Podsjetnik stradanja
151

Fotografije predmeta pronađenih u masovnim grobnicama: Posljednje svjedočanstvo postojanja

N. O.
Foto: Ziyah Gafić/VII
Foto: Ziyah Gafić/VII
Bh. fotograf Ziyah Gafić imao je zadatak fotografisanja ličnih predmeta stradalih u genocidu u Srebrenici pronađenih u masovnim grobnicama, a koji su imali za cilj pomoći pri identifikaciji tijela. Gafić je ove predmete okarakterisao kao posljednje svjedočanstvo da su ti ljudi postojali.
Na 27. godišnjicu genocida u Srebrenici priznati bosanskohercegovački fotograf prisjetio se kako je izgledalo fotografisati predmete pronađene u masovnim grobnicama, koji su služili za identifikaciju ubijenih.

Fotografije prikazuju različite predmete - poput polomljenih naočala, uništenog sata ili kašike, a Gafić je kazao kako je fotografisao "hiljade satova, ključeva, cipela, češljeva, naočala" koji su ekshumirani iz grobnica.

Pojasnio je kako su ovi predmeti čišćeni, katalogizirani i koriste se za pomoć u identificiranju tijela pronađenih s njima kao i forenzičkih dokaza u suđenjima za ratne zločine.

"Cilj je zadržati ih kao posljednje svjedočanstvo činjenice da su ti ljudi postojali, očuvajući ih kao tačan, nepristrasan fotografski dokument koji govori priču o onome što se dogodilo - integriranje objektivnog forenzičkog pogleda s ljudskim saosjećanjem", opisao je Gafić.

Koliko su ovi predmeti značajni moglo se zaključiti i iz priče Mirsada Sinanovića koji je identifikovao posmrtne ostatke oca zahvaljujući predmetima koji su pronađeni uz njegove kosti.

"U Institutu u Tuzli sam pogledao stvari - pronađen je njegov veš, dokumenti vezani za banku, tabakera - i u tom trenutku sam shvatio da je to zaista on", ispričao je Sinanović u razgovoru za Klix.ba

Također, Gafić je o iskustvu fotografisanja predmeta pronađenih u masovnim grobnicama govorio i u TED Talk videu.

"Ovo su jednostavni predmeti, satovi, češljevi, ključevi. Svi smo upoznati s njima. Činjenica da su neke od žrtava sa sobom nosile lične predmete poput četke i paste za zube je jasan znak da nisu znali šta će im se desiti", kazao je Gafić tom prilikom.

Pojasnio je da je odlučio kreirati vizuelni arhiv koji bi preživjeli mogli lako pretražiti i kako bi ovi predmeti nastavili podsjećati na ono što se zaista desilo.