Kultura
27

Beethoven je stigao u Sarajevo: Spektakularan početak čarolije 4. SCMF-a

Piše: Senka Hodžić
(Foto: Almin Zrno)
Do posljednjeg mjesta puna dvorana Doma OS BiH na otvaranju četvrtog Sarajevo Chamber Music Festivala održanom 29. augusta nije bila dovoljna da primi sve koji su željeli poslušati dugo iščekivani koncertni događaj.

Publika je prepoznala ideju da fokus umjetnosti treba da bude na supstanci, te da kulturni život jedne sredine ne treba posmatrati kao dekoraciju sive svakodnevnice, već kao osnovno pravo svih pojedinaca koji u toj sredini djeluju. Tome u prilog već sada govori i veliki broj rezervacija za sve koncertne događaje u okviru Festivala, a sudeći po interesovanju i posjećenosti sinoćnjeg događaja, festival organizovan saradnjom Muzičke akademije Sarajevo i Manhattan String Quarteta iz New Yorka već sada se može smatrati jednim od najvažnijih kulturnih događaja godine.

Publiku u sali Doma armije pozdravili su dekan sarajevske Muzičke akademije Ivan Čavlović i izvršna direktorica SCMF-a Amila Ramović, naglasivši činjenicu da je Festival pokazao da postoji publika za umjetničku muziku, ali i da je ova manifestacija namijenjena svima koji žele doživjeti iskustvo njenog slušanja, te su se zahvalili pokroviteljima i prijateljima Festivala, u prvom redu Norveškoj ambasadi i sponzorima u SAD-u. Publici se obratio i ministar kulture i sporta Kantona Sarajevo Ivica Šarić sa komentarom da je sada već izvjesno da je ovaj festival prevazišao format programa Muzičke akademije, i postao veoma važan tradicionalni kulturni događaj za Sarajevo i Bosnu i Hercegovinu.

Kako je ovogodišnje izdanje SCMF-a u potpunosti posvećeno kamernim djelima jednog od najvećih kompozitora umjetničke muzike Ludwiga van Beethovena (1770–1827), članovi Manhattan String Quarteta potrudili su se sinoćnjim koncertom slušateljima predočiti suštinu Beethovenovog kamernog stvaralaštva ispoljenu kroz komponovanje gudačkih kvarteta. Specifikum ovogodišnjih festivalskih dešavanja čine kratka predavanja kao uvod u slušanje djela koja čine program ovogodišnjeg SCMF-a. Da gudački kvarteti nađu put do posjetilaca koncerta pobrinuo se dekan Muzičke akademije Sarajevo, dr. Ivan Čavlović u svom kratkom predavanju, naglasivši pritom ideju Beethovena kao kompozitora "u svakom vremenu i na svakom mjestu".

Koncertna večer, i ukupan festivalski program, započeo je prvi gudačkim kvartetom L. van Beethovena, op. 18, br. 1, kojeg je Beethoven komponovao između 1798. i 1800. godine u seriji prvih šest kvarteta naručenih od strane princa Josepha Franza Maximilliana Lobkowitza. Već od prvih taktova početnog stava Allegro con brio, izvrsna usklađenost i način pretapanja individualnih izvođačkih energija članova Kvarteta u rezultantu koja se provlačila i kroz arioznu pjevnost drugog stavka, polet i razigranost trećeg, te upečatljivi četvrti stavak, započeli su koncert na najbolji mogući način.

Nakon izvrsne izvedbe kvarteta iz kompozitorove rane stvaralačke faze, Manhattan String Quartet se publici predstavio sa Beethovenovim posljednjim kvartetom. Kvartet br. 16 označen opusom 135 u F duru komponovan je 1826. godine i predstavlja sublimat Beethovenovog stvaralaštva iz domena ove forme. Članovi Manhattan String Quarteta su i tokom ove izvedbe bili na visini zadatka demonstrirajući zavidan nivo koordinacije kombinovane sa izuzetnim izvođačkim nadahnućem, kako u ranom Kvartetu sa osjetnim utjecajima Haydna i Mozarta, tako i u posljednjem u čijem četvrtom stavu Beethoven postavlja pitanje akordskim sklopovima ispod kojih je zapisao: "Muss es sein? (Mora li to biti?)" a potom na pitanje i odgovorio sa: "Es muss sein! (To mora biti!)". Stavom nazvanim "Der schwer gefaßte Entschluß (Teška odluka)" kroz koji se provlači pitanje o dolasku neizbježnog, završen je prvi dio koncertnog programa.

