"Novo nenormalno"
33

Moskva u lockdownu, Madrid u raljama noravirusa: Intrigantni Netflixovi projekti od prije pandemije

Piše: Ines Mrenica
Netflix ove jeseni prikazuje dvije distopijske serije, koje u fokusu priče imaju pandemiju nepoznatnog virusa. Savremena medicina je nemoćna, dok politika koristi ograničenja sloboda kako bi nametnula novu vrstu fašizma. Slučajno ili ne, čak pet serija je na istu temu proizvedeno prošle godine u različitim državama svijeta.
Brza reakcija filmske industrije na pandemiju ne bi trebala biti začuđujuća, obzirom da scenaristi pišu gotovo simultano s odvijanjem prirodnih katastrofa. Međutim, datumi predprodukcije i snimanja aktuelnih serija i filmova, koji se bave distopijskom budućnošću i zaraženim ljudima, otvaraju brojne nedoumice i provociraju opasne teorije zavjera. Prosječan gledatelj ne mora biti ravnozemljaš ili antivakser da bi primijetio kako je virus, prije nego je pušten iz laboratorija ili iskočio iz loše kuhanog šišmiša, pušten u produkciju na malim ekranima.

Građani se cijepe pod prisilom, uz nadzor vojske, a glad i bolest život čine nepodnošljivim. To su uglavnom scene koje izazivaju blagu jezu kod današnjeg gledatelja, a strah postaje veći ukoliko se u obzir uzme podatak da su svjetske televizije i streaming servisi apokaliptičnim pričama pokrile englesko, špansko, rusko, njemačko i korejsko govorno područje. Ljetos je njemački javni servis emitirao seriju “Sloborn”, koja je u montaži bila za vrijeme proljetnog lockdowna, donoseći priču o misteriznom virusu koji hara otokom u Sjevernom moru, izazivajući niz simptoma, među kojima je i krvarenje iz očiju.

Nakon treće sezone danske serije "Rain", Netflix je ove godine prikazao i korejsku seriju "Kingdom". Smještena u korejskom srednjovjekovnom razdoblju Joseona, donosi priča o krunskom princu koji je poslan na samoubilačku misiju kako bi istražio tajanstvenu kugu koja se širi po "kraljevstvu". Zanimljivo je da je zombie priču o virusu ubačenom u vodu od strane velike korporacije imala i susjedna Hrvatska u vidu filma "Poljednji Srbin u Hrvatskoj" (2019.).

Početkom jeseni, tačnije 7. oktobra, na Netflixu je osvanula ruska distopijska limitirana serija "Epidemija", koja se na streaming servisu prikazuje pod naslovom "To the Lake". Govori o nekoj vrsti kuge koja pogađa Moskvu, a proizvedena je i premijerno prikazana prošle godine u Rusiji. Moskva je u lockdownu, jer ju je poharao virus koji izaziva respiratorne probleme i diskoloraciju očiju, nakon čega za samo četiri dana nastupa smrt. Puno snijega, vodke i smrti je dekor priče o grupi ljudi koja nakon što epidemija zahvati cijelu Rusiju, bježi na jezero kako bi izbjegla zarazu i zombije s bijelim očima.

Stavite masku Međutim, najveće ovogodišnje iznenađenje je španska produkcija "La Valla" ili "The Barrier". Svaka premijerna epizoda biva objelodanjena na Netflixu petkom, a radnja se događa u Madridu 2045. godine kada su navala (pazite sad) noravirusa i nedostatak prirodnih resursa doveli do toga da se zapadne demokratije pretvore u fašističke režime, u kojima su ljudi svoju slobodu dali vlastima kako bi bili “sigurni” i spašeni od bolesti.

Glavni grad je podjeljen na dvije regije. Sektor 1 je rezervisan za bogate i privilegovane, a Sektor 2 pripada bijedi i sirotinji, koji prelazak u Sektor 1 mogu ostvariti samo ukoliko imaju radnu dozvolu ili propusnicu za prelazak ogromnog zida koji ih razdvaja (La Valla - Zid). U toj atmosferi, gdje je sve svedeno na bazne porive poput potrebe za hranom i seksom, upoznajemo porodicu iz Sektora 2, kojima su vlasti oduzele djevojčicu.

Malu Martu su odveli u medicinski institut, u svrhu morbidnih medicinskih istraživanja u zvjerskom mengeleovskom planu za razvoj antitijela, koja bi dovela do pronalaska cjepiva za noravirus. Bolnicom upravlja vremešna zla supruga ministra, koja mrtvačnicu puni leševima djece i koja ne preza ni od čega kako bi ostvarila svoj karijerni put, koji vodi u oblastima medicine i politike.

Visokoobrazovani građani rade kao sluge bogatima, a teror policije i države je takav da siluje i vrši sistematsko zlostavljanje stanovništva, koje pristaje na sve kako bi bilo spašenio od bolesti. Horor atmosfera kao da kompilira elemente Orwellove 1984. i Francove diktature. Sistem za nadzor se provodi dronovima, staklo i plastika se recikliraju dok ljudska tijela nemaju skoro nikakvu vrijednost. Velika većina građana su vjerni čuvari režima koji rade kao doušnici, pa se ljudi uglavnom ne mogu osloniti ni na svoje komšije.

Inače, svijet u kojem više nema resursa zbog prenapučenosti tematizira i nedavni Netflixov film "Cadaver", koji je predstavio svijet nakon nuklearne katastrofe, otišavši korak dalje i prezentujući kanibalizam kao ono ka čemu idemo nakon sloma kapitalizma. Španski horor “Platforma”, također proizveden prošle godine a prikazan na Netflixu u jeku pandemije, donosi priču o dva zatvorenika koji kaznu služe u neobičnom zatvoru gdje su ćelije postavljene horizontalo. Sredinom prolazi platforma s hranom, na kojoj ima dosta za sve nivoe, ali pohlepa na višim pozicijama onima ispod uglavnom ostavlja samo otpatke, kosti i pljuvačku.

Slom ekonomije može prerasti u najgori horor, a serije u kojima organi reda na ulici izgledaju kao američki vojnici iz Pustinjske oluje govore o “divnom novom svijetu” kojem po svoj prilici hrlimo u zagrljaj. Sada zatvoreni u domove za vrijeme policijskog sata gledamo programe, koji se podvode pod slogan “Novo normalno”. Da li je virus namjerno pušten iz neke laboratorije ili se pojavio kao osveta prirode koju sistematski uništavamo, pokazaće vrijeme koje je pred nama. Trag novca obično odvede do odgovora, a osim farmaceutskih kompanija, sasvim sigurno treba analizirati i propitivati čime su se vodile one filmske kompanije, koje su proizvele brojne distopijske serije, prije nego li smo uopšte saznali za koronavirus.