Pozorište je stil života
85

Izudin Bajrović: Narodno pozorište je opravdalo epitet najznačajnije teatarske kuće u BiH

Piše: S.H.P.
Foto: D. S./Klix.ba
Foto: D. S./Klix.ba
Kada je prije nekoliko mjeseci Izudin Bajrović dobio priliku da obnaša dužnost direktora Narodnog pozorišta, svi su znali da je ova funkcija kao stvorena za njega. Naime, rad u pozorištu obilježilo je njegovu 30 godina dugu karijeru i ono je za njega život i temelj glumačke umjetnosti.

Jedan od naših najboljih glumaca Izudin Bajrović od oktobra obnaša funkciju izvršnog direktora Narodnog pozorišta u Sarajevu. Protekla godina je za Narodno pozorište bila, prema njegovim riječima, prilično uspješna, pogotovo u produkcijskom smislu uz dosta kvalitetan program prilagođen svim kategorijama stanovništva.

"Bilo je i suza i smijeha u publici, a to je vrlo bitno. Bilo je dosta uspješnih gostovanja naših dramskih, operskih i baletskih predstava u našoj zemlji, ali i u regionu i u Evropi. Mislim da je Narodno pozorište opravdalo epitet najznačajnije teatarske kuće u BiH i ispunilo zadatke koji se postavljaju pred jednu kulturnu ustanovu koja za dvije godine obilježava stotinu godina postojanja", rekao je Izudin Bajrović.

Planovi koje ima za sljedeću sezonu su još ozbiljniji, a ciljevi su mnogo viši nego što su bili u 2018. godini. Za publiku će i u novoj sezoni pripremiti samo najbolje.

"Opera i balet će pokušati postaviti djela koja su u vrhu tih umjetnosti, kao što je 'Uspavana ljepotica' u baletu ili 'Boemi' i 'Otelo' u operi. Drama već u februaru izlazi s Brehtovim komadom 'Kavkaski krug kredom', a potom slijedi 'Snijeg' Orhana Pamuka", ističe Bajrović.

Veliki planovi za narednu sezonu

U novoj godini Bajroviću je želja da još jačom učini kadrovsku situaciju u Narodnom pozorištu, kako u umjetničkim tako i u neumjetničkim segmentima, ističući kako im fali ne samo glumaca, operskih pjevača, baletskih igrača, već i krojača, stolara i dekoratera.

"Problemi su prije svega kadrovske prirode i čini se da su oni i najteži za prevazići. Treba otvarati prostor mladima, umjetnicima čije najljepše godine prolaze u čekanju na šansu do koje se u ovakvoj produkcijskoj situaciji kod nas sve teže dolazi. Finansijski problemi su nešto sa čim se u startu računa, ali naučeni smo da ih prevazilazimo", rekao je direktor Narodnog pozorišta.

Foto: D. S./Klix.ba
Foto: D. S./Klix.ba

Jedan od velikih problema Narodnog pozorišta je prepterećenost kapaciteta.

"Mi smo praktično četiri u jedan, Opera, Drama, Balet pa još i Filharmonija, sve pod jednim krovom, na istoj sceni. To zahtijeva priličan napor za posložiti stvari tako da svi dobiju prostor i vrijeme neophodno za rad svakog od njih, a zgrada, ma koliko lijepa bila, također zahtijeva prilična ulaganja kako bi se održala u dobrom stanju", rekao je Bajrović i dodao kako je posao glumca i posao direktora Narodnog pozorišta posve različit posao, ali koji podjednako zahtijeva ljubav prema pozorištu.

Bajrović ističe kako je gluma kreativna umjetnost, pa zbog toga i direktor pozorišta mora u sebi naći kreativnost i ne dozvoliti da je usput izgubi.

"Direktor bi morao voljeti pozorište bar približno onoliko koliko ga glumac voli. I valjda bi oni koji postavljaju direktore institucija te vrste uvijek to morali imati u vidu. Može se biti ne znam kakav menadžer, ako se pozoriste ne osjeća svim svojim bićem, sve je džaba", kaže naš glumac.

