Kultura sjećanja
203

Nova epizoda Sniper Alleyja: Razgovor s fotografom Peterom Kullmannom koji je snimio opsadu Sarajeva

I. S.
Sniper Alley u novoj epizodi projekta "The Story Behind the Photo" predstavlja razgovor s Peterom Kullmannom, fotografom koji je snimio opsadu Sarajeva.

"Došao sam francuskim vojnim letom iz Ankone i nisam imao pojma u šta sam se upleo. Bio sam izbačen s rampe ovog Transall aviona stojeći ispred zgrade aerodroma. Bio je jako mračan dan. Bila je oluja. Bilo je kasno i smrkavalo se. Svi su otišli, a ja sam još uvijek sjedio tamo, ne znajući šta se događa i niko nije bio tamo da se na neki način pobrine. Nekoliko sati kasnije, Kurt Schork je došao, slavni Reutersov izvještavač. Došao je autom koji je u osnovi imao tri točka. Rekao je da se zaglavio. Upucan je. Pa je rekao: 'Moraš sve ostaviti ovdje. Imam gepek pun točkova. Trebaju nam ti točkovi da se vratimo i to su kao rezervne gume, točkovi i sve. Ostavi svoje stvari ovdje. Idemo u grad.' Na putu nazad bile su borbe između Dobrinje i Ilidže", kazao je Peter.

Dodao je kako su opet pucali u njih te su morali u svemu tome promijeniti prednju gumu.

"Ovo je rat. Šta je to zapravo i koliko je opasno i čak posebno za novinare, nisam imao pojma. Dakle, to je bio moj ulazak u Sarajevo", nastavio je.

On je od 1992. do 1995. boravio u Sarajevu u više navrata po nekoliko mjeseci. Te večeri kada je tek došao, granata je pogodila dvorište u starom dijelu grada, jedno ili dvoje djece je bilo ubijeno.

"Kurt Schork, Corinne Dufka su otišli tamo, ja onako usput, da vidim kako to funkcioniše i šta se očekuje od mene. Intervjuisali smo, to jest, oni su razgovarali s roditeljima porodice. Bio sam iznenađen i bio sam šokiran načinom na koji su postavljali pitanja i kako su fotografije snimljene, ali sam također bio šokiran kako je porodica, a posebno otac porodice zapravo gurnuo sebe i porodicu u prvi plan fotofrafije. Nisam bio šokiran na način: 'Kako možete to uraditi?", ali sam bio impresioniran i šokiran kako će prevazići svoju patnju da ispriča ovu priču. To je bio prvi put da sam se povezao s tim pitanjem ljudi koji umiru u ratu i novinara koji to fotografišu, snimaju, pričaju o tome dok je otac mirisao odjeću svoje ubijene djece", naveo je.

Peter je radio s Johnom Burnsom i vozili bi se skroz do Grbavice. Morali su ići skroz okolo, iza aerodroma i do panoramskog puta i onda sići. Bila je to duga vožnja.

"Trebalo nam je nekoliko sati da dođemo tamo prolazeći kroz sve kontrole da bismo završili nekih 800 metara prekoputa Holiday Inna, gdje smo boravili. Kad bismo tamo stigli, bilo je vrlo čudno. Naravno, ne pokazujete da ste na bilo koji način pristrasni bilo čime kada sretnete te ljude. Ne bih rekao da pokušavate biti prijatelji, ali pokušavate biti prijateljski raspoloženi i ne dolazite s neprijateljskim pristupom i to se ispostavilo da će nakon drugog ili trećeg dana biti vrlo čudna situacija, jer su te ti ljudi pozdravljali kao da smo prijatelji. Pošto sam Nijemac, neki od njih su pričali njermački sa mnom pa bi rekli: 'Mi radimo u Stuttgartu, radimo za veliku autokompaniju. Moramo se naći kad ovo završi' i slične stvari, što je bilo jako čudno", naveo je.

Dodao je kako je nemoguće fotografijom prenijeti sve strahote koje su se dogodile u Bosni i Hercegovini.

"Prilično je lako proći kroz te situacije kad je adrenalin vrlo visok, kada ste i sami šokirani. To ne znači da to ne utječe na vas. Vrlo često ne znate šta se događa, što je dobro i doslovno čuješ metak samo kad je prošao pored tebe. Kad ga čuješ, nema problema. Ne bih mogao proći kroz ove situacije da nisam imao kameru, da nisam bio zauzet onim što radim", smatra.

Podsjećamo, u prethodnim epizodama projekta "The Story Behind the Photo" ste mogli upoznati fotografe Christophera Morrisa, Thomasa Haleyja, Enrica Dagnina i Enrica Martyja. Intervjue možete pronaći na YouTube kanalu. Također nemojte zaboraviti posjetiti Facebook stranicu i Twitter profil Sniper Alleyja.