lifestyle
0

Novi tuneli ispod Alpa najavljuju revoluciju u saobraćaju

NINA
Za nekoliko godina, vozovi će nestajati u tunelu južno od Züricha i ponovo izlaziti na svjetlost dana trideset minuta kasnije na talijanskoj, sunčanoj strani, najavilo je švicarsko ministarstvo prometa.

S grandioznim projektima kao što je taj, nova Evropa bez granica bit će još uže povezana. Već je probijen tunel ispod La Manchea koji povezuje Englesku s kontinentom, sagrađen skandinavski most pomoću kojeg je moguće voziti od Arktičkog kruga do Sredozemnog mora, a uskoro će biti izgrađen i 57 kilometara dug tunel ispod Alpa koji će biti najduži željeznički tunel na svijetu.

Izgradnja tunela ispod planinskog masiva Sant Gothard ide, međutim, sporije nego što je predviđeno, tako da će biti otvoren tek 2015. ili 2016., dakle pet do šest godina kasnije nego što je planirano, a koštat će 2,4 milijarde švicarskih franaka (2 milijarde dolara) više nego što je prvobitnim računima utvrđeno 1992. Tada je rečeno da će troškovi izgradnje tunela biti 13,9 milijardi švicarskih franaka (10,7 milijardi dolara).

Švicarci planiraju do 2007. probiti još jedan, manji tunel - Lechberg, duljine 35 kilometara, koji će povezivati Bern s Milanom, prenijela je agencija AP.

Oni jedva čekaju da se ova dva tunela otvore za saobraćaj jer se s nestankom "željezne zavjese" i širenjem Evropske unije, promet preko Alpa uvećao deset puta u posljednjih dvadeset godina, dok je željeznički transport porastao za 37 posto, priopćila je švicarska kompanija Alptranzit, koja nadgleda čitav projekt.

Švicarcima, koji nisu u EU-u, dosadile su velike gužve na autocestama, osobito u razdobljima ljetnih i zimskih odmora. Vlada je obećala da će prepoloviti broj kamiona na autocestama, a novi željeznički tuneli nude spasonosno rješenje.

Tunel Sant Gothard će prepoloviti vrijeme putovanja od Züricha do Milana, pa će poslije njegovog otvaranja biti potrebno dva sata i deset minuta da se iz jednog grada stigne u drugi. Tunel Lechberg, koji će povezivati, Bern i Milano skratit će putovanje za oko sat vremena.

Grandiozni plan, koji je još uvijek samo na razini crteža, je projekt izgradnje podzemne željezničke stanice Porta Alpina, koja će biti najdublja na svijetu. Na pola puta između Züricha i Milana, putnici koji to budu htjeli, moći će se liftom popeti 800 metara kroz alpski masiv i baciti pogled na prelijepu dolinu Surselva, a zatim se ponovno vratiti u podzemlje i uhvatiti slijedeći voz. Za taj projekt zasad nema novaca.

"Izgradnja je moguća, ali nam treba neko ko će naručiti realizaciju tog projekta i biti spreman finansira ga", izjavio je glasnogovornik Alptransita.

Studija izvodljivosti je procijenila troškove izgradnje podzemne stanice na 40-50 milijuna švicarskih franaka (33,7-42,1 miliona dolara).