Kultura
91

Modul Memorije otvoren izložbom fascinantnih fotografija Milomira Kovačevića Strašnog

FENA
Foto: Feđa Krvavac/Klix.ba (Foto: F. K./Klix.ba)
(Foto: Feđa Krvavac/Klix.ba)
Izložbom fotografija "(I) oni su branili ovaj (svoj) grad" Milomira Kovačevića Strašnog u subotu navečer je u Umjetničkoj galeriji BiH otvoren ovogodišnji kulturološki program Internacionalnog teatarskog i filmskog festivala MESS, Modul Memorije.

Veliki broj posjetilaca Umjetničke galerije BiH uživao je u gotovo 300 fascinantnih crno-bijelih fotografija portreta branilaca Sarajeva, koje je Strašni uslikao od 2. maja 1992. kada se zatekao u Titovoj ulici s fotoaparatom i zabilježio historijske trenutke za odbranu grada, pa sve do završetka rata. One pokazuju mnoga lica mladića koji nisu bili profesionalni vojnici, već momci koji su krenuli srcem braniti svoj grad.

Mnogi od njih su još uvijek bili djeca, godinama ili duhom, a na znatnom broju fotografija obučeni su samo dijelom u uniforme, a dijelom u običnu svakodnevnu garderobu i patike. Time su ovi radovi Strašnog svjedočanstvo nevjerovatnosti otpora i nesalomljivosti duha građana Sarajeva.

Zvanicama su se na otvaranju izložbe obratili direktor Festivala MESS Dino Mustafić, umjetnički direktor Modula Memorije i direktor SARTRE;SARR;SARTA;SARTI;SARTO;MARTR">SARTR-a Nihad Kreševljaković, fotograf i autor izložbe Milomir Kovačević Strašni, ministar kulture i sporta Kantona Sarajevo Ivica Šarić i prof.dr. Andrea Lešić.

Strajo Krsmanović ocjenjuje da je 6. april dan koji građani Sarajeva i slave i komemoriraju. Ističe da je teško ne osjetiti sjetu pred portretima branilaca grada koji su se našli pred objektivom Strašnog, naglašavajući koliko je nevjerovatno i dirljivo da su se ti mladići u majicama i patikama uputili u odbranu grada pružajući otpor novom fašizmu na početku 90-ih godina prošlog stoljeća.

Dino Mustavić smatra da ova izložba nikoga ne može ostaviti ravnodušnim.

"Sasvim sigurno da kada vidite ove portrete urbanih mladih ljudi, ta mnoga poznata lica, i gledate ih danas dvadeset godina poslije, vidite da je s njihovih lica iščezao osmijeh, optimizam, nada i uvjerenje", kazao je Mustafić.

Nihad Kreševljaković se osjeća vrlo ponosnim što je Festival MESS, kroz program Modul Memorije, institucionalno čuvao sjećanje na opsadu Sarajeva, te je podsjetio da je upravo u okviru ovog programa 2003. godine u Vijećnici otvorena prva poslijeratna izložba Milomira Kovačevića Strašnog.

Za ministra kulture i sporta KS Ivicu Šarića samo kultura ima tu katarzičnu energiju suočavanja s prošlošću i očuvanja sjećanja na sva ratna dešavanja, ocijenivši da Modul Memorije ispunjava funkciju pokretača društvenog dijaloga i konfrontiranja s istinom i prošlošću.

Strašni je istaknuo za agenciju FENA da je samo dio fotografija snimljen 2. maja 1992. godine u Sarajevu, dok je ostala serija portreta nastajala tokom cijelom rata. Podvukao je da je i tada ostao vjeran crno-bijeloj fotografiji, te da će to i ostati.

"Nije bilo pravila, samo se kola zaustave, pozovu me unutra i išli smo svuda, susretali se s borcima, a oni su mi uvijek rado pozirali. Fotografije oslikavaju i to ludilo rata, različite ratne uniforme i pokazuju mnoge ljude kojih više nema. Cijelo to vrijeme meni je kao fotografu bilo interesantno kako ti borci poziraju pred mojim fotoaparatom, ali je također sva tragičnost tog vremena naša kontradiktornost, istina i tragedija", istaknuo je on.

Naglasio je da je većina radova prvi put urađena i predstavljena sarajevskoj publici.

Modul Memorije je nastao 1996. godine sa ciljem da kroz umjetnost očuva sjećanje na opsadu Sarajeva, ali i da kroz umjetničko sjećanje razvija saosjećanje, empatiju i ljudskost. I ove će godine njegov program trajati od 6. aprila do 9. maja, donoseći brojne izložbe, filmove, predstave i zanimljivu konferenciju.