Avijacija-geografija
48

Priča o mikronacijama: Šta se dešava kad je država premala za aerodrom?

Klix.ba
Monako
Monako
Na površinu Međunarodnog aerodroma Dubai moglo bi stati 14 država veličine Monaka. Ipak, ova mala mediteranska kneževina igra važnu ulogu na polju avijacije.

Najmanja zemlja na svijetu korijene ima u političkim dogovorima u eri putovanja na konjima, ali moderno doba nameće stalnu potrebu za razvojem avionskog saobraćaja. Kako se sa ovim savremenim zahtjevima nose zemlje čija je površina tako mala da ni kombinovane nemaju dovoljno prostora za prosječni regionalni aerodrom?

CNN u svom pregledu mikronacija rezimira povezivanje Vatikana, Monaka, San Marina, Andore i Lihtenštajna.

Vatikan

Sa površinom manjom od pola kvadratnog kilometra Vatican je najmanja suverena država na svijetu. Sve i da je malo veća, njena lokacija u centru Rima ne bi bila odgovarajuća za gradnju bilo kakvog aerodroma.

Vatikan
Vatikan

Ipak, to ne znači da je Vatikan lišen zračne povezanosti. Zapravo, tamošnji antički zid Leonine koristi se kao heliodrom, a s obzirom da papa nema svoj avion, italijanske zračne snage daju mu helikoptere za letove u i van Vatikana.

Kada su u pitanju prekomorska putovanja, papa i njegova pratnja obično koriste avione kompanije Alitalia. To je postalo svojevrsna tradicija.

Monako

Ova zemlja koja skoro da i nema ravnog predjela svaki pedalj svoje teritorije skupo naplaćuje i sasvim je neodgovarajuća za bilo kakve avionske operacije. Srećom po njeno jet-set stanovništvo, Međunarodni aerodrom Nice Cote d'Azur pogodan je za odlazak na mnoge međunarodne destinacije, a nalazi se vrlo blizu na francuskom teritoriju.

Monako
Monako

Helikopteri voze svakih sat vremena u oba pravca, a mnogi od njih registrovani su u Monaku, čime čine zračnu flotu kneževine. Firme sa bazom u Monaku pružaju i usluge na zahtjev ka drugim "igralištima bogatih i slavnih" kao što su St. Tropez i zimi Courchevel. U obližnjim vodama mogu se dobiti usluge prevoza i superjahtama.

San Marino

Okružen italijanskim teritorijem, San Marino se ponosi svojom historijom, ali mu topografija ne ide u prilog, s obzirom da se nalazi na planinskom prostoru koji ne pruža mogućnost bilo kakve aeronautičke aktivnosti.

San Marino
San Marino

Ova zemlja ima aktivan registar aviona koji koriste prefiks T7 i otvoren je za operatore iz cijelog svijeta ako ispunjavaju zadane uslove.

Uprkos nedostatku aerodroma, San Marino je svojim sistemom registracija izazvao mnogo interesa u avioindustriji te privukao neke vlasnike kompanija i komercijalne letove.

Posebnom inicijativom republička vlada istraživala je mogućnosti sticanja prava na korištenje aerodroma Federico Fellini u Riminiju, koji služi obližnjem odmaralištu na jadranskoj obali.

Andora

Kneževina Andora sa San Marinom dijeli dvije osobenosti: dva aktivna šefa države (u Andori dva princa, a u San Marinu dva kapetana regenta) i oslanjanje na aerodrome u blizini svojih granica, ali i izvan njih.

Andora
Andora

Andora je smještena na samom središtu planinskog lanca Pirineji, tako da im je turizam ključan za ekonomiju. Sve što pomaže dovođenju skijaša na njihove padine smatraju strateškim ciljem.

Nakon odbacivanja ideje gradnje altiporta - aerodroma na planinskim predjelima zbog tehničkih problema, očigledna alternativa bio je aerodrom La Seu d'Urgell koji se nalazi preko granice, u Španiji.

Ovaj aerodrom je postao veoma malo korišten otkako su u ranim osamdesetim obustavljeni redovni letovi za Barcelonu. Međutim, situacija bi se mogla promijeniti nakon nedavno završenog renoviranja.

Ipak, ne treba još uvijek očekivati gužve. Operativna ograničenja koja diktira lokalna topografija, kao i dužina piste ograničavaju aviooperacije na letjelice tipa ATR od 27 metara. Međutim, to može biti dovoljno za ponovno oživljavanje aerodroma.

Dvije aviokompanije, Andora Airlines i Air Andorra, pokrenule su startupe s ciljem osvajanja ovog tržišta, ali nijedna od njih još uvijek nije krenula s letovima. Ostaje da se vidi je li ovo tržište dovoljno veliko da se održi redovno poslovanje jedne, a kamoli dvije konkurentne aviokompanije.

Najpoznatiji putnik koji je koristio ovaj aerodrom ostaje Elton John, koji je tu sletio 2015. godine uoči koncerta u Andori.

Lihtenštajn

Lihtenštajn je još jedna evropska država koja nema dovoljno prostora za pristojan aerodrom. Najbliži im je St. Gallen-Altenrhein, na samoj švicarsko-austrijskoj granici, samo nekoliko metara unutar švicarske teritorije, a njime upravlja austrijska kompanija People's Viennaline.

St.Gallen-Altenrhein
St.Gallen-Altenrhein

Ovaj aerodrom se našao na naslovnicama medija u novembru 2016. godine kada je postao baza najkraćeg međunarodnog leta na svijetu, osmominutnog putovanja u njemački grad Friedrichshafen. Ipak, ovi letovi su prekinuti zbog premalog broja putnika, a posljednji je izveden u aprilu 2017. godine.

Nije sve u veličini

Jednostavan pristup putovanju avionima postao je ne samo uslov za uspješnu modernu ekonomiju, već i snažan simbol suvereniteta. Međutim, kao što se može vidjeti iz primjera evropskih mikrodržava, svaka na svoj način uspjela je osigurati živu avijacijsku scenu ili, kao što je slučaj San Marina, postati veliki igrač na globalnom nivou.