lifestyle
5

Stojanović: Najveće interesovanje za replike jedrenjaka pokazuju kolekcionari iz Austrije i Njemačke

Klix.ba
Foto: AA
(Foto: AA)
U proteklih 15 godina iz "brodogradilišta“ Branka Stojanovića "isplovilo je“ i širom svijeta se "otisnulo“ 20 brodova. I to ne bilo kakvih, već svjetski najpoznastijih jedrenjaka. Naravno, nije riječ o stvarnim, već o njihovim replikama, koje on izrađuje.

"Moj je otac 70-ih godina prošlog vijeka izrađivao replike brodova, pa sam možda i ja poželio da mi to bude hobi, a možda sam se za njega odlučio, jer su mi izazov bili nacrti jedrenjaka koje sam pronalazio na internetu", kazao je za Anadolu Agency Branko Stojanović.

U njegovoj radionici, koju smo samoinicijativno nazvali "brodogradilištem", čija je površina svega par metara kvadratnih, nalazi se mnoštvo alata, među kojima su pored ostalih mali strugovi, tokarski strojevi, bušilice, brusilice, cirkular i materijali, međutim on se na tom malom prostoru odlično snalazi.

"Izrada replike nekog poznatog jedrenjaka ne dozvoljava nikakve improvizacije, jer postoji jasan plan po kojem se radi. Bitni su nacrti po kojima se oni izrađuju i materijali koji se koriste, a da se ne govori da treba poznavati obradu drveta, metala rad sa strujom, šivanje, pravljenje užadi, konopaca, kazao je Stojanović.

Naglasio je da se trupovi jedrenjaka prave od šperploče, a da se za najveći broj njegovih dijelova koristi jelovo, lipovo, trešnjino, bazgino drvo, koji spadaju u meko drvo i lako za obradu, a opet čvrsti da ne pucaju pošto su u pitanju jako mali komadi.

"Koliko je zahtjevna njihova izrada i preciznost govori i podatak da na neku od tih replika trebate postaviti 250 malih topova i misliti o svim drugim detaljima. U zavisnosti od nacrta jedrenjaka i od toga da li ćete njegove dijelove sve raditi ili ćete neke od njih kupiti u specijalizovanim prodavnicama, izrada njegove replike može portrajati od pet do šest mjeseci, odnosno do godinu i po dana", rekao je Stojanović.

Uradio najviše replika jedrenjaka "Santa Marija"

Engleski jedrenjak "Keti Šark“, koji je u neka davna vremena prevozio razne vrste začina, bio je prvi čiju je repliku uradio i koji uvijek sa zadovoljstvom izrađuje.

Autor je replika jedrenjaka "Santa Marija“, “Ninja" i "Pinta“, sa kojima je Kristifor Kolumbo otplovio tražeći puteve za Indiju, a stigao do tada nepoznatih kontinenata, nazvanih kasnije novim svijetom.

Među do sada 20 urađenih replika, najviše je replika jedrenjaka "Santa Marija“.

Replike jedrenjaka radi po narudžbi za kolekcionare i to uglavnom iz Austrije i Njemačke i ističe da su do sada bili zadovoljni njihovom izradom.

Stojanović kaže da na domaćim prostorima nema zainteresovanih za replike koje izrađuje.

Trenutno radi repliku jedrenjaka "Baunti“ i priznaje da mu je ona do sada najzahtijevnija, ali naglašava da će istrajati na njenoj izradi, jer nema običaj da pri susretu sa nekom preprekom odustaje.

Nama laicima, koji kada vide koja je preciznost potrebna u izradi i koju količinu minijaturnih djelića treba ugraditi u repliku jednog jedrenjaka, najlakše je izgraditi njegov trup, međutim Stojanović nas je demantovao rekavši da je on najzahtijevniji, jer je osnov svega.

Izrada replika umjetnost

Naveo je da je nemoguće porediti sadašnji način izrade replika brodova sa vremenom u kojim ih je njegov otac izrađivao i naglasio da je on u prednosti, jer pored kvalitetnog alata i materijala postoje specijalizovane prodavnice u Francuskoj i Italiji, u kojima se mogu kupiti skoro svi djelovi za njegovu izradu.

"Druga je stvar što su pojedini poprilično skupi poput na primjer "motora“ za parobrod, koji košta čak 1.000 KM, ali činjenica je da njega i druge dijelove možete kupiti, dok je mom ocu na raspolaganju uglavnom bila šperploča i mala žagica koju djeca u osnovnim školama koriste na časovima opštetehničkog obrazovanja", kazao je Stojanović.

Svjestan je da postoje podijeljena mišljenja oko toga da li izrada replika brodova spada u sferu umjetnosti.

"Mnogi misle da to nije umjetnost, jer mi ili oni koji izrađuju neke druge replike, nismo umjetnici, jer u minijaturnoj formi izrađujemo ono što je neko drugi projektovao, izradio ili izgradio, međutim imajući u vidu koliko nam je strpljena potrebno i sa koliko preciznosti radimo da bi "oživjeli“ neki brod iz nekih davnih ili sadašnjih vremena, trebalo bi priznati da se ipak radi o nekoj vrsti umjetnosti" smatra Stojanović.

Iako za sada radi samo replike jedrenjaka, uvjeren je da će u neko dogledno vrijeme izrađivati replike parobroda i podmornica.

Prema njegovim riječima u Bosni i Hercegovini osim njega postoje još samo dvojica zaljubljenika u ovaj hobi, od kojih jedan živi u Sarajevu, a drugi u Vitezu i izrađuju replike nekih drugih brodova.

Između sebe razmjenjuju iskustva, ali ističe da bi volio da ih je više.

Stojanović je ocijenio da od izrade replika jedrenjaka može zaraditi izvjesna sredstva, ali da se ne može živjeti od ovog posla.

Osim što je specifičan po svom hobiju, specifičan je i po svojim zanimanjima.

On je diplomirani inžinjer fizijatarije, radi kao meteorolog, a nada se da će za godinu dana postati diplomirani ekolog.