Moda uprkos krizi
0

Recesijski Oriflame Fashion Week

Sarajevo-x.com
Svjetlana Balaban
Svjetlana Balaban
Finansijska kriza koja pogodila brojne ugledne svjetske modne kuće zabrinule su i bosanskohercegovačke modne dizajnere koji 3. novembra otvaraju tradicionalnu reviju Oriflame BH Fashion Week Sarajevo.

Organizatori upozoravaju da se ne začudite što na ovogodišnjoj sedmici mode nećete vidjeti značajna imena bh. modne scene, jer je recesija uzela maha u ovoj oblasti. Zbog pada platežne moći stanovništva, većinom se kupuju praktičnije i nosivije stvari. U toj situaciji, teško je stvarati kolekcije koja će biti odraz talenta modnog dizajnera i vizije modne kuće koja diktira pravila i ujedno zadovoljiti modnu kritiku koja nije niti malo recesijski osjetljiva.

"Kriza i recesija su riječi koje su fenomenološki obilježile globalno društvo u ovoj godini, stoga smo mi u Udruženju manekena i modnih kreatora BiH još više ponosni, jer uspijevamo i u ovim najtežim vremenima održati naš koncept bosanskohercegovačke sedmice u pravom smislu te riječi. Godinama odlučno i suvereno radimo na decentralizaciji bosanskohercegovačke mode zahvaljujući gradovima kao što su Banja Luka, Mostar i Tuzla. Kao i svake godine, dajemo akcent našim dizajnerima, kojima je dizajn profesija, a ne hobi“, izjavila je Stela Zubak Jovanović, direktorica modne agencije ABC Models.

Dizajnerica Svetlana Balaban prije nekoliko mjeseci preselila je svoj modni salon na frekventniju lokaciju u središtu Banja Luke. Ona naglašava da neće dozvoliti da joj recesija 'pobrka' planove.

"Otvorila sam modni studio prije sedam mjeseci kada je i počela ova kriza, ali ništa ne traje vječno pa tako neće ni ovo. I upravo sam takve mjere poduzela, ne razmišljam o tome, ne razmišljam negativno i kao glavno nastojim da moje kreacije budu jedinstvene i kvalitetne. I dalje ću se truditi da moje kreacije budu što bolje, a što nosi sutrašnji dan, to niko ne zna“, kaže Balaban.

Dizajnerica Samra Menzilović još nema vlastiti prodajni prostor, te se njene maštovite kreacije mogu kupiti direktno od nje.

„Do sada nisam razmišljala o otvaranju poslovnog prostor, i smatram da je ovako teško raditi. Naše trgovine uzimaju odjeću dizajnera, ali za razliku od stranih trgovina ne kupuju, nego čekaju da prodaju i tek tada plaćaju dizajnera. Kada pravim kolekciju, nabavljam kvalitetne materijale i tu ne štedim. Vjerujem da u našoj zemlji postoje kupci koji uvijek žele kvalitetan proizvod, bez obzira što se toliko priča o krizi i recesiji, a to mi dokazuje i prodaja mojih kreacija“, izjavila je Samra Menzilović, koja uskoro namjerava otvoriti modni studio.

Samra Menzilović
Samra Menzilović

Sarajevski kreator Istok Bratić smatra da rad jedini način da se prebrodi kriza.

"Toliko je ideja koje još možemo pokazati ljudima oko nas. I mnogo je dragih ljudi koji se raduju našim kreacijama. To je jedini i pravi način da se još više i bolje razvije naša modna scena“ zaključuje Bratić.

Njegovo mišljenje dijeli i Azra Fejzić, koja je nakon izvrsne prošle kolekcije, također krenula ka proširenju poslovanja.

"Recesija može utjecati na kreativnost dizajnera jer je dizajner ograničen finansijski i ne može da se izrazi na način na koji bi volio. Nakon moje prošlogodišnje revije, proširila sam poslovanje i odlučila da i dalje radim, jer jedino tako možemo opstati“.

Svjetlana Vuković Ceca svjesna je da je na bh.modnoj sceni situacija izuzetno teška, a te da je problem naći kadar koji ima znanje i volju za rad.

"Ipak mi smo bogati tom nekom specifičnom borbenošću, kreativnošću i optimizmom. To i upornost koju imaju svi ljudi koji rade na organizaciji ovakvih događaja rezultirali su našom bosanskohercegovačkom stvorenom modnom scenom, koja bi se uz pomoć i podršku državnih institucija mogla mnogo više unapređivati i razvijati", ističe Vuković.

Slađana Raič Galić smatra da je dizajnerima teže izraziti u svoju kreativnost oskudnijim finansijskim prilikama.

„Smatram da je upravo sada prilika da kreatori dokažu koliko su svestrani, fleksibilni, sposobni i kreativni. Sada moramo dokazati da smo kreativne osobe i profesionalci koji mogu iz svake situacije izvući povoljan rezultat“, odgovora Galić.

U dizajnere ekstravagantnijeg umjetničkog izraza može se ubrajati mlada Blanka Zgonjanin. Ona smatra da će se dizajneri prebroditi narednu krizu sa različitim stepenom uspješnosti.

"Svaki kreator će odabrati način rada koji njemu najviše odgovara i u koji vjeruje. Concept store, otvaranje više prodajnih mjesta, marketing i prodaja putem interneta i tako dalje, sve su to načini da posao ne stane ili čak da se proširi pa čak i u vrijeme globalne krize. Moje razmišljanje je da ako neko nemože napredovati, neka se potrudi da barem ne korača unazad", poručuje ona.

Ovogodišnji Oriflame BH Fashion Week u Sarajevu će trajati od 3. do 7. novembra, u Banjaluci od 18. do 21. novembra, Tuzla od 26. do 29. novembra te u Mostaru 1. do 4. decembra.