Koncertna večer zaokružena je Kvartetom br. 9, op. 59, br. 3 u C duru, iz skupine tzv. Razumovski kvarteta komponovanih 1806. godine na narudžbu ruskog ambasadora u Beču Andreja Razumovskog. Premda su članovi Manhattan String Quarteta tokom kompletne izvedbe bili na visini zadatka i još jednom pokazali o kakvim se muzičarima radi, čini se da je na publiku poseban dojam ostavio furiozni četvrti stav Allegro molto, čiji je završetak označivši kraj izvedbe, ali i kompletnog koncerta publiku digao na noge, a muzičari su se uz buran aplauz i ovacije vraćali na pozornicu nekoliko puta.

Vrhunski repertoar u kombinaciji sa nadahnutom izvedbom rezultirao je izvanrednim slušalačkim iskustvom za publiku u prepunoj koncertnoj dvorani pokazujući da Muzička akademija i Manhattan String Quartet i ove godine uspijevaju u misiji da vrhunsku muziku približe svima koji tu muziku žele čuti. Potcrtavajući tezu profesora Ivana Čavlovića, a velikom slobodom se može reći da je Beethoven, uz pomoć fantastične izvedbe Manhattan String Quarteta, ali i odlične atmosfere koju je stvorila publika u dvorani, bio prisutan u sarajevskoj augustovskoj večeri kroz univerzalni i neprevaziđeni duh svoje muzike.

SCMF sutra: Djela Beethovena, Brittena i Sijarića

Treći zaredom koncert ovogodišnjeg SCMF-a u pogledu kvaliteta repertoara činit će zanimljiv koncertni događaj. Dvorana Doma Oružanih snaga BiH će u nedjelju 31.08. u 19:30 sati biti mjesto na kojem će još jednom u izvođenju Manhattan String Quarteta zazvučati djela Ludwiga van Beethovena, engleskog kompozitora Benjamina Brittena, ali i djelo savremenog bosanskohercegovačkog kompozitora Ališera Sijarića. Činjenica da je Direkcija Festivala izrazila želju da ovogodišnje izdanje ima porudžbu od jednog bosanskohercegovačkog autora predstavlja raritet, te govori da iako živimo u društvu u kojem se nematerijalno, a što utemeljuje osnovne vrijednosti duha, stigmatizira kao nepotrebno i suvišno, ipak postoji način odupiranja kulturnoj letargiji bosanskohercegovačke sredine. Istina, trenutno socioekonomsko stanje u diktira tempo i dinamiku produkcije umjetničke muzike u BiH, međutim SCMF nastoji poslati poruku kompozitorima da nisu prepušteni sami sebi, te da kompozitorstvo u BiH, uz zajednički napor, može ostvarivati kontinuitet.

Program predstojećeg koncerta zamišljen je kao upoznavanje sa jednom od najdelikatnijih formi kamernog stvaralaštva – gudačkim kvartetom, a da bi je publika doista shvatila, pobrinut će se mr. sc. Amila Ramović u okviru kratkog 20-minutnog predavanja u 19 sati.

Koncert će otvoriti Beethovenov Gudački kvartet br. 8, op. 59, br. 2 iz skupine Razumovski kvarteta komponovanih po narudžbi ruskog ambasadora u Beču. Iz Brittenovog opusa odabran je Gudački kvartet br. 2, op. 36 u C duru komponovan 1945. godine, dok će sami kraj koncerta obilježiti praizvedba ostvarenja Cross Bowing Ališera Sijarića, jednog od najznačajnijih bosanskohercegovačkih kompozitora mlađe generacije. Prema riječima autora prve Historije muzike u Bosni i Hercegovini dr. Ivana Čavlovića, Sijarićev muzički jezik je ''neoavangardan i intelektualistički, međutim s vrlo naglašenim emocionalnim efektima'' te se stoga ova praizvedba očekuje sa velikim interesom.

Ulaz na sve koncerte je slobodan, slijedeći stav Muzičke akademije da je pristup vrhunskoj umjetnosti osnovno ljudsko pravo. Određeni broj mjesta će stavljen na raspolaganje za rezervacije, dok će ostala biti slobodna za posjetioce. Preostala mjesta za rezervacije moguće je rezervisati putem SMS-a +387 60 332 6650, maila [email protected], ili poruke na Facebook profilu Scmf Sarajevo.