S adresom u Austriji
133

Reditelj Muhamed Hrustanović: "Čarobnom frulom" smo uspjeli dočarati svijet bajke

Piše: E. Lj.
Muhamed Hrustanović (Foto: H. M./Klix.ba)
Muhamed Hrustanović (Foto: H. M./Klix.ba)
Muhamed Hrustanović, mladi bh. operni reditelj s adresom u Austriji, na scenu Narodnog pozorišta Sarajevo postavit će operu Wolfganga Amadeusa Mozarta "Čarobna frula". Nakon posljednje klavirske probe, a prve probe s kostimima, maskom, potpunom scenografijom i rasvjetom Hrustanović je govorio za Klix.ba naglašavajući da je riječ o jednoj od najkompleksnijih opera za postavljanje na scenu.

Sreću zbog činjenice da je s kolegama izvođačima uspio prikazati ono što je planirano nije krio.

"Kada bismo se vodili Mozartovim i Schikanederovim režijskim uputama imali bismo osam monumentalnih scenografija koje ne bismo imali gdje skladištiti, a da ne govorim o nedostatku finansija za realizaciju tako ogromnog poduhvata. Upute navedenih se moraju slijediti, inače opera ne bi imala smisla zbog nejasno definisanih prostorija. Zajedno s mojom scenografkinjom i kostimografkinjom Hannom Sophie Stejskal došao sam do idejnog rješenja kako od tri elementa napraviti scenografiju koja se tokom predstave iznova pozicionira i time stvara dojam potpuno nove prostorije. Igramo u potpunom minimalizmu, ali smo uspjeli dočarati svijet bajke - fantazije", rekao nam je Hrustanović.

O saradnji s ansamblom NPS-a

Kaže nam kako se nakon ove probe osjeća ispunjeno i zadovoljno. Uvjeren je da će se ovo famozno djelo svidjeti publici jer je, ističe, nešto novo i neviđeno u Narodnom pozorištu Sarajevo.

"Simpatičan mi je bio komentar jednog kolege koji je rekao da izgleda 'evropski'. Likovi su jasno definirani, scenografija je čista, a svjetlo koje sam zajedno sa šefom rasvjete postavio je očaravajuće. Preostaje da sačekamo sud ljudi koji su najkompetentniji, a mišljenje publike nam je najbitnije", rekao je.

Ansambl Narodnog pozorišta Sarajevo daje svoj maksimum i istovremeno uživa u onome što radi, a naš sagovornik kaže da mogu parirati ansamblima opernih kuća sa zvučnim imenima.

"Na scenu Narodnog pozorišta Sarajevo će 14. aprila stati oko 60 umjetnika koji su svojim glasom i glumom dokazali da su jedni od najboljih na svijetu. Uz to imamo još i fenomenalnu Sarajevsku filharmoniju koja će svojim muziciranjem upotpuniti ovu bajku", rekao je.

Ko je Muhamed Hrustanović?

Iza Muhameda Hrustanovića je deset režija i veliki broj asistencija režiserima. Njegov rad uglavnom je bio baziran na područje Austrije, a "Čarobna frula" je prva opera koju postavlja izvan granica Austrije.

Rođen je 1992. godine u Zenici gdje je pohađao Srednju muzičku školu koju je završio u Sarajevu. Studirao je Violu na Muzičkoj akademiji Univerziteta u Sarajevu, a istovremeno je honorarno radio u Sarajevskoj filharmoniji. Osim toga, bio je član Kamernog simfonijskog orkestra Zenica i kao ispomoć svirao u Simfonijskom orkestru Mostar. Osim umjetničke muzike, Muhameda interesuju politologija, historija i germanistika koje je studirao na Univerzitetu u Beču. Ipak, režiju je uvijek smatrao kombinacijom već navedenih polja, a magistarski studij Režije muzičkog teatra (opera, opereta i mjuzikl) završava ovog semestra na Univerzitetu za muziku i dramske umjetnosti u Beču.

