Režija Zlatka Pakovića
91

Kako je predstava o genocidu u Srebrenici ogolila domet umjetničke slobode u Beogradu

L. K.
U Beogradu je krajem septembra prikazana srbijanska predstava "Srebrenica: Kad mi ubijeni ustanemo", što je prvi put da ova tema stiže na teatarske daske u Srbiji. Ekipa predstave na čelu sa Zlatkom Pakovićem se od premijere suočava sa brutalnim napadima i uvredama.
Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji je prošle godine pokrenuo projekt "Srebrenica: Kad mi ubijeni ustanemo", te su u Beogradu izveli uvodni performans za ovu predstavu. Kroz performans je tada rečeno da predstava ima za zadatak govoriti istinu, jer žrtve genocida to zaslužuju. Produkcija je održala obećanje dato krajem sedmog mjeseca 2019. godine te su 24. septembra 2020. odigrali premijeru ovog pozorišnog komada.

Iako je predstava o genocidu u Srebrenici pozitivno pozdravljena u Bosni i Hercegovini, te će gostovati na Festivalu MESS i u Narodnom pozorištu Tuzla, ne može se reći da je situacija identična u Srbiji. U danima nakon premijere, mediji su odabrali strane i pokazali svoju (ne)objektivnost, a kulturne institucije u Srbiji odlučile su šutjeti. Mnogi će reći - očekivano.

S druge strane, fokus je potrebno pomjeriti na glavno pitanje - šta ovakvi potezi i reakcije govore o kulturnoj i umjetničkoj slobodi jedne države?

“Ne boli nas hajka, uvrede i poziv na linč. Boli tišina kulturnih institucija i nedostatak umjetničke slobode“

Bilo bi nerealno očekivati da predstava neće izazvati negativne reakcije pojedinaca, no ono što je iznenadilo ekipu ovog pozorišnog komada jeste neoglašavanje kulturnih institucija i udruženja u Srbiji.

"Pozitivnih reakcija ima iz Srbije, ali i ostatka regiona. Javljaju se pojedinci, kako službeno, tako i privatno. Mnogo građana želi vidjeti ovu predstavu, stalno pitaju kada će je, kako i gdje imati priliku pregledati. Problem je jasan – institucije šute. Dvije sedmice traju napadi i prijetnje, a institucije se odbijaju oglasiti. Očigledno je da slobode umjetničkog izražavanja u Srbiji nema, čim ovakvu predstavu moramo izvoditi uz prisustvo policije. A kada se takvo nešto desi, onda je jasno da u takvom društvu nema prostora za umjetničku slobodu", govori producentica predstave i izvršna direktorica Helsinškog odbora za ljudska prava u Srbiji Izabela Kisić.

U julu 2019. izveden je uvodni performans u ovu predstavu, a već tada je nekoliko pojedinaca pokušalo sabotirati izvođenje i napasti glumce i reditelja. Sva veća beogradska pozorišta odbila su otvoriti vrata pozorišnom komadu srbijanskog reditelja Zlatka Pakovića, pokrivajući svoje "ne" vrlo banalnim razlozima.

"Predstava je važna jer otvara dijalog o prošlosti, a bez njega nema budućnosti društva. Ona otvara razgovor o odgovornosti za rat i zločine i mislim da je to od ključnog značaja za odnos Srbije sa svojim susjedima - sa zemljama u regionu s kojima je bila u sukobu devedesetih", govori Kisić.

Ova predstava je dokument ovog vremena, ali je istovremeno i alternativni narativ koji se ne može čuti nigdje drugo. Bez takvog narativa nema mogućnosti za ostvarivanje normalnog dijaloga.

"Predstava već mijenja situaciju u društvu. Ona preko umjetnosti govori o stvarnosti koja dolazi do šire publike, otvara brojna pitanja i pobuđuje razgovor. Mislim da je ova predstava već probudila nešto kod građana, čemu najviše svjedoče pozitivne reakcije i traženost", govori Kisić.

Komad koji u epicentar stavlja najvažnija moralna pitanja za društvo u Srbiji - Priznanje o genocidu

Autoru predstave ovo nije prvi put da se hvata u koštac sa temama koje izazivaju negativne reakcije pojedinaca. Već je ranije potpisao nekoliko pozorišnih predstava u kojima se bavi tematikama koje su izrazito značajne za različite zemlje regiona. U ovom pozorišnom komadu se bavi razotkrivanjem ideoloških, psiholoških i lukrativnih mehanizama koje su zločin genocida najprije omogućili, a sada ga poriču.

Ovo je ujedno i prva pozorišna predstava u Srbiji koja u epicentar stavlja jedno od najvažnijih moralnih pitanja za društvo te države, a to je priznanje da je u Srebrenici počinjen genocid.

"Malo je predstava koje su u Srbiji izazvale ovakve reakcije naroda. Naprimjer, sličan je haos napravila i premijera predstave o Svetom Savi prije tri decenije. Ovdje govorimo o temi koja je ključna da se razumije Srebrenica i odabere put kojim ćemo ići u budućnosti. Od osnivanja pozorišta ono služi kako bi se u njemu preispitivale ključne, bolne i traumatične stvari. Zato je važno govoriti i ovoj temi", govori reditelj Paković.

Dodaje kako će predstavu nastaviti igrati u Beogradu, tačnije, u Centru za kulturnu dekontaminaciju. Osim toga, bit će dostupna i u online formatu na YouTube kanalu Helsinškog odbora za ljudska prava u Srbiji. Kisić ističe kako se namjeravaju obratiti i drugim pozorištima u Srbiji, ali i da već ima naznaka da će predstava biti odigrana u Novom Pazaru i Subotici: "Voljela bih da je odvedemo u Kragujevac, Niš, Novi Sad i druge gradove - gdje god ima prostora da ona bude izvedena".

Osvrću se na pozitivne i negativne reakcije društva, ističu kako se cijela glumačka ekipa iznenađujuće dobro nosi sa pritiskom javnosti, pogotovo kada se uzme u obzir činjenica da se prvi put susreću s ovakvim napadima.

Kisić i Paković kažu kako su odlučili pratiti samo pozitivne komentare i nastaviti dalje. Zbog umjetnosti, zbog potrebe da se kaže istina, ali i zbog ljudi do kojih ta istina tek treba pronaći put.