DOBAR SLUGA, LOŠ GOSPODAR
71

Jeziva M3GAN: Film o kojem svi pričaju

Piše: Ines Mrenica
Foto: Netflix
Foto: Netflix
U kinima je film za sve one roditelje koji danas ne znaju šta napraviti dok njihova djeca paralizirano bulje u telefone i tablete, iako su svjesni da tehnologija nepovratno ovladava životima i ostavlja nesagledive posljedice po mentalno zdravlje.
Davno je HAL 900 u Kubrickovoj "Odiseji u svemiru" pokazao kako napredak umjetne inteligencije može biti put do uništenja čovjeka. "M3gan" predstavlja sve ono što nas proganja i sve više se okreće protiv nas. Ova lutka, koja je pokorila box office prošlog vikenda, donekle podsjeća na Chuckyja i Annabelle, ali najveći horor koji proizvodi nisu njene suptilne metode ubijanja. Ona tjera na razmišljanje o tome što je naše poimanje ljudskosti.

M3gan (Model Three Generative Android) je lutka dizajnirana u tvornici igračaka s namjerom da postane najbolji djetetov prijatelj. Kada to uspije, čini sve da se u tom statusu održi, okrećući se protiv porodice kojoj pripada. I tu kreće pakao. Naučno-fantastični horor "M3gan" osmislio je tvorac "Slagalice strave" i producent fIlmova "Halloween Ends" i "Black Phone" James Waan, a režirao ga je Gerard Johnstone.

Život nije dječija igra

Gemma (Allison Williams) je robotičarka koja se nenadano nađe u ulozi skrbnice svoje osmogodišnje nećakinje Cady (Violet McGraw), nakon što roditelji djevojčice stradaju u stravičnoj saobraćajnoj nesreći. Previše obaveza na poslu i izazovi roditeljstva će prevladati pa emocionalno tupa inžinjerka dolazi na ideju da lutku M3gan (Amie Donald/glas Jenna Davis), koju baš u tom trenutku dizajnira za proizvođača igračaka, dodijeli djevojčici kako bi je usrećila.

Djevojčica s M3gan može učiti (što uvelike ispunjava želju roditelja da Cady biva školovana kod kuće), igrati se, a lutka ima instaliran i visoko razvijen program umjetne inteligencije po kojem se sinhronizira s djeteom, prepoznaje opasnosti i štiti onog kojem pripada. M3gan je učiteljica i dadilja, mokri san svih roditelja kojima u pretrpanom dnevnom rasporedu obaveza nedostaje dio dana da se pozabave sobom. Zvuči odlično, skoro kao engleski koji naša djeca govore dok igraju igrice sa svojim vršnjacima na internetu, ali tu ima jedno ali.

M3gan izgleda kao zvijezda Disneyjevih filmova. Krase je porculanski ten, duga plava kosa, krupne plave oči i suzdražno "ponašanje". Ona ima metalni kostur, silikonsku kožu i jezivo usavršenu umjetnu inteligenciju. Prvobitno oduševljenje androidom prerasta u sveopći užas kada postane jasno da M3gan želi biti jedina prijateljica djevojčici, čak i po cijenu toga da to mora postići ubijanjem gomile nevinih ljudi oko nje. S druge strane, siroče Cady se emocionalno vezalo za lutku, uspješno se oporavivši od preranog gubitka mame i tate. Više ne može podnijeti odvajanje od lutke, a imiticija života pored nje počinje živjeti samostalno. Uskoro se događa i prvo ubistvo, i to djeteta…

Iznenađujuće je da je Universal Pictures na box officeu u premijernom vikend otvaranju s "M3gan" zaradio 30 miliona dolara. Kada se uzme u obzir da je januar mjesec kojeg distributeri i producenti rijetko biraju za premijere onih filmova od kojih očekuju najbolje rezultate, "M3gan" je napravila odličan posao, osvojivši podnednako pažnju publike i naklonost kritike.

Uspjeh filma krije se u njegovoj aktuelnosti. Poruka filma je više nego jasna i u tome je naveći horor ove priče, onaj u koji smo duboko involvirani. Odgoj djece i njihovo slobodno već smo povjerili naprednim tehnologijama i internetu, što je bespovratno zarobilo njihove mozgove. Smrti se ne redaju u njihovom društvu kao kod M3gan, ali tu su druge "draži" prevelike izloženosti telefonima, tabletima i kompjuterima - ekranizam, pretilost, depresija, letalni TikTok izazovi, uništena koncentracija, ADHD, loše držanje i ravna stopala.

FIlm "M3gan" ima dosta spor uvodni dio u razvoju priče i predvidivu završnicu, ali o njemu i djeci (ako je imate) nećete prestati razmišljati danima nakon što ga pogledate. Još nešto, podsjetit će vas na činjenicu da su najbolji horori u povijesti kinemtografije u fokusu radnje imali - djecu ("Egzorcist", "The Shining", "Halloween", "The Ring"…).