Izudin Bajrović je jedno vrijeme obnašao i funkciju direktora Drame Narodnog pozorišta u Sarajevu, bio je glumac pripravnik, glumac svih grupa sve do prvaka Drame.

"Ja sam ovdje već duže od 30 godina i smatram da sam za to vrijeme uspio upoznati pozorište, osjetiti njegovo bilo i shvatiti ljude. Sve to skupa, zajedno s iskustvom obavljanja dužnosti direktora Drame, koristim kao neki osnov za posao koji trenutno obavljam", rekao je Bajrović.

Mladi i umjetnost

Bajrović smatra da se u današnje vrijeme sve čini da se mladi obeshrabre da se bave umjetnošću ili da konzumiraju kulturne sadržaje.

"Društveni kontekst je postavljen tako da je najvažnije proći na tenderu za neke velike projekte, uzeti nabrzinu novac, kupiti dobar auto i izgraditi kuću s velikim zidom, a u takvom kontekstu za kulturu nema mjesta. Kultura ne donosi novac, od nje se ne može obogatiti, a usput, onaj ko je kulturno, intelektualno osviješten može samo predstavljati prepreku u sistemu zvanom prvobitna akumulacija kapitala koji je kod nas uspostavljen", rekao je i Bajrović i dodao kako je produkcija i mogućnost zapošljavanja u BiH svedena na nulu i to mlade udaljava od ideje da bi tako mogli osigurati egzistenciju.

Međutim, uvijek postoji ono čarobno "ali".

"Uvijek postoje ljudi koji ne mogu protiv sebe, a kojima je umjetnost usađena u DNK i koji su jednostavno predodređeni da se kulturom bave ili da je konzumiraju i to će uvijek biti tako, zato su nama sale i dalje pune i zato i dalje dolaze nove generacije mladih koje kreću tom stazom", rekao je Izudin Bajrović.

Trideset godina uspješne karijere

U toku svoje tridesetogodišnje karijere Bajrović je glumio u bezbroj predstava, televizijskih serija i filmova, ali, kako kaže, za njega je pozorište život.

"Pozorište je temelj. Film i TV su nadgradnja. Pozorište vas uvuče poput crne rupe i iz njega nema puta. Usput vas često i samelje, ali ono je temelj i vrhunac glumačke umjetnosti. Film i TV donose popularnost i nešto ozbiljniji novac. U našim uslovima, kada je filmska i TV produkcija mizerna, rad na takvim projektima dođe kao lijep izlet koji možda malo osokoli narcizam u biću, ali pozorište je ipak život", ističe Bajrović.

Foto: D. S./Klix.ba
Foto: D. S./Klix.ba

Bavljenje glumom je posao kao i svaki drugi i ima svojih lijepih i manje lijepih trenutaka. A u njegovoj karijeri je baš kao i u svakoj drugoj bilo i uspona i padova, no najponosniji je na činjenicu da ni ratne godine nisu mogle učiniti da se plamen umjetnosti u njemu ugasi.

"Ponosan sam na ono vrijeme kada smo u uslovima opsade Sarajeva, uz sve što nas je snašlo, uspjeli naći snage da ne dozvolimo da se plamen umjetnosti ugasi i da je tada kultura bila jednako život. Ponosan sam da sam bio učesnik tog fenomena, jer sačuvati duh je u tim uslovima bilo od ključne važnosti", rekao je Bajrović.

Ono na što je Bajrović posebno ponosan je to što je njegov sin Dino krenuo njegovim stopama.

"Znam da će se neko vrijeme morati boriti s tim što sam mu ja otac jer ljudi su nažalost spremni gledati stvari jednodimenzionalno, tako da će mu ta činjenica više biti otežavajuća, nego olakšavajuća okolnost. Imao sam priliku pogledati ulogu koju je napravio u filmu 'Sin' rediteljice Ines Tanović, a koji se još nije pojavio pred publikom, i moram reći da sam veoma ponosan na to što je on tamo uradio. Njegov put je njegov put i on će ga morati sam prokrčiti", rekao je na kraju našeg razgovora Izudin Bajrović.