presudi i da je završi što, čini mi se, mi svi negdje potajno ili otvoreno i očekujemo. Očekujemo da će se u stvarnosti i desiti, zato i slušamo brojne ambasadore koji dolaze, pa tražimo neku reakciju OHR-a. Mislim, da je taj 'Deus ex machina' u stvarnom životu u vidu takozvane međunarodne zajednice i mogao bi razriješiti tu situaciju. Često se kao i mnogi pitam zašto i do sada to nije razriješeno", kaže Miletić-Oručević.

Potez OHR-a

Smatra da OHR ima te ovlasti i da postoje u načinu na koji je međunarodna zajednica uključena u politički sistem BiH jako puno mehanizama kojima se može tražiti da se provodu demokratske procedure kao u jednoj nominalno demokratskoj zemlji.

"Ali i taj 'Deus ex machina' je prilično razočaravajući u ovom slučaju, a da li će se popeti na tu scensku mašinu - vidjet ćemo", zaključila je mostarska rediteljica Tanja Miletić Oručević u razgovoru za Klix.ba.