Predrasude i kolorizam
2

Zašto Bollywood koristi uvredljivu praksu farbanja lica u filmovima?

S.H.P.
Bollywood je možda najpoznatiji po glamuroznim ulogama, blistavim kostimima i energičnim plesom. No ono što je svima začuđujuće je to što koristi promicanje uvrjedljive prakse fabrabnja lica u smeđu boju.

Nagrađivana filmska rediteljica Neeeraj Ghaywan kazala je da je ova praksa zapravo rasizam.

U SAD-u koncepti crnog i smeđeg lica potiču iz 19. stoljeća kada bi bijelci potamnili svoje lice šminkom i koristili rasističke stereotipe kako bi imitirali crnce ili neke druge nacionalne manjine. Bijelci su to radili jer je crncima u tom periodu bilo zabranjeno zaposlenje u holivudskoj industriji.

Bollywood je u mnogim filmovima prihvatio praksu smeđeg lica, tako što privremeno potamnjuje kožu izvođača, pogotovo kada prikazuju likove iz zaostalih mjesta.

Kao i u ranim danima Hollywooda i u Bollywoodu ne žele zaposliti ljude zaposliti osobe tamnije puti, čime se produbljuje diskriminacija i nejednakost u Indiji.

Na primjer, popularni film 2019. godine "Bala" predstavio je priču o ženi koja je trpjela diskriminaciju zbog boje svoje kože.

Ženu je glumila poznata glumica Bhumi Pednekar kojoj su potamnili kožu kako bi igrala ulogu. Neki su istakli ironiju jednog od promotivnih plakata filma gdje je njen lik bio okružen proizvodima za posvjetljivanje kože.

Pednekar je pokušala odbraniti reditelja filma kazavši da je fizički izgled nije bitan u dodjeljivanju uloga.

Popularnost filmova koji koriste koncept smeđeg lica, poput hitova iz ureda "Super 30" i "Gully Boy", također objavljenih 2019. godine, sugerira da Bollywood još uvijek nije pod velikim pritiskom javnosti zbog prakse koju mnogi smatraju rasističkom i uvredljivom.

"Ovakav pristup sigurno je povezan s kastama. Hinduistički religiozni tekstovi puni su onoga što bismo sada prepoznali kao rasističke stereotipe. Dolazak bljedolikih kolonijalnih vođa u 18. stoljeću također je produbio predrasude", rekla je sociologinja Sanjay Srivastava.

Naime što si bilo bliži bijelom potomku, to si bio na većoj poziciji hijararhije rase. Britanska vladavina je također kriva za daljnju polarizaciju kasta.

Osim toga hinduistički bogovi i božice su nevjerovatno bijeli, osim tamnoputih Šive, Rame i Krišne.

Prije nastanka zvučnih filmova u Indiji 1931. godine, pozorište Parsi, pod utjecajem kolonijalnog engleskog teatra, poslužilo je kao zabava za rastuću srednju i radničku klasu i bilo je vrlo popularno.

Neovisnost Indije 1947. godine otvorila je put novom ustavu koji je zabranio diskriminaciju na temelju kasta, ali ona je i dalje prevladava u pojedinim dijelovima Indije.

"A kolorizam, diskriminacija na temelju boje nečije kože, prevladava u Bollywoodu. Kolorizam uopće nije problematiziran, budući da se ogroman broj bollywoodskih kina oslanja na njega kao na kao sredstvo zabave ", tvrdi je Srivastava.

Neki od najplaćenijih i najgledanijih filmovia u Indiji "Gully Boy", "Bala" i "Super 30" koristila su koncept smeđeg lica.

"Odluka o odabiru slavnog glumca nad tamnoputim izvođačem temelji se na želji da se veliki proračunski film učini financijski održivim. Tako razmišljaju ljudi u Bollywoodu“, rekla je filmska redateljica Neeraj Ghaywan.

Ghaywan vjeruje da je nedostatak različitosti u Bollywoodu razlog zbog kojeg se kaste pogrešno prikazuju. Ona tvrdi da da je korijen problema u tome što je kastna diskriminacija duboko usađena u Indiji i da Bollywood samo odražava društvene ideale.

Društvena preferencija prema svjetlijoj koži dovela je do procvata globalnog poslovanja u proizvodima za posvjetljivanje kože. Predviđa se da će međunarodno tržište kozmetike za izbjeljivanje kože dostići više od 6,5 milijardi dolara do 2025. godine, navodi se u izvještaju analitičara Global Industry.

Iako je nekolicina indijskih poznatih osoba odbila biti povezana s proizvodima za posvjetljivanje kože, neka velika imena omogućila su da ih promoviraju u Indiji.

Glumac Shah Rukh Khan često nazivan "kraljem Bollywooda" godinama je reklamirao kremu za posvjetljivanje kože muškaraca.

U 2013. godini, peticija kojom se traži prekid diskriminatornog oglašavanja proizvoda prikupila je više od 27.000 potpisnika. Khan je 2016. godine navodno rekao The Guardianu da nikada neće koristiti proizvod.

Neki stručnjaci tvrde da je utjecaj Bollywooda na društvo veći nego ikad, dijelom i zbog društvenih medija. Stručnjaci vjeruju da bi bollywoodske slavne osobe mogle učiniti mnogo više na promjeni stavova širom zemlje prema tamnoj koži.