Slavni reditelj
10

Paolo Magelli: Ako politika nastavi ići ovim putem, imat ćemo posla samo s imbecilima

Piše: E. Lj.
Paolo Magelli (Foto: I. Š./Klix.ba)
Paolo Magelli (Foto: I. Š./Klix.ba)
Jedan od najvećih evropskih i svjetskih reditelja Paolo Magelli koji je režirao više od 200 predstava na pozorišnim scenama širom svijeta ovih dana boravi u Sarajevu gdje radi na predstavi "Kavkaski krug kredom".

Najnagrađivaniji je reditelj u historiji MESS-a, a iako su mu upravo te nagrade otvorile vrata Evrope i uspjeha, Magelli prvi put režira u sarajevskom pozorištu i to "Kavkaski krug kredom", jedan od najintrigantnijih komada dramatičara, pjesnika, pripovjedača, reditelja i teoretičara Bertolta Brechta.

"Godinama su me zvali, ali nikada nisam imao vremena. Prije nekoliko godina me je Dino Mustafić zamolio da nađem termin, a tek smo dolaskom Izudina Bajrovića na čelo NPS-a fiksirali taj termin. Dao sam časnu riječ i morao sam je održati", rekao nam je Magelli uz smijeh.

Novi vid fašizma u Evropi podsjeća na 1936.

Kaže nam kako Brechtov "Kavkaski krug kredom" nije često izvođen jer se radi o tekstu koji je težak za realizaciju. Ipak, odlučio se za ovaj komad jer je veoma vezan za Brechta, ali i zato što je riječ o aktuelnom tekstu koji govori o društvu danas i novom vidu fašizma koji se pojavio, a koji podsjeća na 1936. godinu.

"'Kavkavski krug kredom' je jedan od njegovih posljednjih velikih tekstova. To je tekst u kojem se on na jedan čudan način obračunava s ratom. Manje je didaktičan, a više je baziran na ekspresionizmu i radi to općenito iz pozicije ratova, promjene vlasti i malih ljudi. To dominira dramaturgijom ovog teksta koji je aktuelan i danas, on je suština koja se tiče svih zemalja u tranziciji na prostoru cijele bivše Jugoslavije. Međutim, on je aktuelan i van prostora bivše Jugoslavije, u svim zemljama u kojima se budi novi vid fašizma. Ovdje prije svega govorim o Mađarskoj, Poljskoj, Austriji, Italiji i Francuskoj... Ovaj tekst je jedno alarmno zvono za jedan evropski prostor koji se nalazi u jednom veoma kriznom trenutku u političkom smislu", naglasio je.

Proba predstave
Proba predstave "Kavkavski krug kredom" (Foto: I. Š./Klix.ba)

"Da sam čarobnjak i da kojim slučajem imam čarobni štapić mogao bih vidjeti izlaz. Šta to znači živjeti zajedno, šta to znači upotrijebiti kapital na jedan human način, šta to znači dati kapitalizmu mogućnost da odlučuje o svemu? Tu je serija pitanja koja su i danas aktuelna, ne samo na ovom podneblju, već na prostoru cijele Evrope", dodao je.

Na probama vlada radna i inspirativna atmosfera, a Magelli nam kaže da je ekipa s kojom radi odlična i da lijepo reaguje na dogovore i ističe da su odradili odličan posao. Predstava je rađena u koprodukciji Narodnog pozorišta Sarajevo i Scene MESS, a premijerno će biti izvedena u četvrtak, 14. februara, u 19:30 sati.

Angažovanost u teatru

Paolo Magelli rođen je 1947. godine u Pratu, u srcu Toskane. Od osamdesetih godina prošlog stoljeća na području Balkana je režirao brojne predstave koje su ga obilježile kao kontroverznu javnu ličnost, a njegov se utjecaj proširio na scene Evrope i Latinske Amerike. Poznat je po britkom jeziku i kritičkim stavovima i oličenje je angažovanog i društveno odgovornog reditelja.

"Na moju veliku žalost, budućnost teatra je uveliko vezana za političke odluke. Bude li politika išla ovim putem - putem nefinansiranja kulture, putem nefinansiranja zdravstva i putem nefinansiranja školstva, nećemo više imati posla s narodima, nego s imbecilima. Nijemci su Nijemci jer finansiraju kulturu u ogromnim količinama, Francuzi kaskaju za njima, ali se trude... U Hrvatskoj, Srbiji i BiH je veoma loša situacija na kulturnoj sceni, a uz još nekoliko redukcija više neće biti kulture. To su odluke na koje bi intelektualci zaista trebali oštro reagovati i reći stop", naglasio je.

Foto: I. Š./Klix.ba
Foto: I. Š./Klix.ba

Ipak, dodaje kako umjetnici i kulturni radnici imaju pravo biti neangažovani.

"Kad sam bio klinac bio sam veoma strog u tom ideološkom smislu, sada više nisam. Postoje ljudi koji ne žele biti angažovani i koji kreću na neke druge vrste teatra u kojima nema nikakve političke refleksije i to je ok. To je legitimno, samo ja nisam taj tip", rekao je Magelli na kraju razgovora.

Iako je u osmoj deceniji Magelli je i dalje veoma vitalan, a zbog neprekidnog rada u pozorištima širom Evrope njegov život je stalna selidba. Ni energije ni inspiracije mu ne fali, a odmah nakon sarajevske premijere predstave "Kavkaski krug kredom" putuje u Budimpeštu, nakon čega slijedi rad na novim predstavama u Njemačkoj i Belgiji.