Autor filma "Srbenka"
2

Reditelj Nebojša Slijepčević: Prošlost je najveći problem ovih krajeva jer utječe na sadašnjost

N. O.
Nebojša Slijepčević (Foto: Pixsell)
Nebojša Slijepčević (Foto: Pixsell)
Nagrađivani dokumentarni film "Srbenka" autora Nebojše Slijepčevića prikazuje se u sklopu programa "Suočavanje s prošlošću" Sarajevo Film Festivala. S rediteljem smo razgovarali o uspjehu filma, važnosti nacionalnog identiteta na području Balkana te utjecaju prošlosti na sadašnjost.
Film hrvatskog reditelja sniman je 2014. godine na probama predstave Olivera Frljića o ubistvu dvanaestogodišnje Aleksandre Zec početkom devedesetih godina prošlog stoljeća. Kroz ovaj slučaj, koji skoro 30 godina potresa hrvatsko pravosuđe, jer nije riješen uprkos pritiscima javnosti, Slijepčević je objasnio svakodnevnicu srpske manjine u Hrvatskoj.

S obzirom na to da će film biti prikazan na programu "Suočavanje s prošlošću", Slijepčević je, aludirajući na temu nacionalnog identiteta, kazao da se u ovom slučaju, pogotovo kada je riječ o Srbenki, radi o suočavanju sa sadašnjošću, a ne s prošlošću.

"Prošlost je najveći problem ovih krajeva zbog presudnog utjecaja na sadašnjost i utoliko se treba suočavati s prošlošću kako bi nam sadašnjost i budućnost bile bolje, iako to zvuči kao fraza", kazao je Slijepčević.

Govoreći o filmu koji je premijerno prikazan 2018. godine kaže kako konkretna motivacija nije bila da govori o onome što se dešavalo od 1991. godine, već je namjera bila "raditi film koji će prikazati kako jedna generacija danas odrasta u Hrvatskoj, u kakvim uvjetima odrasta i kako je to živjeti s neriješenim kolektivnim traumama koje se prenose na društvo i politiku".

Film je nagrađen Srcem Sarajeva za najbolji dokumentarni film 2018. godine te nagradom Vladimir Nazor u Hrvatskoj, kao i brojnim međunarodnim nagradama, a otkupio ga je i HBO servis.

Nebojša Slijepčević na 24. SFF-u (Foto: Arhiv/Klix.ba)
Nebojša Slijepčević na 24. SFF-u (Foto: Arhiv/Klix.ba)

Komentarišući uspjeh filma reditelj kaže da mu nagrade nisu bile "niti svrha niti namjera", iako je očekivao da će tema biti bitna na nivou regije te je, kako kaže, "htio da dođe do što šireg auditorija".

"Te nagrade su mi s jedne strane pokazatelj da je tema stvarno bitna, a s druge strane su otvorile put da film vidi više ljudi", kazao je Slijepčević.

Iako proglašen najvažnijim filmskim ostvarenjem 2018. godine u Hrvatskoj, film nikad nije prikazan na javnom servisu te države. Kako ističe Slijepčević nakon pritiska javnosti HRT je nakon više od godinu otkupio film, ali "nisu uspjeli pronaći 72 minute u proteklom periodu da prikažu film".

Pored uspjeha na Balkanu, film je bio veoma uspješan na stranim festivalima, međutim, ono što je posebno iznenadilo autora filma jeste poistovjećivanje ljudi u inostranstvu s jednom prilično lokalnom temom, što se između ostalog desilo na festivalu u Meksiku.

"Film govori o nečemu vrlo specifičnom, vrlo lokalnom, što je nama velika i važna tema, ali u svjetskim razmjerama je ipak lokalna priča za koju ja nisam očekivao ni da će iko izvan naših granica moći shvatiti, jer prije svega je film veoma verbalan. Cijeli film čini zapravo desetak ljudi koji sjede i razgovaraju", kaže Slijepčević.

"Objašnjenje ovdašnjeg društva i političkih dešavanja je stvarno komplikovano i onda dođeš u Meksiko, ali i u druga mjesta i države, gdje ljudi ne znaju ništa o historiji i društveno-političkoj situaciji Balkana, ali prepoznaju motive šta to znači biti 'onaj drugi' u nekom društvu, šta to znači biti 'drugačije' dijete u nekom društvu", objašnjava reditelj.

Govoreći o filmovima koji će pored "Srbenke" biti dio programa "Suočavanja s prošlošću", reditelj je kazao da je teško preporučiti vlasititi film pored filma "Quo Vadis, Aida?", za koji ističe da je sjajan film bez obzira na to šta glasači Oscara mislili o tome, kao i filma "Teret".

Objašnjavajući "Srbenku", autor je istakao da film nudi rijedak "pogled unutra" u način rada Olivera Frljića te kako nije rađen na način da objašnjava i intelektualizira, nego da prenosi iskustvo i da se doživi emotivno.

Također, Slijepčević je najavio i novi projekt na kojem radi, kratki igrani film koji se bavi "pomalo fantastičnim razvojem događaja koji se desio u selu na hrvatsko-bosanskoj granici, a govori o čovjeku koji živi apsolutno sam, kojeg su opljačkali, a spas mu je stigao na najneočekivaniji mogući način".

Reditelj je naglasio da će to biti prvi igrani film u njegovoj karijeri nakon dugo vremena, koji ga "jako veseli kao projekat".

"Još uvijek nije određen datum premijere, ali bi distribucija i prijava filma na festivale trebala započeti u toku godine", najavljuje Slijepčević.