Foto: H. M./Klix.ba
Foto: H. M./Klix.ba

"Moja polja zanimanja su veoma široka. Interesuju me ekonomija, politika, jezici, historija i tehnika, a uz to sam i veoma emotivna osoba. Smatram da je idealna kombinacija svih ovih polja upravo opera. Umjetnička muzika me prati od djetinjstva. Kroz brata koji je operni pjevač i koji također živi i radi u Beču sam se upoznao s operom. S njim sam slušao velike glasove poput Gruberove, Dominga, Pavarotija i sl. i posmatrao njihove slike koje je grafitom on crtao. Uživao sam slušajući i njega te sam u nekim trenucima i ja poželio da budem operni pjevač. Odlučio sam ići drugim putem, ali sam se prije nekoliko godina, pjevajući u jednom od najboljih opernih i koncernih horova, opet vratio operi. Opet je tu ruke upleo moj brat koji mi je predložio da se informišem o studiju režije muzičkog teatra, koju ću magistrirati ovog semestra, a 'Čarobna frula' će biti jedanaesta premijera koju režiram", rekao je.

Biti umjetnik u Austriji i u BiH

Praveći paralelu između bavljenja umjetnošću u Austriji i BiH, Hrustanović kaže da je mnogo lakše biti umjetnik u Austriji.

"Opera je za stanovnike Beča dio kulturne baštine. Čuvaju je i paze kao najdragocijenije blago koje postoji. Rasprodanost predstava u bečkoj Staatsoperi je blizu 97 posto, a ulaznice se kupuju mjesecima prije kako bi se osiguralo mjesto. Ne smijemo zaboraviti da 360 dana u godini igraju predstave u toj opernoj kući, ostalih 5 dana su koncerti i operni bal. Dakle cijela godina ispunjena je događajima, a gledalište ima ukupno 1.709 mjesta. U druge dvije operne kuće u Beču, Volksoper i Theater an der Wien je stanje po pitanju rasprodanosti ulaznica potpuno jednako. U Austriji imate izbor. Možete savršeno živjeti od ovog posla i kao reditelju su vam potrebne tri-četiri premijere godišnje da biste sebi mogli priuštiti odličan život. Pet mjeseci u godini vam ostaje da se bavite istraživanjem i pripremanjem za naredne projekte, a naravno i da odmorite od ranijeg projekta. Ono što mi se najviše sviđa jeste organiziranost. Zbog ogromne količine premijera/predstava/koncerata mora se najmanje dvije godine unaprijed znati kada su vam probe tj. u minutu tačno koja će djela ići u naredne dvije sezone. Ja sam već krajem decembra 2017. godine znao u koliko sati koji probu imam u februaru 2019.", rekao je.

Kada je riječ o BiH, naš sagovornik ističe da su bh. umjetnici fenomenalni te da su u stanju uraditi sve što se od njih zahtijeva. Smatra da imao odlične uslove da budemo poznati u cijelom svijetu i da se možemo sa svima mjeriti.

"Predispozicije su tu, nedostaje nam još sluh i ulaganje sa vodećih mjesta. Jasno je da je politička situacija u našoj državi izrazito loša. Nisu toliko krivi ljudi koliko političari. Također, jasno je da pored takvih problema nema mjesta za kulturu i to je zaista šteta. Imamo visokokvalitetne umjetnike koji žive za to što rade, poklanjaju dio sebe kako bi publika zadovoljno napustila dvorane. Iskoristimo potencijal i znanje tih ljudi", poručio je.

U narednoj sezoni Hrustanović ima dva ugovorena projekta u Beču. Otkrio nam je da je neplanski došao poziv Staatsopere za fiksno radno mjesto.

"Pokušavam naći vrijeme za makar jedan projekt koji mogu pjevati u horu. Potrebno mi je to jer se osjećam ugodno u tom 'sigurnom' okruženju. Ali, kako se sve više posvećujem režiji, sve manje vremena preostaje za 'hobi'", rekao je Hrustanović na kraju razgovora za Klix.ba.